Home > Rubriky a sekce > Testy aut, Testy > Článek
Test Peugeot 308 1,6 THP: rodinný rychlík
5.6.2008 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Značku Peugeot si v posledních letech spojujeme hlavně s výrazným designem přední části jejích modelů. Ovšem někdy je potřeba se podívat hlouběji, člověk může narazit na něco zajímavého.
Přehled kapitol
Za volantem
Usedneme do výškově nastavitelného sedadla (platí i pro spolujezdce), které na první pohled vypadá velmi dobře. Dlouhý a relativně široký sedák, zvýrazněné boční vedení, příjemné potahy. Až po delší jízdě se ale projeví nectnost v podobě příliš měkkého opěradla a dostaví se bolest zad. Všem, kdo na tyto problémy trpí, bych vřele doporučoval připlatit si necelých 7000 za balíček Komfort, v rámci kterého mmj. získají nastavitelnou bederní opěru zad.
Dobře vypadající sedadla, pedály v nestejné úrovni
Nalezení vhodné polohy za volantem komplikuje podivná poloha pedálů. Nejen, že nejsou v jedné rovině, ale jsou umístěny příliš "mělce". Sedadlo je pak nutno posunout vzad a také volant musí být zcela vysunutý. Tím vzniká nezvykle velká mezera mezi přístrojovým panelem a volantem. To je ovšem jen kosmetická záležitost, na kterou si lze zvyknout. S polohou za volantem souvisí další problém, kterým je výhled z vozu. Ve většině aut je problém odhadnout, kde končí, u 308 nebudete vědět, kde začíná. Z místa řidiče totiž vidíte spodní okraj čelního skla a nic víc. Ani zvednutí sedadla to moc neřeší. První zajetí do podzemní garáže mi plně ukázalo závažnost problému, protože jsem si vážně nebyl jist, jestli se ve vjezdu vytočím aniž bych trefil stojan vydávající parkovací lístky. Problémy mohou občas způsobovat i tlusté A sloupky, za které se dokáže leccos schovat.
Zbytek pracoviště řidiče je plně v duchu značky. Volant typického tvaru je obšitý kůží a má příjemný průměr i tloušťku věnce, páčky včetně vpravo pod volantem umístěného ovládání rádia známe i z jiných modelů.
Motor, převodovka, brzdy
Dostáváme se k nejzajímavější části a nejsilnější stránce testovaného auta, k motoru. Jde o torbodmychadlem přeplňovanou benzínovou šestnáctistovku s maximálních výkonem 110kW (150k) v 5800 ot/min a maximem krouticího výkonu 240 Nm v 1400 ot/min. Motor se v reálu začíná sbírat někde v okolí 1800 ot a následuje lineární zátah až někam k 5500 ot. Byť omezovač zasahuje někde v okolí 6800 ot., další vytáčení už moc výhod nepřináší a je výhodnější přeřadit. Reakce na sešlápnutí plynu je na dnešní dobu přesná, přesto je občas cítit prodleva způsobená náběhem turba. Projevuje se hlavně při akceleraci z nižších otáček, kdy je opravdu zřetelná. Při běžné jízdě není motor potřeba nijak zvláště vytáčet, stačí se držet v intervalu 2000 až 4000 otáček. Motor je výborně odhlučněn a jediný zvuk, který slyšíte, přichází od koncovky výfuku. Do 3000 ot není slyšet v podstatě nic, pak se postupně objevuje sportovně laděný, ale stále utlumený zvuk.
Na motor navazuje pětistupňová manuální převodovka, která se příliš nesnaží popřít zažitá kliše. Řazení ve svých delších drahách stále působí poněkud gumovým dojmem a ač se na něj dá zvyknout, na hodinářskou práci při manipulaci s řadící pákou můzete zapomenout. Samotné převody jsou poněkud delší, přesto to zásluhou charakteru motoru není problém. Vždy je možno nalézt optimální otáčky a byť pak motor v určitých režimech točí nezvykle mnoho, není to kvůli dobré izolaci obtěžující.
Maximální rychlosti na jednotlivé převodové stupně
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
- | 110 | 155 | 205 | 215 |
Otáčky na jednotlivé převodové stupně při vybraných rychlostech
2 | 3 | 4 | 5 | |
50 | 2800 | 2000 | 1500 | |
90 | 5100 | 3800 | 2800 | 2100 |
130 | 5400 | 4000 | 3100 |
V obou tabulkách jsou rychlosti odečtené na tachometru.
Kapitolou samou pro sebe jsou brzdy. Na první sešlápnutí vás překvapí fakt, že pedál je potřeba hodně sešlápnout než se začne něco dít. Když se ale dostanete do oblasti záběru, brzdy jsou účinné a poměrně dobře dávkovatelné. Za normálních okolností je při brždění vše v pořádku, mírné problémy nastávají při extrémních bržděních. To se pak příď hluboko ponoří k zemi a odlehčená záď začne nervózně tancovat. Myslím, že nebýt seriově dodávaného a v podstatě nevypínatelného systému ESP, mnoho řidičů by se při potřebě náhlého brždění v zatáčce dočkalo nepříjemného překvapení v podobě přetáčivého smyku. S intenzivním bržděním souvisí ještě jedna mírně obtěžující věc. Jsou při něm aktivovány varovné blikače a tak při sportovní jízdě po zatáčkovité trati působíte na okolí jako blázen neustále si hrající s červeným tlačítkem.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
před 4 hodinami - Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli novou čínskou Škodu Fabia, v poměru schopností a ceny je pro ně v úplně jiné dimenzi
před 2 hodinami - Moderní Alfy Romeo možná konečně vydrží. Tato zvládla zápřah, o kterém se italským autům obvykle jen zdá
před 3 hodinami - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
před 4 hodinami - Musk se Superchargery hraje vabank. Ruší novou výstavbu, vedle zaměstnanců děsí i konkurenční automobilky
před 5 hodinami - Elektromobily poškozují drahé značky, říká prodejce. Porsche Taycan masivně ztrácí hodnotu i zájem, zákazníci jsou nuceni ho kupovat
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva