Reklama

Audi má ostudu, jeho quattro se nehnulo ve srovnání pohonů všech kol s 4x4 Opelu

Quattro je pro mnohé synonymem pohonu všech kol a jako takové by mělo být nejlepší. Nebo aspoň lepší než 4x4 Opelu. V tomto testu není.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Audi má ostudu, jeho quattro se nehnulo ve srovnání pohonů všech kol s 4x4 Opelu

13.12.2017 | Petr Prokopec | 126 příspěvků

Quattro je pro mnohé synonymem pohonu všech kol a jako takové by mělo být nejlepší. Nebo aspoň lepší než 4x4 Opelu. V tomto testu není.

Opel sice již není součástí impéria General Motors, nicméně Američané z německé techniky ještě nějaký ten čas profitovat budou. Nová Insignia byla od počátku navrhována jako globální vůz, proto se nyní prodává i s logem Holdenu či Buicku. Do Spojených států zamířila pod názvem Regal a ve verzi GS ji pohání i u nás nedostupný 3,6litrový šestiválec. Základ však disponuje přeplňovaným dvoulitrem jako evropské provedení, a právě na tuto motorizaci se nyní zaměříme.

Čtyřválcová turbojednotka produkuje 250 koní a 353 Nm točivého momentu, pokud je spřažena s pohonem předních kol. Verze 4x4 má k dispozici dokonce 400 Nm. Právě v této konfiguraci se Buick Regal alias Opel Insignia ocitl ve srovnání pohonů všech kol s Audi A5 Sportback quattro. To disponuje obdobným výkonem a točivým momentem (252 koní, 370 Nm), jeho systém pohonu všech kol je ale trochu odlišný. A i když někdy může být výhodou, v tomto konkrétním testu způsobil, že se Audi doslova nehnulo z místa. A to je pro čtyři kruhy docela ostuda.

Jak se to mohlo stát? Audi používá systém Torsen, kdy středový diferenciál je součástí převodovky a za normálních okolností přerozděluje moment mezi nápravami v poměru 40:60 mezi předkem a zadkem. Na zadní nápravě navíc umí přerozdělovat točivý moment mezi jednotlivá kola. Je to pochopitelně řešení, které má usnadňovat jízdu na kluzkém povrchu a umocňovat dynamiku, než aby byla určeno do těžkého terénu. Na takový ale v tomto testu pochopitelně nedošlo.

Opel se vydal zcela jinou cestou, stejně jako Ford oslovil britskou firmu GKN Driveline. Ta modelu Insignia dodala systém Twinster AWD, který zadní nápravu připojuje pomocí dvou spojek. První má na starosti přerozdělování momentu mezi předními a zadními koly, druhá pak redistribuuje výkon mezi jednotlivými koly zadní nápravy. Ta jsou tak ovládána nezávisle na sobě, vůz se tak dokáže s nástrahami počasí poprat lépe než Audi. A právě jednu takovou nástrahu přiložený test simuluje.

Jde o chvíli, kdy tři ze čtyř kol každého vozu spočívají na velmi kluzkém povrchu, představte si led nebo hodně uježděný sníh. V zimě nic až tak nemožného. Čtvrté kolo pak má kontakt pevnou zemí. Stačí tedy, aby systém pohonu všech kol poslal výkon na ono jedno kolo, což řešení Opelu dokáže - Buick Regal se v testu rozjede prakticky okamžitě. Audi A5 Sportback naopak zůstává nehybně stát na místě a nezdá se, že by mu něco mělo pomoci.

S ohledem na rozdíly v konstrukci to dává smysl, přesto by Audi mělo být schopno výkon na jedno kolo též dostat. Pomohlo by více plynu? Možná ano, tím ale úspěch řešení Opelu nechceme nikterak zpochybnit. Stejně jako nehodláme omlouvat poněkud ostudnou porážku Audi...

Audi má ostudu, jeho quattro se nehnulo ve srovnání pohonů všech kol s 4x4 Opelu - 1 - Audi A5 Sportback vs Buick Regal pohon vsech kol videoscreen 01Audi má ostudu, jeho quattro se nehnulo ve srovnání pohonů všech kol s 4x4 Opelu - 2 - Audi A5 Sportback vs Buick Regal pohon vsech kol videoscreen 02Audi má ostudu, jeho quattro se nehnulo ve srovnání pohonů všech kol s 4x4 Opelu - 3 - Audi A5 Sportback vs Buick Regal pohon vsech kol videoscreen 03Audi má ostudu, jeho quattro se nehnulo ve srovnání pohonů všech kol s 4x4 Opelu - 4 - Audi A5 Sportback vs Buick Regal pohon vsech kol videoscreen 04
Disponuje lepším pohonem všech kol Buick Regal či Audi A5 Sportback? V tomto testu je verdikt zcela jasný

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 126 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše