Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Škoda Octavia Combi 4x4 1,8 TSI: skaut bez kroje
2.6.2009 | Walter Kraft | Přidat příspěvek
Nikdy bych neřekl, že ze sebe někdy vypustím takovou větu, ale Škoda Octavia 4x4 s motorem 1,8 TSI je pro mě jedním z nejsmysluplnějších aut na dnešním trhu. Proč? Nejen to se dozvíte v našem dnešním testu.
Přehled kapitol
Novodobá Škoda Octavia si za necelých 13 let svého života prožila takřka neuvěřitelný příběh úspěchu. Když přišla v devadesátých letech na trh jakožto vůz značky, kterou do té doby reprezentovala pouze průměrná Felicia, byl to automobilku ohromný skok vpřed. S okřídleným šípem ve znaku začaly na silnice vyjíždět auta, která byla schopna konkurovat tomu lepšímu ze světové produkce nižší střední třídy. Dokonalý vůz to nebyl, trápila ho spousta neduhů od nepříliš povedeného interiéru až po stárnoucí motory a opravdu nemoderní podvozek „čtyřkového” Golfu přikrytý poněkud hypertrofovanou karoserií, ale na většinu konkurentů to s přehledem stačilo.
Menší neduhy byly odstraňovány ještě v rámci první generace, ty větší pak odstranila generace druhá, která dostala velmi povedený interiér, špičkový podvozek Golfu páté generace, který si i s většími rozměry Octavie rozumí lépe, a i mezi motory přibylo několik modernějších kousků. Dnes, po větším faceliftu, vychytání dalších mušek a doplnění dalších perliček do výbavy představuje Octavia jedno z vůbec nejlepších aut své třídy. Nechceme říkat, že můžeme být pyšní na to, co čeští konstruktéři za poslední dekády vymysleli, většinu techniky jim přivezli na kamionu z Wolfsburgu, stejně tak ale nechceme věc opačným způsobem bagatelizovat. Octavia není jen převlečený Golf a můžeme být rádi za to, že se u nás takové auto vyrábí, jakkoli v Česku od základů nevzniká.
Třešinkou na dortu sladkého příběhu Octavie jsou její špičkové verze, kterými podtrhuje své skvělé postavení mezi dnešními kompakty. Ty vrcholí variantou s pohonem všech kol a přeplňovaným motorem 1,8 TSI s výkonem přes 160 koní. Právě tu jsme mohli důkladně vyzkoušet a předem říkáme: nezklamala nás.
Jak se vám líbí?
Bylo to vlastně poprvé, co jsem se mohl důkladněji seznámit s faceliftovanou Octavií, dříve jsem si ji mohl maximálně prohlédnout, nebo krátce projet. Za sebe říkám, že facelift mi vizuálně nikterak neučaroval a zejména aplikace zakulacených předních světel na jinak celkem ostře řezané rysy karoserie druhé Octavie nehodnotím pozitivně. Na takto decentní vůz jsou příliš výrazné, navíc zakulacená světla se ke zbytku auta zkrátka nehodí.
Facelift pro mě určitě neznamená proměnu z vozu vizuálně přijatelného k vizuálně nepřijatelnému, ale zcela upřímně vám řeknu, že pokud bych se měl rozhodovat čistě podle vzhledu, sáhnu po verzi před faceliftem. Ale pojďme od ryze subjektivních soudů k troše objektivnějších pohledů na věc.
Začít nemohu jinde než v interiéru, který po faceliftu působí ještě lepším dojmem. Vzhledové změny tentokrát pominu, použité materiály a zpracování ale bylo opravdu bezvadné a mám před sebou zcela čisté svědomí, když řeknu, že na mě interiér jako celek působil lepším dojmem než v současných BMW nebo Mercedesech. Tyto značky svou pověstnou kvalitu ztrácejí, Škoda ale míří s Octavií stále výše a dojem z jejího vznitřku byl v testované verzi s téměř maximální výbavou ve světlo-tmavém barevném provedení jednoduše vynikající.
Facelift pochopitelně nic nezměnil na dostatku vnitřního prostoru pro cestující i zavazadla, výborné zůstávají i možnosti přizpůsobení pracovního prostředí řidiče. Zde si za široce nastavitelným volantem a sedadly, která lze spustit hodně dolů a posunout hodně dozadu, najde perfektní pozici snad opravdu každý.
V interiéru mě zarmoutila jediná věc. Je zvykem, že facelift odstraňuje notoricky známé problémy, které odhalí až skuteční zákazníci a ti u Octavie dost často naříkali nad rozměry sedáků předních sedadel. Byly totiž úzké a tím, jak hodně byly vepředu zakulacené, se zdály být i krátké. I po faceliftu jsou pořád stejné a to je velká škoda, tentokrát s malým š. Nebýt toho, šlo by o jeden z nejlepších inteirérů v kompaktní třídě. Takto mu stále zůstává jeden velký a dle mého soudu zbytečný neduh, i když chápu, že přední sedadla budou pro konfekčnější postavy uspokojivá.
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Legendární závodní Peugeot předvedl jekot svého motoru V10, vaše uši se budou tetelit blahem
včera - Policisté se pochlubili novým služebním Rolls-Roycem, od lidí teď schytávají ránu za ranou
12.5.2024 - Dodnes úplně nový, ovšem totálně oholený Ford Focus legendární první generace se prodal za směšné peníze
11.5.2024
Nejčtenější články
- Balení klíče k novému Koenigseggu za 71 milionů Kč připomíná klenot, vypadá jako Fabergého vejce
15.4.2024 - Čínská Škoda Karoq přímo od VW se ukázala v novém. Působí jednodušeji, ale stojí jen 288 tisíc Kč
15.4.2024 - Nové motory F1 pro rok 2026 jsou nesmysl, říká jejich geniální konstruktér. Piloti pojedou naplno v Monaku, na půl plynu v Monze
15.4.2024 - K mání je jeden z největších propadáků dějin aut, jeho výrobce zkrachoval po výrobě pouhých 14 vozů
15.4.2024 - Rusové dali na motor průhlednou vanu a za běhu ukázali, co se stane, když do něj nalijete moc oleje
15.4.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva