Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Mercedes B 180 CDI: sám voják v poli
22.2.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Jen málokdo si dnes může užívat ten luxus, že se nemusí o své místo pod sluncem dělit s konkurencí. Třída B od Mercedesu si ho dopřává.
Přehled kapitol
Třída B se dosud neomezeně vyhřívala na zcela přehlíženém písečku a nějakou chvíli to tak ještě zůstane i po aktuální generační obměně. Ne snad, že by na trhu neexistovaly jiné kompaktní vany stojící na rozhraní MPV a hatchbacků, ale s přídomkem luxusní se může dnes honosit jen malý Mercedes.
Jeho pozici ohrozí v nejbližší budoucnosti BMW, které připravuje kontroverzní model 1 GT s pohonem předních kol, ten ale nedorazí dříve než na podzim, spíše ale až v příštím roce. Béčko má proto o bezkonkurenční existenci prozatím vystaráno, i když to samozřejmě neznamená, že mu nemůžou krást klientelu lépe vybavené verze Volkswagenu Touran, nové Zafiry či Fordu C-Max.
Při představení nové třídy B jsem se pokusil detailně zdokumentovat genezi a pádné důvody, proč byl Mercedes donucen opustit pokrokovou sendvičovou platformu první generace a pro nástupce navrhnout konvenčnější konstrukci. Podrobnostmi se proto už teď zabývat nebudeme a podíváme se především na to, jak béčko působí a funguje v běžném provozu. Což je konec konců patrně mnohem důležitější, než co ukrývá pod plechy a podlahou. Ke zkoumání posloužila dieselová verze B 180 CDI.
Hrátky s optickými triky
Aniž bych se chtěl nějak zevrubně věnovat vnějším tvarům a jitřil emoce subjektivními dojmy nebo nostalgickými výlevy, nedá mi to a musím říci, že původní model mi přijde poněkud elegantnějšího střihu. Aktuální béčko má kvůli obvyklejší platformě a konvenčně uloženému motoru výrazně delší přední převis vytvářející těžko maskovatelnou vizuální těžkopádnost.
Vysoké boky se designéři pokusili rozbít dvojicí výrazných prolisů, ovšem spodní poněkud samoúčelně rozmáchlá křivka onu masivnost spíše zdůrazňuje. Neobvyklé je, že naživo vypadá třída B lépe než na fotkách. Patrně proto, že člověk má nutkání nechat zrak klouzat po komplikovaných liniích a nápadných světlech s LED na obou koncích než dívat se na auto jako celek.
Že béčko dokáže mistrně oklamat oko, si uvědomíte až při přímém srovnání s předchůdcem, který je o pár centimetrů vyšší a kratší, ale zdá se být subtilnější. Takže nakonec asi dopadla práce stylistického oddělení lépe, než by kdokoli s ohledem na výchozí rozměry a proporce předpokládal. Ostatně, pronést o MPV „připomíná hatchback“, rozhodně nelze brát za urážku.
Na palubě luxusu
Usednutí do sedačky proto může leckoho překvapit a nutno dodat, že značně příjemně. Prostor v kabině není jen velkorysý, je přímo honosný. Z dostatku místa ve všech myslitelných směrech se můžou tetelit blahem nejen cestující vpředu, ale vzdušnost interiéru dýchá na cestujícího na kterékoli pozici, pokud tedy nesedí vzadu uprostřed.
Překáží tu středový tunel patrně připravený pro čtyřkolku AMG, chybí kus sedáku a ani v oblasti ramen nezůstalo místa nazbyt. Na délku sedáků si ostatně můžou stěžovat také krajní pasažéři, nicméně tohle je asi obecný problém většiny aut do velikosti Golfu a mnohdy se nevyhýbá ani vyšším segmentům. Každopádně třída B je více 4+1 než plnohodnotné pětisedadlové MPV a to ji může značně srazit body navzdory noblesnímu znáčku.
Polstrování bude vyhovovat těm, kteří mají rádi pod zadkem tužší konzistenci pěnové výplně, jen jí mohlo být použito nepatrně více na bočnicích předních sedáků. Dieselové Béčko za žádných okolností nepovažuji za auto vhodné k řezání čehokoli jiného než vzduchu, ale mám raději, když místo dveří a plastů středového tunelu můžou být nohy podepřené bočním vedením.
Přestože třída B bojuje na svém osamoceném postu v podstatě sama se sebou, kvalitativně neponechává nic náhodě a mainstreamu ani nedovoluje se byť jen přiblížit. Z obrázků to vypozorovat nelze, ale Mercedes si dal mimořádně záležet na tom, aby kontakt s kterýmkoli povrchem, včetně tvrdších plastů, působil opravdu hodnotně. Kůže na hezky tvarovaném a zpracovaném volantu i řadicí páce vypadá přesvědčivě a kovově se tvářící prvky na palubní desce prozradí svou umělohmotnou povahu pouze tak, že vám k nim za ledových rán nepřimrzají prsty.
Také odpory mezi jednotlivými ovládacími prvky jsou vzácně konzistentní, ačkoli jejich samotné rozmístění není z nejintuitivnějších. Klimatizace je trochu zapadlá dolů, ale už po chvilce se vám pozice jednotlivých funkcí dostanou do krve. Hůře se zvyká na tlačítka multifunkčního panelu, zde ale pomůže ovladač Comand spojený s barevným displejem umístěným nad vkusně tvarovanými výdechy ventilace.
Obrazovka svým štíhlým designem připomíná malý tablet anebo spíše fotorámeček (dotykový totiž není), ale jeho elegance se v některých městských čtvrtích s pochybnou pověstí může stát nevýhodou - myslím, že pár jich bude nevybíravě vyrváno z podstavce, než „smažkám” dojde, že nejsou přenosné a v zastavárnách tudíž neupotřebitelné.
Abych to nějak shrnul, zpracování a materiály nového béčka na špičku mezi Mercedesy nedosáhnou, ale ve voze zaštítěném třícípou hvězdou a cenovkou začínající na částce 580 tisíc zaručeně neurazí. Ve spojení se štědrou nabídkou prostoru pro posádku tedy třída B zatím překvapuje příjemně.
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
28.3.2024 - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
29.3.2024 - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
29.3.2024 - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
29.3.2024 - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
29.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva