Diesely nastoupily cestu atmosfér. Už teď míří ke dnu, do 8 let mají být skoro mrtvé

11.2.2017 | Petr Prokopec | 19 příspěvků

Ve Velké Británii jen v lednu klesl podíl dieselů o 4,3 %, celosvětově mají jen 13,5% podíl na trhu. Už během dalších 8 let má ale klesnou skoro k nule.

Stejně jako byl malý krůček Neila Armstronga velkým skokem pro lidstvo, tak enormní bude dopad kauzy Dieselgate na celý automobilový průmysl. Nejde ani tak o to, že by se lidé kvůli dieselovému skandálu Volkswagenu začínali od „naftožroutů“ přímo odvracet - podle všeho je jim z hlediska důvěry ve VW a jeho TDI prakticky ukradený - nepřímé důsledky této aféry jsou ale přesně takové.

Kauza jednak vrhla na naftové motory obecně špatné světlo a ani Volkswagen, donedávna jeden z jejich největších proponentů, s nimi do budoucna až tak nepočítá. V nabídce TDI kosí jak smyslů zbavený, a to nejen kvůli image. Právě Dieselgate přinesla větší pozornost regulátorů, a tak do budoucna nebude možné prodávat diesely, které jsou na papíře čisté, reálně ale nikoli. Udělat diesel, který má opravdu nízké emise, sice lze, ale je to zkrátka drahé a zejména pro menší modely ekonomicky neschůdné.

Nepřízeň úřadů se ale projevuje i jinak, např. uvažují o zákazu jejich vjezdu do center měst nebo vyšší zdaněním. Druhé zmiňované úvahy jsou aktuální mj. ve Velké Británii, kde se na odbytu naftových aut projevují už nyní. V lednu bylo v ostrovním království prodáno 174 564 nových aut, tedy o 2,9 procenta více než loni a nejvíce od roku 2005. Nicméně z tohoto množství pouze 78 778 vozů, tedy méně než polovina, užívá ke svému pohonu dieselový motor. Meziročně jde o 4,3% pokles, loni totiž ve stejném období registrace „naftožroutů“ vyšplhaly na 82 314 kusů.

Prodeje benzinových aut však vzrostly o 8,9 procenta, v případě alternativního ústrojí (vodíkové, elektrické a hybridní vozy) tu máme dokonce 19,9procentní růst z 6 072 na 7 279 exemplářů. Toto množství ale představuje 4,3% podíl na trhu a je zjevné, že většina ex-zákazníků dieselů na jejich úkor upřednostnila tradičnější benziny.

Do budoucna to ale mají být právě hybridy, které diesely v některých autech nahradí, však s něčím takovým počítá i Volkswagen. Podle výhledu banky UBS tak mají diesely do roku 2025 takřka úplně zmizet z prodejních statistik a zejména v globálním měřítku představoval naprosto okrajový způsob pohonu aut.

Globálně totiž i aktuálně dosahuje podíl dieselů na prodejích aut jen 13,5 procenta, dieselové motory totiž hrají klíčovou roli pouze na třech trzích, a sice v Indii (43 %), Jižní Koreji (45 %) a Evropě (50 %). Právě na starém kontinentu pád bude nejstrmější a má se postarat o pokles celosvětového podílu dieselů na prodejích nových aut na pouhá 4 %.

Podobné vyhlídky potvrzují nejen kroky VW, ale třeba i BMW. Jeho šéf Harald Krüger řekl: „Se stále dalším pokrokem a s ním související navyšující se kapacitou baterií a snižujícími se cenami bude elektromobilita hrát stále ráznější roli“. Jakkoliv tedy dle Krügera diesely ještě nějakou chvíli budou mít nemalý podíl na celkové skladbě aut, jejich podíl bude postupně klesat, až zcela vymizí.

Že k obratu nezaveleli zákazníci, ale spíše regulace, je nasnadě, ale tak to zkrátka v dnešní době chodí. „Mimo zákon” se zejména v Evropě ocitly nejprve zejména objemnější atmosféricky plněné motory, diesely je budou následovat. Že se 8 let zdá být příliš krátkou dobou? Tak si vzpomeňte, jak to vypadalo s atmosféricky plněnými motory v roe 2009 a jak to vypadá dnes. Třeba ono BMW jich ještě tehdy nabízelo spoustu. Dnes... ani jeden.

Diesely nastoupily cestu atmosfér. Už teď míří ke dnu, do 8 let mají být skoro mrtvé - 1 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 15Diesely nastoupily cestu atmosfér. Už teď míří ke dnu, do 8 let mají být skoro mrtvé - 2 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 16Diesely nastoupily cestu atmosfér. Už teď míří ke dnu, do 8 let mají být skoro mrtvé - 3 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 24Diesely nastoupily cestu atmosfér. Už teď míří ke dnu, do 8 let mají být skoro mrtvé - 4 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 12Diesely nastoupily cestu atmosfér. Už teď míří ke dnu, do 8 let mají být skoro mrtvé - 5 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 26Diesely nastoupily cestu atmosfér. Už teď míří ke dnu, do 8 let mají být skoro mrtvé - 6 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 29Diesely nastoupily cestu atmosfér. Už teď míří ke dnu, do 8 let mají být skoro mrtvé - 7 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 30Diesely nastoupily cestu atmosfér. Už teď míří ke dnu, do 8 let mají být skoro mrtvé - 8 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 31Diesely nastoupily cestu atmosfér. Už teď míří ke dnu, do 8 let mají být skoro mrtvé - 9 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 33Diesely nastoupily cestu atmosfér. Už teď míří ke dnu, do 8 let mají být skoro mrtvé - 10 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 45Diesely nastoupily cestu atmosfér. Už teď míří ke dnu, do 8 let mají být skoro mrtvé - 11 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 44Diesely nastoupily cestu atmosfér. Už teď míří ke dnu, do 8 let mají být skoro mrtvé - 12 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 46Diesely nastoupily cestu atmosfér. Už teď míří ke dnu, do 8 let mají být skoro mrtvé - 13 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 69Diesely nastoupily cestu atmosfér. Už teď míří ke dnu, do 8 let mají být skoro mrtvé - 14 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 70Diesely nastoupily cestu atmosfér. Už teď míří ke dnu, do 8 let mají být skoro mrtvé - 15 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 71Diesely nastoupily cestu atmosfér. Už teď míří ke dnu, do 8 let mají být skoro mrtvé - 16 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 73Diesely nastoupily cestu atmosfér. Už teď míří ke dnu, do 8 let mají být skoro mrtvé - 17 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 74Diesely nastoupily cestu atmosfér. Už teď míří ke dnu, do 8 let mají být skoro mrtvé - 18 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 75
Dieselové motory máme spojené zejména s vozy Volkswagenu. Skandál automobilky je přitom jedním z důvodů, proč jejich prodeje klesají

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 19 příspěvků

Autobazar

zobrazit vše