Test Peugeot 308 1,6 THP: rodinný rychlík

Značku Peugeot si v posledních letech spojujeme hlavně s výrazným designem přední části jejích modelů. Ovšem někdy je potřeba se podívat hlouběji, člověk může narazit na něco zajímavého.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Peugeot 308 1,6 THP: rodinný rychlík

5.6.2008 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek

Test Peugeot 308 1,6 THP: rodinný rychlík

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Značku Peugeot si v posledních letech spojujeme hlavně s výrazným designem přední části jejích modelů. Ovšem někdy je potřeba se podívat hlouběji, člověk může narazit na něco zajímavého.

Za volantem

Usedneme do výškově nastavitelného sedadla (platí i pro spolujezdce), které na první pohled vypadá velmi dobře. Dlouhý a relativně široký sedák, zvýrazněné boční vedení, příjemné potahy. Až po delší jízdě se ale projeví nectnost v podobě příliš měkkého opěradla a dostaví se bolest zad. Všem, kdo na tyto problémy trpí, bych vřele doporučoval připlatit si necelých 7000 za balíček Komfort, v rámci kterého mmj. získají nastavitelnou bederní opěru zad.

Test Peugeot 308 1,6 THP: rodinný rychlík - 33 - P308_int_13Test Peugeot 308 1,6 THP: rodinný rychlík - 34 - P308_int_10
Dobře vypadající sedadla, pedály v nestejné úrovni

Nalezení vhodné polohy za volantem komplikuje podivná poloha pedálů. Nejen, že nejsou v jedné rovině, ale jsou umístěny příliš "mělce". Sedadlo je pak nutno posunout vzad a také volant musí být zcela vysunutý. Tím vzniká nezvykle velká mezera mezi přístrojovým panelem a volantem. To je ovšem jen kosmetická záležitost, na kterou si lze zvyknout. S polohou za volantem souvisí další problém, kterým je výhled z vozu. Ve většině aut je problém odhadnout, kde končí, u 308 nebudete vědět, kde začíná. Z místa řidiče totiž vidíte spodní okraj čelního skla a nic víc. Ani zvednutí sedadla to moc neřeší. První zajetí do podzemní garáže mi plně ukázalo závažnost problému, protože jsem si vážně nebyl jist, jestli se ve vjezdu vytočím aniž bych trefil stojan vydávající parkovací lístky. Problémy mohou občas způsobovat i tlusté A sloupky, za které se dokáže leccos schovat.

Zbytek pracoviště řidiče je plně v duchu značky. Volant typického tvaru je obšitý kůží a má příjemný průměr i tloušťku věnce, páčky včetně vpravo pod volantem umístěného ovládání rádia známe i z jiných modelů.

Motor, převodovka, brzdy

Dostáváme se k nejzajímavější části a nejsilnější stránce testovaného auta, k motoru. Jde o torbodmychadlem přeplňovanou benzínovou šestnáctistovku s maximálních výkonem 110kW (150k) v 5800 ot/min a maximem krouticího výkonu 240 Nm v 1400 ot/min. Motor se v reálu začíná sbírat někde v okolí 1800 ot a následuje lineární zátah až někam k 5500 ot. Byť omezovač zasahuje někde v okolí 6800 ot., další vytáčení už moc výhod nepřináší a je výhodnější přeřadit. Reakce na sešlápnutí plynu je na dnešní dobu přesná, přesto je občas cítit prodleva způsobená náběhem turba. Projevuje se hlavně při akceleraci z nižších otáček, kdy je opravdu zřetelná. Při běžné jízdě není motor potřeba nijak zvláště vytáčet, stačí se držet v intervalu 2000 až 4000 otáček. Motor je výborně odhlučněn a jediný zvuk, který slyšíte, přichází od koncovky výfuku. Do 3000 ot není slyšet v podstatě nic, pak se postupně objevuje sportovně laděný, ale stále utlumený zvuk.

Test Peugeot 308 1,6 THP: rodinný rychlík - 35 - P308_ext_17

Na motor navazuje pětistupňová manuální převodovka, která se příliš nesnaží popřít zažitá kliše. Řazení ve svých delších drahách stále působí poněkud gumovým dojmem a ač se na něj dá zvyknout, na hodinářskou práci při manipulaci s řadící pákou můzete zapomenout. Samotné převody jsou poněkud delší, přesto to zásluhou charakteru motoru není problém. Vždy je možno nalézt optimální otáčky a byť pak motor v určitých režimech točí nezvykle mnoho, není to kvůli dobré izolaci obtěžující.

Maximální rychlosti na jednotlivé převodové stupně

1 2 3 4 5
- 110 155 205 215

Otáčky na jednotlivé převodové stupně při vybraných rychlostech

  2 3 4 5
50 2800 2000 1500  
90 5100 3800 2800 2100
130   5400 4000 3100

V obou tabulkách jsou rychlosti odečtené na tachometru.

Kapitolou samou pro sebe jsou brzdy. Na první sešlápnutí vás překvapí fakt, že pedál je potřeba hodně sešlápnout než se začne něco dít. Když se ale dostanete do oblasti záběru, brzdy jsou účinné a poměrně dobře dávkovatelné. Za normálních okolností je při brždění vše v pořádku, mírné problémy nastávají při extrémních bržděních. To se pak příď hluboko ponoří k zemi a odlehčená záď začne nervózně tancovat. Myslím, že nebýt seriově dodávaného a v podstatě nevypínatelného systému ESP, mnoho řidičů by se při potřebě náhlého brždění v zatáčce dočkalo nepříjemného překvapení v podobě přetáčivého smyku. S intenzivním bržděním souvisí ještě jedna mírně obtěžující věc. Jsou při něm aktivovány varovné blikače a tak při sportovní jízdě po zatáčkovité trati působíte na okolí jako blázen neustále si hrající s červeným tlačítkem.

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.