Test Opel Ampera: čtvrt kroku vpřed

Ampera posouvá použitelnost elektromobilů blíže širšímu auditoriu, zásadní zlom ve vývoji automobilismu ale rozhodně nepředstavuje.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Opel Ampera: čtvrt kroku vpřed

27.10.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

Test Opel Ampera: čtvrt kroku vpřed

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ampera posouvá použitelnost elektromobilů blíže širšímu auditoriu, zásadní zlom ve vývoji automobilismu ale rozhodně nepředstavuje.

V hybridním režimu ztrácí noblesu

Opel o svém multimotorovém mazlíkovi říká, že až vám dojde „šťáva”, vůz neznatelně zapojí do práce spalovací jednotku a v jízdě se pokračuje, jako by nic. Teorie je to správná, Ecotec by měl roztočit generátor, ten nabít baterky a jízdní projev zůstat stejný. Co na to říká praxe? S vlhkým okem křičí: Kéž by.

První problém je, že ono „neznatelné” je hodně znatelné. Benzinový motor není nijak zvlášť dobře odhlučněn a pokud jedete alespoň trochu svižněji, musí se dost točit, aby zvládl generovat dostatek elektřiny. Ve vyšších rychlostech to tolik nevadí, třeba tempomatovou rychlost na dálnici snesete snadno. Ale když vám začne k Vivaldimu linoucímu se z vašeho Bose v 70 km/h ve městě vyhrávat devadesátikoňový mixér pod přední kapotou roztočený snad i někam k 5 000 ot./min, koncert tomu přestanete říkat.

Je to další faktor, co vás nutí jezdit pomalu, snášet tyhle akustické grády není fajn. Ale kdyby šlo jen o to.

Test Opel Ampera: čtvrt kroku vpřed - 48 - Test Opel Ampera 001Test Opel Ampera: čtvrt kroku vpřed - 49 - Test Opel Ampera 006Test Opel Ampera: čtvrt kroku vpřed - 50 - Test Opel Ampera 004

Další potíž je, že celá soustava tří motorů má v tomto režimu jisté potíže ve spolupráci. Jak je to možné? Vždyť jeden má točit „klikou” a druhý koly, co je to za spolupráci? Jenže Ampera takto i přes dřívější prohlášení výrobce evidentně nefunguje, proto tento režim také nazývám hybridním. Spalovací motor si „sahá” i přímo na kola a jízdu znepříjemňuje i z hlediska dynamiky a řekněme ovladatelnosti, no spíše vyzpytatelnosti chování celého ústrojí.

Na baterky je to lehké - jedete 90, dáte plný plyn, Ampera udělá během pár milisekund bzum, za chvíli jede 120, vy jste před předjížděným kamionem a ještě se usmíváte. Jakmile baterky dojdou, je to úplně jiné představení. Předně - ještě jste nic neudělali a uvnitř auta vyhrává motor způsobem, který znají jen piloti Formule 1 z monackého tunelu. Dáte plný plyn a... nic. Asi tak po půl vteřině Ampera něco vymyslí a udělá. Co? To můžete jen hádat. Někdy vystřelí jako na baterky, někdy se jen za ještě intenzivnějšího hluku motoru začne pomalu sunout vpřed. Konec dramatu? Kdepak, ona si to ještě může při další akceleraci rozmyslet - přidá, ubere, různě, asi podle toho, kolik energie zůstává v akumulátorech a co si myslí, že zrovna chcete udělat. Podle toho přidá energii z té či oné části pohonu, to všechno namixuje v planetové převodovce a pošle na kola.

Test Opel Ampera: čtvrt kroku vpřed - 51 - Test Opel Ampera 038Test Opel Ampera: čtvrt kroku vpřed - 52 - Test Opel Ampera 040Test Opel Ampera: čtvrt kroku vpřed - 53 - Test Opel Ampera 044

Při předjíždění třeba kamionu ve zmíněné rychlosti se pak nejednou nestačíte divit a po dokončení manévru také občas otřete pot z čela. Soudruzi z NSR (nebo spíše z USA) někde po mém soudu někde udělali chybu. Docela chápu snahu obejít řetězec „pohánění generátoru-generování elektřiny-dobíjení akumulátoru-vybíjení akumulátoru-pohánění kol”, když to jde napřímo a 90 koní jedna-čtyřky nakonec není tak málo. Problém je v tom, že přecházení vozu mezi jednotlivými režimy nefunguje dobře a spolu se zmizelou akustickou pohodou to kvalitu jízdy výrazně snižuje.

Jestliže v elektrickém režimu máte k dispozici auto, které se z hlediska komfortu jízdy i ovladatelnosti auta může směle řadit na samou špičku střední třídy, v hybridním režimu máte k dispozici jen špatný hybrid. Většina konkurenčních vozů používajících spalovací motor jako primární a elektromotor jako doplňkový prostě spojení oba pohonů zvládá lépe. Pokud by si Ampera měl udržet svou noblesu, nesměla by spalovací motor používat k pohonu kol nikdy a nijak. Ale ona to prostě dělá.

Kdyby to ale bylo všechno...

Test Opel Ampera: čtvrt kroku vpřed - 54 - Test Opel Ampera 029Test Opel Ampera: čtvrt kroku vpřed - 55 - Test Opel Ampera 030Test Opel Ampera: čtvrt kroku vpřed - 56 - Test Opel Ampera 031

A může být i hůř

Ampera má totiž ještě třetí režim. Naštěstí se s ním budete setkávat ze všech nejméně často, ale když už se vám to „poštěstí”, veselí z něj nebudete.

Pokud se totiž s Amperou odvážete (a nemusí to být žádná divočina, prostě normální rychlejší jízda) a zatížíte ji třeba výjezdem do náročnějšího stoupání, baterky dojdou úplně a spalovací motor přestane být s to je dobíjet. Naštěstí nejste v Leafu, a tak můžete pokračovat v jízdě, vůz vám ale při zoufalém mačkání plynu sdělí jen „Výkon pohonu je snížen” a do kopce pojedete tak maximálně 120 km/h a na dálnici vás budou předjíždět i silnější dodávky. Chce to na chvíli zvolnit, snést trochu více mixérového zvuku z pod přední kapoty a můžete jet dál s projevem alespoň hybridního režimu, který není tak přesvědčivý a rychlý jako elektrický, ale pořád je dramaticky lepší než tento.

Myslím, že i zde udělali vývojáři chybu a vlastně ani moc nechápu, jak se jim to povedlo. Maximální nabíjecí proud či elektrický výkon, chcete-li, musí být značně limitován možnostmi akumulátorů, kabelů nebo kdo ví čeho. Protože i když jedete na Amperu extrémní jízdou, vůz za 10 minut spotřebuje jen kolem 16 kWh vstupní energie (okolo 5 kWh zrekuperuje). Na hodinu takové takové jízdy by tedy potřeboval okolo 66 kWh a spalovací motor by jich měl umět vygenerovat kolem 55. To samozřejmě není dost, ale toto je opravdu extrém, pokud hovoříme o běžné rychlé jízdě, je energetická náročnost přibližně poloviční. Přesto ji spalovací motor není s to zajistit ani směrem k plnému výkonu a přesto občas energie v akumulátorech dojde zcela.

Test Opel Ampera: čtvrt kroku vpřed - 57 - Test Opel Ampera 046Test Opel Ampera: čtvrt kroku vpřed - 58 - Test Opel Ampera 049Test Opel Ampera: čtvrt kroku vpřed - 59 - Test Opel Ampera 050

Abych ale inženýrům GM nekřivdil, obdařili vůz několika jízdními režimy, které to částečně dovedou řešit. Krom normálního je tu ještě sportovní (jen zlepšuje reakce elektromotoru na plyn a prý mu dovolí i více otáček), ale také tzv. Hold a Hory. Hold prostě zabrání vybíjení akumulátorů a bez ohledu na jejich stav funguje v hybridním režimu. Výhoda je v tom, že něco jako vybití akumulátorů nepocítíte (a můžete si je schovat a horší časy), nevýhodou pak spotřeba paliva, ke které se ještě dostanu.

Zajímavější jsou ale Hory, které dovolí vybít akumulátory maximálně z půlky a poté nechají vůz pracovat s plným výkonem i v hybridním režimu. Funkční to je a řeší to jak nevítaný příchod čistě „spalovacího” režimu kvůli vybití akumulátorů, tak přerývavý projev v hybridním stavu. Daní je ale prakticky permanentním mixérový koncert pod přední kapotou, a to i při stání na místě, spotřeba paliva je odpovídající. Kvalit Ampery coby čistého elektromobilu si v tomto nastavení užijete v průměru tak po 20 kilometrů klidné jízdy a to není mnoho.

Test Opel Ampera: čtvrt kroku vpřed - 60 - Test Opel Ampera 066Test Opel Ampera: čtvrt kroku vpřed - 61 - Test Opel Ampera 067Test Opel Ampera: čtvrt kroku vpřed - 62 - Test Opel Ampera 071

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.