Čelní světla aut jsou minulostí, říká autor první generace Škody Octavia

14.4.2017 | Petr Prokopec | 28 příspěvků

Do myslí Čechů se zapsal hlavně díky autorství designu přelomového modelu Škody, proslul ale i dalšími díly. Teď dělá pro Hyundai a věští budoucnost.

Čelní světlomety skutečně nejsou dominantou nového luxusního Hyundai, tedy konceptu Genesis GV80. Za jeho vzhledem stojí nový šéfdesignér značky Luc Donckerwolke, který dříve navrhoval koncernové vozy značek Lamborghini, Audi či Bentley a postaral se také o vizáž první generace Škody Octavia. V případě těchto zavedených automobilek se přitom dle svých slov mohl posunovat vždy jen o krok, u Genesis může hledět mnohem více do budoucnosti.

I proto říká, že se světlomety aut, jak je známe dnes, se u Korejců již příliš nepočítá. Uspořádání po dvou na každé straně a ve velmi malém měřítku po vzoru GV80 má dostat každý nový model značky Genesis. Jako první se v roce 2019 ukáže právě velké SUV, které o rok později doplní v nabídce menší model GV70. Kromě toho se do konce dekády dočkáme ještě velkého kupé, které zamíří mezi luxusní GT.

Vzhled produkčního GV80 bude velmi podobný konceptu, neboť automobilka dle Donckerwolkeho „nehodlá navnadit zákazníky něčím, co posléze nevyrobí. Stejní lidé, kteří navrhli koncept, stojí i za sériovou verzí - jsou to ti samí lidé. Ukazujeme vám tedy to, co skutečně přijde.“ Čtveřici úzkých čelních světel tedy máme očekávat na 100 %, to je ovšem pouze počátek jejich odchodu do důchodu.

„Všechny modely Genesis budou mít časem toto uspořádání, nicméně jak vidíte, redukujeme velikost světel, neboť počítáme s tím, že je automobily časem nebudou potřebovat. Světlomety totiž nejsou oči, vyvíjí se,“ popisuje chystanou změnu belgický designér s tím, že dnes je možné vyrobit světla, která budou svítit lépe než ta konvenční a přitom z vnějšku vůbec nebudou vidět. A naráží na novinky, jako jsou laserová světla. Jejich zdroj může měřit jen pár milimetrů a osvětlit silnici lépe než jakákoli světla s tradiční parabolou.

A není to jediný fakt, ústupu světel do pozadí má pomoci i nástup autonomních vozů, které se místo lidských očí budou spoléhat na senzory, kamery a radary. „Světla jsou ve skutečnosti technologické prvky, které mají i funkci. Tato funkce ale do budoucna zmizí, neboť autonomní vozy světlomety nepotřebují. Jejich roli převezmou senzory, světlům tak zůstane dekorativní funkce. Víceméně tedy jen budou sloužit k zobrazení firemní identity,“ dodává k transformaci celého automobilového segmentu Donckerwolke.

Je ovšem třeba dodat, že šéfdesignér značky Genesis popisuje budoucnost, která se jeví být docela vzdálená. A to ještě za předpokladu, že k rozšíření autonomních vozů dojde již kolem roku 2025, jak mnohé automobilky předvídají. Úplný pohřeb tedy čelní světlomety nejspíše ještě nějaký ten pátek nečeká, svědky jejich dalšího zmenšování ale nepochybně budeme. Právě před designéry pak leží nelehký úkol - jak světla zmenšovat a přitom nevzít autům jejich tradiční výraz. Totiž, auto bez světel vypadá navzdory Donckerwolkovým slovům stejně zvláštně, jako člověk bez očí...

Čelní světla aut jsou minulostí, říká autor první generace Škody Octavia - 1 - Hyundai Genesis GV80 Concept 2017 prvni sada 08Čelní světla aut jsou minulostí, říká autor první generace Škody Octavia - 2 - Hyundai Genesis GV80 Concept 2017 prvni sada 09Čelní světla aut jsou minulostí, říká autor první generace Škody Octavia - 3 - Hyundai Genesis GV80 Concept 2017 prvni sada 10Čelní světla aut jsou minulostí, říká autor první generace Škody Octavia - 4 - Hyundai Genesis GV80 Concept 2017 prvni sada 11Čelní světla aut jsou minulostí, říká autor první generace Škody Octavia - 5 - Hyundai Genesis GV80 Concept 2017 prvni sada 12Čelní světla aut jsou minulostí, říká autor první generace Škody Octavia - 6 - Hyundai Genesis GV80 Concept 2017 prvni sada 13Čelní světla aut jsou minulostí, říká autor první generace Škody Octavia - 7 - Hyundai Genesis GV80 Concept 2017 prvni sada 14Čelní světla aut jsou minulostí, říká autor první generace Škody Octavia - 8 - Hyundai Genesis GV80 Concept 2017 prvni sada 15Čelní světla aut jsou minulostí, říká autor první generace Škody Octavia - 9 - Hyundai Genesis GV80 Concept 2017 prvni sada 16
Čelní světla aut jsou minulostí, říká autor první generace Škody Octavia - 10 - Hyundai Genesis GV80 New York 2017 zive lepsi 01Čelní světla aut jsou minulostí, říká autor první generace Škody Octavia - 11 - Hyundai Genesis GV80 New York 2017 zive lepsi 02Čelní světla aut jsou minulostí, říká autor první generace Škody Octavia - 12 - Hyundai Genesis GV80 New York 2017 zive lepsi 03Čelní světla aut jsou minulostí, říká autor první generace Škody Octavia - 13 - Hyundai Genesis GV80 New York 2017 zive lepsi 04Čelní světla aut jsou minulostí, říká autor první generace Škody Octavia - 14 - Hyundai Genesis GV80 New York 2017 zive lepsi 05Čelní světla aut jsou minulostí, říká autor první generace Škody Octavia - 15 - Hyundai Genesis GV80 New York 2017 zive lepsi 06Čelní světla aut jsou minulostí, říká autor první generace Škody Octavia - 16 - Hyundai Genesis GV80 New York 2017 zive lepsi 07Čelní světla aut jsou minulostí, říká autor první generace Škody Octavia - 17 - Hyundai Genesis GV80 New York 2017 zive lepsi 08Čelní světla aut jsou minulostí, říká autor první generace Škody Octavia - 18 - Hyundai Genesis GV80 New York 2017 zive lepsi 09Čelní světla aut jsou minulostí, říká autor první generace Škody Octavia - 19 - Hyundai Genesis GV80 New York 2017 zive lepsi 10Čelní světla aut jsou minulostí, říká autor první generace Škody Octavia - 20 - Hyundai Genesis GV80 New York 2017 zive lepsi 11Čelní světla aut jsou minulostí, říká autor první generace Škody Octavia - 21 - Hyundai Genesis GV80 New York 2017 zive lepsi 12
Za designem konceptu Genesis GV80 stojí...

Čelní světla aut jsou minulostí, říká autor první generace Škody Octavia - 22 - Luc Donckerwolke 01Čelní světla aut jsou minulostí, říká autor první generace Škody Octavia - 23 - Luc Donckerwolke 02Čelní světla aut jsou minulostí, říká autor první generace Škody Octavia - 24 - Luc Donckerwolke 03
...Luc Donckerwolke, který nově uvedl, že čelní světlomety, jak je známe, se stanou zbytečností a tedy i minulostí

Zdroj: Motoring, Car Advice

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 28 příspěvků

 

Autobazar

zobrazit vše