Ani tahle věc není na Chironu jen pro parádu, říká šéfdesignér Bugatti

Bugatti Chiron umí zapůsobit hlavně po technické stránce, nezajímavý ale není ani jeho vzhled. Šéfdesignér automobilky přesto říká, že byl diktován výkonem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Ani tahle věc není na Chironu jen pro parádu, říká šéfdesignér Bugatti

14.7.2017 | Petr Prokopec | 3 příspěvky

Bugatti Chiron umí zapůsobit hlavně po technické stránce, nezajímavý ale není ani jeho vzhled. Šéfdesignér automobilky přesto říká, že byl diktován výkonem.

Bugatti Chiron stejně jako předchozí Veyron definují především čísla. Zmiňme nejvyšší rychlost 420 km/h, zrychlení z klidu na stovku pod 2,5 sekundy, schopnost „vycucnout“ 100litrovou palivovou nádrž za 12 minut či cenu startující na dvou milionech Eur (cca 54 milionů korun) bez daně. To ale ve výsledku nejsou jediné prvky, kterými může Chiron oslnit. Stejně jako třeba nový McLaren 720S se vyznačuje spoustou chytrých a neobvyklých řešení.

Tak jako britský supersport je vybaven na první pohled čistě designovými elementy, které jsou ale ve výsledku všechny funkční. Tvrdí to alespoň šéfdesigér Bugatti Achim Anscheidt, sám o sobě fascinující člověk. Francouzská značka podle něj sází na filozofii „forma následuje výkon“ (u McLarenu je to pro změnu forma následující funkci, jako třeba kdysi u BMW), a tak na Chironu prostě nenajdeme věc, která by na něm byla pro nic za nic.

Řeč je především o obrovité boční podkově, která na první pohled odkazuje na tradiční emblém Bugatti a nic víc. Ve skutečnosti je však celý boční prolis, od střechy až po práh, dalším aktivním aerodynamickým prvkem. Svým pojetím sbírá vzduch z okolí vozu a slouží co nejintenzivnějším dodávkám vzduchu do motorového prostoru, kde opětovně najdeme osmilitrový šestnáctiválec, jehož výkon vzrostl na 1 500 koní. A ten vzduchu potřebuje vážně hodně.

Anscheidt dále zmiňuje „díry” mezi čelními světlomety a maskou, čímž Chiron výrazně připomíná již zmiňovaný McLaren 720S. Ten má od přídě vedené kanálky, jež vedou čerstvý vzduch k nízkoteplotním chladičům. U Chironu jimi zachycený vzduch chladí brzdy, což je u dvoutunového vozu více než důležité. Mimo to ovšem mají vozu dodat vizuální sebevědomí i jistou modernost.

Už z dřívějška víme, že za funkcí míří i ne vždy kladně přijímané, minimalistické pojetí zadních světel spočívající prakticky v jediné tenounké linii - odvádění horkého vzduchu z motorového prostoru si něco takového žádalo. A pro parádu pochopitelně není ani obří zadní křídlo, které do 80 km/h zůstává očím zcela skryto, později ale slouží buď přítlaku ve vyšších rychlostech nebo jako vzduchová brzda při deceleraci.

Můžeme samozřejmě zpochybňovat, zda má každý detail skutečně až tak hluboce promyšlený tvar i účel, Anscheidt ale tvrdí, že ano a že navzdory oddanosti funkci stvořil i vizuálně nadčasový vůz s vědomím, že „tento druh auta může skončit v rukách potomků a vnoučat majitelů, pak je dlouhověkost designu pro každé Bugatti velmi důležitou vlastností“. Čas ukáže, jak se se na Chiron budeme dívat za pár let či dekád. Nelze ale očekávat, že by se z něj kdykoli stal jakkoli zatracovaný vůz - symbolem špičky automobilové produkce své doby už bude jednou pro vždy...

Ani tahle věc není na Chironu jen pro parádu, říká šéfdesignér Bugatti - 1 - Bugatti Chiron Achim Anscheidt video 01Ani tahle věc není na Chironu jen pro parádu, říká šéfdesignér Bugatti - 2 - Bugatti Chiron Achim Anscheidt video 02Ani tahle věc není na Chironu jen pro parádu, říká šéfdesignér Bugatti - 3 - Bugatti Chiron Achim Anscheidt video 03Ani tahle věc není na Chironu jen pro parádu, říká šéfdesignér Bugatti - 4 - Bugatti Chiron Achim Anscheidt video 04Ani tahle věc není na Chironu jen pro parádu, říká šéfdesignér Bugatti - 5 - Bugatti Chiron Achim Anscheidt video 05Ani tahle věc není na Chironu jen pro parádu, říká šéfdesignér Bugatti - 6 - Bugatti Chiron Achim Anscheidt video 06Ani tahle věc není na Chironu jen pro parádu, říká šéfdesignér Bugatti - 7 - Bugatti Chiron Achim Anscheidt video 07Ani tahle věc není na Chironu jen pro parádu, říká šéfdesignér Bugatti - 8 - Bugatti Chiron Achim Anscheidt video 08Ani tahle věc není na Chironu jen pro parádu, říká šéfdesignér Bugatti - 9 - Bugatti Chiron Achim Anscheidt video 09Ani tahle věc není na Chironu jen pro parádu, říká šéfdesignér Bugatti - 10 - Bugatti Chiron Achim Anscheidt video 10Ani tahle věc není na Chironu jen pro parádu, říká šéfdesignér Bugatti - 11 - Bugatti Chiron Achim Anscheidt video 11Ani tahle věc není na Chironu jen pro parádu, říká šéfdesignér Bugatti - 12 - Bugatti Chiron Achim Anscheidt video 12Ani tahle věc není na Chironu jen pro parádu, říká šéfdesignér Bugatti - 13 - Bugatti Chiron Achim Anscheidt video 13Ani tahle věc není na Chironu jen pro parádu, říká šéfdesignér Bugatti - 14 - Bugatti Chiron Achim Anscheidt video 14Ani tahle věc není na Chironu jen pro parádu, říká šéfdesignér Bugatti - 15 - Bugatti Chiron Achim Anscheidt video 15Ani tahle věc není na Chironu jen pro parádu, říká šéfdesignér Bugatti - 16 - Bugatti Chiron Achim Anscheidt video 16Ani tahle věc není na Chironu jen pro parádu, říká šéfdesignér Bugatti - 17 - Bugatti Chiron Achim Anscheidt video 17Ani tahle věc není na Chironu jen pro parádu, říká šéfdesignér Bugatti - 18 - Bugatti Chiron Achim Anscheidt video 18Ani tahle věc není na Chironu jen pro parádu, říká šéfdesignér Bugatti - 19 - Bugatti Chiron Achim Anscheidt video 19Ani tahle věc není na Chironu jen pro parádu, říká šéfdesignér Bugatti - 20 - Bugatti Chiron Achim Anscheidt video 20Ani tahle věc není na Chironu jen pro parádu, říká šéfdesignér Bugatti - 21 - Bugatti Chiron Achim Anscheidt video 21
Bugatti Chiron má spoustu zákoutí, všechna ale mají svou funkci

Zdroje: Robb Report, Motor Authority

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 3 příspěvky

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše