Designér se pokusil zkrášlit pravidelného vítěze anket o nejošklivější auto historie

Nejvážnější soupeř Fiatu Multipla v anketách o nejošklivějších auto všech dob dodnes dokáže zaujmout svou vizuální neatraktivitou. Přitom stačilo málo a Pontiac Aztek mohl vypadat aspoň o trochu lépe.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Designér se pokusil zkrášlit pravidelného vítěze anket o nejošklivější auto historie

19.4.2019 | Petr Prokopec

Nejvážnější soupeř Fiatu Multipla v anketách o nejošklivějších auto všech dob dodnes dokáže zaujmout svou vizuální neatraktivitou. Přitom stačilo málo a Pontiac Aztek mohl vypadat aspoň o trochu lépe.

Design je záležitostí ryze subjektivní a co se líbí někomu, nemusí se líbit jinému. Existují však automobily, u nichž se naprostá většina lidí shodne buď na palci dolu, nebo na palci nahoru. Do prvního tábora bezesporu patří vozy jako SsangYong Rodius, Fiat Multipla či Pontiac Aztek, u nichž vlastně dochází v neshodě pouze v jediné záležitosti - ve volbě toho, který z nich je ošklivější. Vyřešit tento spor pak vlastně bude možná i náročnější než zvolit nejkrásnější automobil historie, neboť každý z těchto „pánů na holení“ má svou Achillovu patu.

My se dnes zaměříme na americké SUV, které vzniklo pozoruhodným řetězem lidských selhání a koncernem General Motors bylo vyráběno v letech 2000 až 2005. Už tak krátké působení na trhu svědčí o tom, že rozhodně nešlo jen o „pravděpodobně nejuniverzálnější vozidlo planety“, jak jej Pontiac propagoval, ale především o jedno z těch nejošklivější. Tento názor ostatně sdílel i Bob Lutz, který v době příchodu vozu do prodeje začal koncernu GM šéfovat. Vzhled modelu Aztek totiž přirovnal k naštvanému kuchyňskému robotovi.

Ve výsledku tedy nebylo překvapivé, že se mu u zákazníků moc nedařilo. GM předpokládalo, že ročně se jich prodá alespoň 75 tisíc kusů, přičemž 30tisícikusová roční produkce byla nutností pro to, aby se Aztek po ekonomické stránce vyplatil. Nicméně prodejní vrchol přišel v době 2002, kdy prodáno bylo 27 793 aut - tedy méně, než bylo potřeba. Celkem pak montážní linky vyprodukovaly 119 692 aut, tedy o trochu více, než kolik Ford prodá pick-upů řady F za jediný měsíc

Pontiac přitom každoročně auto vylepšoval, omezoval se však spíše na rozšiřování výbavy než na úpravu vzhledu. O to se nyní pokusil nám už dobře známý grafik vystupující na internetu pod přezdívkou TheSketchMonkey, který Aztek přepracoval alespoň v počítači podobně jako nedávno Multiplu. Přitom se soustředil hlavně na čelní partie, kterým dodal odlišné světlomety a jiný nárazník. Mimo to prošel úpravami koncový sloupek, u kterého došlo na integraci bohatšího prosklení.

Drobných změn proběhlo daleko více, vesměs ale již jde o detaily - třeba v podobě vyretušování výpletu čelní masky. To stačilo k tomu, aby se Aztek skutečně jevil jako líbivější vůz. I když na přihlášku do soutěže krásy to stále není, jeho duální maska chladiče byla pouze zjemněna. Jen málokdo v ní asi bude vidět odkaz na Pontiac GTO, spíše připomene vizualizace UFO ze 70. let.


Designér se pokusil zkrášlit pravidelného vítěze anket o nejošklivější auto historie - 1 - Pontiac Aztek virtualni facelift videoscreen 01Designér se pokusil zkrášlit pravidelného vítěze anket o nejošklivější auto historie - 2 - Pontiac Aztek virtualni facelift videoscreen 02Designér se pokusil zkrášlit pravidelného vítěze anket o nejošklivější auto historie - 3 - Pontiac Aztek virtualni facelift videoscreen 03Designér se pokusil zkrášlit pravidelného vítěze anket o nejošklivější auto historie - 4 - Pontiac Aztek virtualni facelift videoscreen 04Designér se pokusil zkrášlit pravidelného vítěze anket o nejošklivější auto historie - 5 - Pontiac Aztek virtualni facelift videoscreen 05Designér se pokusil zkrášlit pravidelného vítěze anket o nejošklivější auto historie - 6 - Pontiac Aztek virtualni facelift videoscreen 06Designér se pokusil zkrášlit pravidelného vítěze anket o nejošklivější auto historie - 7 - Pontiac Aztek virtualni facelift videoscreen 07Designér se pokusil zkrášlit pravidelného vítěze anket o nejošklivější auto historie - 8 - Pontiac Aztek virtualni facelift videoscreen 08
Pontiac Aztek mohl vypadat o trochu lépe, ovšem GM se již jeho design v průběhu výroby nesnažilo nikterak napravit

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama