Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Evropský Ford je hluboko v červených číslech, letos čeká ztrátu 38 miliard korun
31.1.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Evropská dcera táhne dolů mateřský Ford. Za loňský rok je ve ztrátě 32 miliard korun a letošek má být podle předpovědi automobilky ještě horší.
Americký koncern Ford se loni pyšnil prudkým navyšováním počtu vyrobených pohonných jednotek ze série Ecoboost a titulem Motor roku pro jeho nejmenší tříválcovou variantu. Důvody slavit? Pokud opomeneme fakt, že přeplňované agregáty jsou uměle zvýhodňovány pokřivenými normami měření spotřeby a automobilky je tudíž staví hlavně proto, aby vyhověly EU a platily nižší pokuty za nadlimitní CO2, pak Ford možná má důvody bouchnout pár lahví sektu. Pod povrchem jej ale ve skutečnosti tíží dost problémů, aby si podobné projevy nadšení téměř jistě odpustil.
Prodejní výsledky modrého oválu ve Spojených státech by snad mohly být hodnoceny pozitivně, automobilka je podle výroční zprávy za rok 2012 pořád v černých číslech, když celkově vykázala jednak navýšení prodejů a zároveň zisk ve výši přibližně osm miliard dolarů. Pravdou ale je, že ve srovnání s rokem 2011 se jedná o propad o 797 milionů dolarů, což v přepočtu dělá asi 15 miliard korun.
Podle britského Autocaru způsobila nepříjemné ztráty především evropská divize, která se musí z důvodu přetrvávající recese potýkat s obecným snižováním zájmu o nová auta. Což je určitě pravda, nicméně nejen proto. Ford nemálo zkomplikoval svou pozici také masivní restrukturalizací, která v roce 2014 povede k uzavření továrny v belgickém Genku, „likvidaci“ výroby modelů Transit v britském Southamptonu a zrušení pobočky v Dagenhamu. Tím pádem je nutné přestěhovat produkci MPV Galaxy a S-Max do Španělska, přesunout C-Max do německého Saarlouis a odložit produkci nové generace Mondea.
Ani samotná auta ale netáhnou tolik, jak by značka potřebovala. Trh už dal Fordu na vědomí, že model B-Max zrovna není terno, a rovněž prodeje třetí generace Focusu značně zaostávají za jeho předchůdci. Kdysi nejprodávanější auto Starého kontinentu se dnes tak tak vměstná do nejlepší desítky.
Loňská ztráta Fordu v Evropě z výše zmíněných důvodů byla odhadována na 20 miliard korun, podle kolegů z Autocaru je však o hodně vyšší. Ford ji sečetl a vyšlo mu 1,7 miliardy dolarů, tedy přes 32 miliard korun. Predikce přitom vypadá ještě hůř. Americké vedení předpokládá na rok 2013 další úbytek klientely a část výdajů opět spolkne změna organizace systému. Celkem Ford počítá s deficitem ve výši až 2 miliard dolarů, což při aktuálním kurzu dělá něco kolem 38 miliard korun.
Jak se tento nepříznivý vývoj projeví v modelové nabídce nebo personálně (což aktuálně řeší také Renault), Ford zatím nekomentoval, každopádně své evropské rány chce zčásti zahojit očekávanými vyššími prodeji ve Spojených státech. V Jižní Americe a asijsko-pacifickém regionu Ford sice loni prodal více aut, celkově však ve srovnání s rokem 2011 tratil. Pro rok 2013 nicméně i tam očekává obrat. Černou ovcí tedy zůstane jen Evropa se svým tříválcovým Mondeem...
Se všemi těmito modely Ford řeší nějaké potíže, či už jde o přesun výroby, odklad produkce či sníženou poptávku, ztráty proto asi překvapivé nejsou
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
včera - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
17.5.2024 - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
16.5.2024
Nejčtenější články
- Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
19.4.2024 - Nejsilnější Dacia všech dob odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
19.4.2024 - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
19.4.2024 - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
19.4.2024 - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
19.4.2024