Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Automobilky protestují proti limitům spotřeby, Tesla volá po přísnějších
4.8.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Limity spotřeby 4,3 l/100 km vypadají pro USA, kde přes polovinu aut tvoří pick-upy a SUV, dost nereálně. Podle Tesly by je všichni splnili, kdyby chtěli.
Americké limity spotřeby paliva jsou čím dál přísnější, pro rok 2025 má platit hodnota 54,5 mil na galon, tedy asi 4,3 litru na 100 km. Takové hodnoty má dosáhnout průměrná spotřeba flotily automobilů daného výrobce, nechce-li platit pokuty či být vystaven jiným sankcím. To jistě není snadné a spravit to přidáním pár plug-in hybridů do nabídky také není tak jednoduché a elegantní řešení, jak se může zdát.
Američané a skutečně úsporná auta k sobě totiž nejdou moc dohromady, není tam zkrátka o taková auta zájem. „Čisté diesely”, hybridy všech forem a elektroauta tam v roce 2014 tvořila jen 5,6 procenta všech prodejů. Pick-up trucky a SUV naopak drží víc než polovinu trhu. A u takového auta jen stěží dosáhnete spotřeby pod pět litrů na sto, protože je prostě velké a těžké.
Řešením není ani downsizing, neboť 1,6litrový dieselový čtyřválec nebo přeplňovaný benzínový dvoulitr je na auto zvíci Cadillacu Escalade prostě fyzicky málo. I kdyby takovéto řešení fungovalo v testech normované spotřeby, v reálném světě bude takto zoufale podmotorovaný vůz pomalé a bude mít neadekvátní spotřebu paliva.
K dosažení cílů spotřeby by tedy bylo nutno prodávat méně trucků a víc hybridů a úsporných dieselů. Jenže taková auta jsou často dražší na pořízení a spočítat si, za jak dlouho se rozdíl vrátí na ušetřeném palivu, není zas tak velký problém. Také na nich automobilky vydělávají méně než na SUV a pick-upech, takže je asi jasné, které typy aut budou prodávat raději.
Výrobci tradičních aut tedy plánují ofenzívu, jejímž cílem má být zmírnění limitů spotřeby. Zatím se neví, jak bude ofenzíva vypadat či o jaké zmírnění se budou výrobci snažit. Ovšem, ne všichni se budou účastnit - automobilka Tesla se současnými limity souhlasí a prý by byla i pro jejich zpřísnění. Pochopitelně, pokud vyrábíte jen elektromobily, netýkají se vás limity spotřeby benzínu či nafty, protože vaše auta papírově (!) „nežerou”. A problémy konkurence Elonu Muskovi jistě proti srsti nebudou.
„V budoucnu uslyšíme spoustu proslovů na téma, že Američané nechtějí kupovat elektromobily. (...) Z empirického pohledu jsou regulace velmi mírné, reálně splnitelné a jediná věc, která chybí, je vůle nabídnout produkty, které přitáhnou zákazníky,” uvedl Dairmuid O'Connell, vice-prezident pro vývoj u Tesly. Dává to smysl, automobilky utrácejí miliardy za vývoj a jistě by byly schopné postavit velmi dobrá auta s hybridním či čistě elektrickým pohonem.
Jenže dokud tu nebude zájem zákazníků, nebude existovat motivace taková auta vyvíjet. A zájem zákazníků tu nebude, dokud budou elektromobily tak drahé, jak jsou, a dokud budou nabízet to, co nabízejí. Považte - 200 kilometrů dojezdu je mezi elektromobily naprosto výjimečným číslem, naopak drtivá většina aut zvládne na jedno natankování trojnásobek. A ono natankování paliva trvá minuty, zatímco elektromobil musíte nabíjet hodiny. A problémy elektromobilů tady nekončí, psali jsme o nich tisíckrát; v poslední době se hovoří zejména o poklesu kapacity baterií, velkém a draze řešitelném problému s dosud ne zcela známými důsledky.
Limity spotřeby tedy mohou vypadat jako smysluplné řešení, ale je to jen další křivení trhu regulacemi a vnucování věcí, které by spotřebitelé jinak nekoupili, protože prostě nejsou tím nejlepším, co lze na trhu nabídnout. Hybridy a elektromobily se nestanou tím jediným, co bude na trhu k mání, ať se zákonodárci, různé nátlakové organizace a Tesla snaží, seč můžou, dokud poptávka po konvenčních autech neklesne k nule. A ta neklesne, dokud budou konvenční auta lepší než hybridy a elektromobily.
Automobilka Tesla podporuje přísné limity spotřeby paliva
Pick-up trucky s konvenčním pohonem se ale prodávají násobně lépe
Zdroj: Car Throttle
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Číňané začali prodávat své nové luxusní monstrum. Nabušené SUV větší než Kodiaq stojí jen 413 tisíc Kč
27.3.2024 - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024 - Němci vybrali pohodlné ojetiny, které vás nezruinují koupí ani provozem. Je mezi nimi i Škoda Octavia
27.3.2024 - Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
27.3.2024 - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
28.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz