Jak moc se vlastně v Číně prodává hanebných kopií aut známých značek?

Tradiční výrobci aut pravidelně pláčou nad tím, jak jim některá z čínských značek ukradla jejich design. Je to jistě hanebné, ale stojí o ony kopie někdo?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Jak moc se vlastně v Číně prodává hanebných kopií aut známých značek?

27.4.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Jak moc se vlastně v Číně prodává hanebných kopií aut známých značek?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Tradiční výrobci aut pravidelně pláčou nad tím, jak jim některá z čínských značek ukradla jejich design. Je to jistě hanebné, ale stojí o ony kopie někdo?

Šanghajský autosalon se pomalu chýlí ke konci, již zítřejším dnem své brány pro letošek uzavře. Nic pro nás podstatného se na něm zřejmě už nestane, ale stalo se. Bylo toho více, jako nezřídka ale bylo největší haló kolem toho, co a jak si čínští výrobci troufli okopírovat od svých evropských konkurentů, někdy dokonce i partnerů. Slovo „cokoli” je tady nejlepší definicí toho, co je i dnes v Číně možné.

Největší rozruch byl kolem finální verze klonu Porsche Macan, který i šéfy Porsche zaskočil kvalitou svého provedení a dovedl je k přesvědčení, že vůz musí používat i úplně ty samé komponenty od čínských dodavatelů německé automobilky. Nářek ale byl slyšet také od šéfa britských značek Jaguar a Land Rover Ralf Speth, který na výstavišti musel podobně smutně koukat na stánek Landwindu. Tato firma totiž bez nejmenších skrupulí zkopírovala Range Rover Evoque a pod názvem X7 jej s úspěchem prodává za třetinovou cenu.

Britové sice toto plagiátorství napadli u soudu, úspěchem to ale neskončilo a Speth konstatoval, že značka zatím nedosáhla na tomto poli žádného pokroku. Její šance jsou navíc stále menší, neboť Čína loni zrušila patent automobilky na design Range Roveru Evoque. Také Speth pak v Šanghaji „obdivoval” kvalitu Landwindu, když řekl: „Je to dobré auto. Víme to, je to naše auto.”

Tyto nářky nás ale přivedly k zamyšlení nad tím, jak moc velký problém pro zavedené automobilky čínské plagiátorství je. Všichni víme, jak se evropským, japonským či americkým značkám v Číně vede, ale platí to i o těch, kteří je chtějí kopírovat? Nebo je na „falešné Porsche” či „falešný Range Rover” zvědavý jen málokdo a tyto plagiáty získávají více mediálního prostoru, než by si zasloužily? Podívali jsme se do prodejních statistik na čínském trhu a vybrali pět více či méně známých plagiátů, které jsou alespoň chvíli za Velkou zdí k míní a ukážeme vám jejich prodejní čísla. Než se k tomu ale dostaneme, dejme si je do kontextu.

Je totiž třeba si uvědomit, jak velký čínský trh s auty je. Je titulován jako největší na světě a nikoli neoprávněně - v Číně se dnes prodává zhruba 28 milionů nových aut ročně, toto číslo by navíc do roku 2025 mělo dále růst, podle čínské vlády až k 35 milionům Pouhé procento podílu na tomto trhu tedy znamená 280 tisíc prodaných vozů ročně dnes a pravděpodobně 350 tisíc aut ročně za 8 let. To jsou v absolutní rovině obrovská čísla i při relativně malém podílu na trhu, jak si za těchto podmínek stojí klony?

1. Landwind X7

Začít musíme dnes nejvíce skloňovaným vozem, tedy kopií Range Roveru Evoque. Zrovna v jeho případě vám úplně přesné číslo neřekneme, neboť Landwind nezveřejňuje registrace jednotlivých modelů, celkové statistiky ale známe. Landwind loni prodal 80 002 aut a na klon britského SUV by z toho měly připadat tři čtvrtiny - právě o tolik narostly prodeje značky, když X7 v roce 2015 vstoupil do prodeje. Bavíme se tedy asi o 60 tisících prodaných vozech za rok, podle šéfa Jaguar Land Rover si s ním Číňané „vedou dobře”.


Jak moc se vlastně v Číně prodává hanebných kopií aut známých značek? - 1 - Cinske kopie prodeje 01Jak moc se vlastně v Číně prodává hanebných kopií aut známých značek? - 2 - Cinske kopie prodeje 02Jak moc se vlastně v Číně prodává hanebných kopií aut známých značek? - 3 - Cinske kopie prodeje 03

2. Zotye SR9

Aktuálně nejznámější čínská kopie se do prodeje dostala teprve nedávno a nedá se říci, že by byla neúspěšná. Falešného Porsche Macan se loni prodalo sice pouze 10 033 aut, jenže k tomu stačily dva poslední měsíce. Za první tři měsíce je to něco málo přes 8 tisíc vozů a celkový letošní odbyt je očekáván za hranicí 40 tisíci aut. To také není málo, uvážíme-li, že SR9 patří mezi vrcholy nabídky značky Zotye, čemuž odpovídá i vyšší cena, tedy na její poměry - oproti Macanu jde skoro o desetinu. Samotná automobilka je navíc teprve na vzestupu, pročež lze do budoucna očekávat daleko větší než předloňský 1,1procentní podíl na trhu, zvláště když vesele kopíruje dál.

Jak moc se vlastně v Číně prodává hanebných kopií aut známých značek? - 4 - Zotye SR9 vs Porsche Macan Shanghai 2017 zive 02Jak moc se vlastně v Číně prodává hanebných kopií aut známých značek? - 5 - Zotye SR9 vs Porsche Macan Shanghai 2017 zive 05Jak moc se vlastně v Číně prodává hanebných kopií aut známých značek? - 6 - Zotye SR9 vs Porsche Macan Shanghai 2017 zive 21

3. BYD S7

Dalším „pánem na holení“ je Lexus RX, respektive jeho čínská kopie. Ta byla uvedena na trh v roce 2014, přičemž pod kapotou bylo možné nalézt přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec naladěný na 207 koní a 350 Nm. Tedy nejvýkonnější pohonnou jednotku, jakou značka BYD kdy nabídla. I to se možná promítlo do prodejů, které v roce 2015 dosáhly 110 074 vozů. Loni sice přišel pokles na 65 360 aut, který navíc pokračuje i letos, chystaný facelift ale nejspíše vše spraví a učiní SUV opět jedním z bestsellerů značky. Také v tomto případě lze hovořit o velmi slušných prodejních číslech.

Jak moc se vlastně v Číně prodává hanebných kopií aut známých značek? - 7 - Cinske kopie prodeje 04Jak moc se vlastně v Číně prodává hanebných kopií aut známých značek? - 8 - Cinske kopie prodeje 05Jak moc se vlastně v Číně prodává hanebných kopií aut známých značek? - 9 - Cinske kopie prodeje 06

4. Zotye T600

Co Zotye ztrácí na registracích či originalitě, to dohání květnatostí svého portfolia. To má ve většině případů nějaký základ v západním voze, SUV T600 se ale až příliš chce podobat předchozímu Volkswagenu Tiguan. A funguje to. Pro automobilku jde o naprostý bestseller, z celkových loňských 328 tisíc registrací totiž více než třetina - konkrétně 112 961 aut - připadá na tento model. Předloňský rok byl navíc ještě úspěšnější, za poklesem prodejů lze přitom vidět již delší pobyt na trhu. Jak jsme ale již zmínili modernější náhrada je na cestě.

Jak moc se vlastně v Číně prodává hanebných kopií aut známých značek? - 10 - Cinske kopie prodeje 10Jak moc se vlastně v Číně prodává hanebných kopií aut známých značek? - 11 - Cinske kopie prodeje 11Jak moc se vlastně v Číně prodává hanebných kopií aut známých značek? - 12 - Cinske kopie prodeje 12

5. Zotye E200 EV

A ještě jednou tu máme značku Zotye, která může aspirovat na titul současného krále čínských plagiátů. Pod názvem E200 EV přitom prodává svůj vlastní Smart, byť jistou vlastní invencí je přítomnost elektrického hnacího ústrojí. Do alternativních agregátů ostatně Zotye investuje většinu svého rozpočtu na vývoj, a tak má E200 elektrický pohon. Loni po něm sáhlo 13 154 lidí, což je na první pohled málo, ale na elektromobil? Za první rok v prodeji?

Jak moc se vlastně v Číně prodává hanebných kopií aut známých značek? - 13 - Cinske kopie prodeje 13Jak moc se vlastně v Číně prodává hanebných kopií aut známých značek? - 14 - Cinske kopie prodeje 14Jak moc se vlastně v Číně prodává hanebných kopií aut známých značek? - 15 - Cinske kopie prodeje 15


Jak vidno, pro Číňany není kopírování „západních” vozů obchodně nezajímavé - jen v případě této pětky modelů se bavíme o statisících aut prodávaných každý rok, jednotkách procent celého čínského trhu. A to jsme nevybrali pět nejprodávanějších, spíše jsme namátkou šli po výrazných klonech, které nám z posledních let utkvěly v paměti a pro představu dohledali jejich prodejní čísla.

V tomto kontextu nelze očekávat, že by Číňané své aktivity zanechali - ušetří za vývoj designu i části techniky a na trhu jsou hned s produktem známého vzezření lépe viditelní. Zákazníkům kopie zjevně proti srsti nejsou a dokud budou poškozené automobilky ve svých stížnostech na toto jednání tak „úspěšní” jako Jaguar Land Rover, těžko se na dosavadní praxi něco změní. Bohužel.

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.