A je po Dieselgate. Akcie VW letí vzhůru, teď o všem už jen Di Caprio natočí film

Německý koncern opět výrazně roste na hodnotě. Na velké škrty to tak nevypadá, nebude se ani propouštět.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

A je po Dieselgate. Akcie VW letí vzhůru, teď o všem už jen Di Caprio natočí film

13.10.2015 | Petr Prokopec | 18 příspěvků

Německý koncern opět výrazně roste na hodnotě. Na velké škrty to tak nevypadá, nebude se ani propouštět.

S kauzou Dieselgate jsme se na několik dní odmlčeli, a tak se může zdát, že je po všem. A nemusí to být jen zdání - takovému stavu napovídají i ceny akcií koncernu Volkswagen, které opět letí vzhůru. Aktuálně se prodávají za téměř 136 dolarů za kus, jen během dnešního dne vzrostly o více jak 3 procenta a rostou již šestý den v řadě.

Není divu, Dieselgate je příliš velký blud na to, aby mohl hodnotu akcií dlouhodobě držet tak nízko a VW se již netváří, že by mohl i za pád newyorských dvojčat. Vše zkrátka směřuje k tomu, že si vypije do dna svůj kalich hořkosti v USA, v Evropě svolá auta, aby se neřeklo, penalizován za ne až tak výjimečné použití „chytrého software” nebude a pojede dál.

Vzpomínáte naší „rady” z předminulého týdne? Tehdy jsme konstatovali: „Jedinou rozumnou reakcí se mi v tuto chvíli zdá být využití paniky vyděšených investorů, koupit si akcie Volkswagenu a počkat si na to, až zase stoupnou o pár desítek procent na ceně. Žádný podstatnější následek pro vás tato aféra mít nebude a mít snad ani nemůže...” Pakliže jste se tímto řídili, jste dnes nejspíše v balíku - po vydání tohoto článku bylo možné koupit akcie nejdříve v pondělí 28. září za 107 dolarů (cca 2 549 Kč) za kus. Dnes se ale jedna prodává za 136 USD (3 240 Kč) - to je o 27 procent více za pouhých 14 dnů...

K prodeji se ale samozřejmě nemusíte odhodlat okamžitě, za pár dní by totiž akcie mohly poskočit ještě výše. I přestože se o kauze nadále mluví a na světlo světa pronikají nové skutečnosti, panika investorů je ta tam a Volkswagen pomalu krůček za krůčkem opětovně zlepšuje svůj kredit. Jak už jsme zmínili, růst cen akcií je jistě dán i změnou strategie automobilky vůči samotné kauze. Zatímco totiž v jejím zárodku Volkswagen přiznal bez okolků naprosto vše, nyní jsou již jakákoliv prohlášení velmi opatrná.

Příkladem za všechny může být slyšení Paula Willise, šéfa britské pobočky, před tamním výborem pro dopravu. Během 45minutového grilování ze strany 11členné komise jsme se totiž dozvěděli, že odpojovací zařízení v rámci evropského kontinentu bylo v činnosti, nicméně takové úpravy jako v Americe nakonec nebudou nutné.

„Z toho co vím - ale já nejsem inženýr - se zdá, že systém ovlivnil množství vypouštěných emisí NOx u vozů prodávaných ve Velké Británii. Tyto vozy jsou přitom schváleny pro užití v celé Evropě, tedy i v Německu, kde ale na vše dohlížejí jiní lidé,“ uvádí Willis, čímž se de facto k manipulaci opětovně přiznává. Okamžitě však dodává, že „jsme pouze špatně zvládli situaci, kdy se naše motory chovají odlišně během testů vůči reálnému světu. A proto potřebujeme tyto vozy opravit, proto je třeba, aby zákazníci dorazili do servisů, kde dáme vše do pořádku.“

Více než k samotnému přístupu Volkswagenu se pozornost dále více upíná k normám, podle nichž se emise měří. Willis konstatuje, že auta jsou pro měření - v rámci velmi volných pravidel - uzpůsobována všemi a dále nereflektují podmínky reálného světa jako dopravní zácpy, rozdílnou teplotu či náklad. Ve výsledku tak rozdíl mezi laboratorními podmínkami testů dle norem NEDC a reálným světem může být až 30procentní v případě spotřeby a mnohonásobný v případě emisí NOx, které (na rozdíl od emisí CO2) nejsou spotřebě paliva přímo úměrné. Odchylka u Volkswagenů tak nemá být mimořádná, což již nezmínil Willis, nýbrž Mike Hawes, šéf společnosti sdružující automobilky a prodejce. Ten zároveň dodal, že věří, že od počátku roku 2017 by mělo zavedením nových norem dojít k nápravě a většímu přiblížení těchto dvou inkriminovaných oblastí. Že způsobí jiné problémy a o NOx letos neslyšíme naposledy, ale už víme

Vraťme se ale zpátky k samotné Dieselgate, která ve Velké Británii zasáhla 1,2 milionu vozů. Z nich třetina je vybavena 1,6litrovým motorem TDI EA 189, v jehož případě bude třeba kromě nového software také „vylepšení” hardware. Dle šeptandy nejspíše půjde o nové vstřikování, pročež oprava těchto pohonných jednotek zabere delší dobu. Nicméně podle Willise nebude třeba dodatečná montáž nádobky s močovinou jako ve Státech, neboť technická konfigurace a hlavně emisní regule jsou na obou kontinentech odlišné.

Ve zbývajících případech, tedy u dvoulitrových a 1,2litrových agregátů dojde pouze k modifikaci software, papírová spotřeba ale zůstane na stejné úrovni jako dříve. Pokud by přitom došlo k jejímu nárůstu (a tedy i emisí CO2, které jsou v Británii základem pro zdanění), pak britská vláda již dříve prohlásila, že stávající majitele Volkswagenu nebude nikterak penalizovat. Wiilis ovšem konstatuje, že „zatím nejsou žádné důkazy, že by emise CO2 těchto vozů byly jiné než ve skutečném světě.“ A nejspíše má opět pravdu - použití „odpojovacího zařízení” či čehokoli na ten způsob spotřebu paliva reálně spíše snižovalo nežli naopak.

Je tedy vskutku více než zřejmé, že Volkswagen zcela změnil svou úvodní strategii, a pokud aktuálně něco přizná, pak má vždy po ruce důvod, proč se tak stalo. Či řešení daného problému. Nicméně i tak nadále čelí největší krizi ve své 78leté historii, která by dle expertů měla na všech pokutách i následné nápravě reputace stát od 40 do 80 miliard Eur (1,08 až 2,16 bilionu korun). To je přitom podstatně vyšší částka než 6,5miliardový fond (176 mld. Kč), který VW Group kvůli skandálu pro tuto chvíli založil.

Na druhou stranu, ani takto vysoká suma koncern nepoloží. Momentálně je již zvažováno několik krizových plánů, ve kterých se dokonce počítá i s prodejem značek jako MAN nebo Scania. V takovém případě by Volkswagen měl mít k dispozici rázem až 60 miliard Eur (1,6 bil. Kč). Jednat se však bude až o krajní řešení, v prvé řadě dojde na opravdu výrazné utažení opasků. Mimo hru jsou sponzorské akce a velkorysé stánky na autosalonech, omezeno bude i užívání privátních letadel, kde jedna letová hodina vychází na 5 000 Eur (136 000 Kč).

Zároveň ke slovu přichází větší efektivita a úspory spojené se subdodavateli, kteří mají automobilce na slevách přispět zhruba třemi miliardami Eur (81,3 mld. Kč). A šetření se dotkne i zaměstnanců, především 115 tisíc dělníků. Momentálně se mluví pouze o snižování mezd, nicméně mimo reálné možnosti nemusí být v konečném důsledku ani snižování stavu pracovních sil.

Tomuto kroku se ovšem Volkswagen s ohledem na odbory, které mají silné zastoupení v dozorčí radě, snaží vyvarovat. Však je docela dobře možné, že navrátivší se Ferdinand Piëch, který během pár dnů dostal na všechny klíčové posty ve firmě „své lidi” - což by bez souhlasu odborů prakticky nebylo možné - slíbil jejich šéfovi právě toto. Tedy že s ním VW situaci ustojí tak, aby se zaměstnanců nedotkla. A nutno dodat, že zatím tento scénář vychází na jedničku - právě růst akcií, tedy důvěra investorů je pro budoucnost VW klíčová. Znamená možnost snadno získat peníze, které pomohou firmě ustát prakticky cokoli.

Zmíněnými úsporami ale transformace koncernu nekončí. Nový šéf Matthias Müller totiž uvedl, že skandál takových rozměrů, jaké má kauza Dieselgate, byl možný pouze díky stávající organizaci a struktuře Volkswagenu. Nově tak přijde ke slovu mnohem větší osobní i kolektivní zodpovědnost zaměstnanců a manažerů. Podporována má být konstruktivní kritika, přičemž i ten poslední dělník se nyní nemá obávat vystoupit proti konkrétnímu problému, a to bez ohledu na hierarchii. I proto ostatně již mnozí mluví o „kulturním šoku”.

Jak se vše nakonec vyvrbí, to je zatím otázkou. Stejně jako jsou prozatím neznámá jména lidí, kteří jsou za manipulaci se softwarem skutečně zodpovědní. Dosud má totiž celý skandál pouze jednoho obětního beránka, a to bývalého šéfa VW Group Martina Winterkorna, který nejprve rezignoval na svou hlavní funkci. Nově se pak hovoří i o odchodu z postu předsedy dozorčí řady Audi nebo mandátu v dozorčí radě holdingové společnosti Porsche SE, která ve Volkswagenu drží většinový podíl.

Dodat pak aktuálně můžeme už jen jedno, poněkud bulvární perličku, která je spojována s Hollywoodem. Studio Paramount Pictures a herec Leonardo DiCaprio totiž odkoupili práva na chystanou knihu novináře New York Times Jacka Ewinga, která má dieselový skandál mapovat. Soustředit se přitom má na misi „více, lépe a rychleji“, která nakonec vyústila v jeden z největších podvodů v branži. Aktuálně není jasné zda podle ní bude natočen pouze dokument či trhák ve stylu „Vlk z Wolf Street“, v němž by si DiCaprio, jeden z největších eko-aktivistů Hollywoodu, střihnul hlavní roli. Dá se ale očekávat spíše druhá možnost...


A je po Dieselgate. Akcie VW letí vzhůru, teď o všem už jen Di Caprio natočí film - 1 - EPA test spotreby 01A je po Dieselgate. Akcie VW letí vzhůru, teď o všem už jen Di Caprio natočí film - 2 - EPA test spotreby 02A je po Dieselgate. Akcie VW letí vzhůru, teď o všem už jen Di Caprio natočí film - 3 - EPA test spotreby 03A je po Dieselgate. Akcie VW letí vzhůru, teď o všem už jen Di Caprio natočí film - 4 - Mereni emisi NEDC a manipulace 01A je po Dieselgate. Akcie VW letí vzhůru, teď o všem už jen Di Caprio natočí film - 5 - Mereni emisi NEDC a manipulace 02A je po Dieselgate. Akcie VW letí vzhůru, teď o všem už jen Di Caprio natočí film - 6 - Mereni emisi NEDC a manipulace 03
Šéf britského zastoupení VW Paul Willis už spíše než o přístupu jím zastupované firmy hovoří spíše o problémech aktuálního laboratorního měření. Zní to alibisticky, ale zcela mimo realitu jeho vnímání není

Zdroj: Autocar, Handelsblatt, Reuters

Petr Prokopec

Diskuze 18 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše