Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak zvýšit cenu Lamborghini? Vyryjte na něj klíčem „Škoda”. A ještě tisíc nesmyslů
15.4.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Poznamenání karoserie auta klíčem se běžně označuje jako vandalismus. Když si to ale sám majitel přeje, dá se tomu říkat i umění.
Dnes už jsme psali o tom, jak perverzních rozměrů může nabrat historická hodnota auta. Není to ovšem jediná hodnota, kterou je někdy obtížné chápat rozumem, z podobného ranku je i hodnota umělecká. A přesně o té si povíme nyní.
Lamborghini Gallardo, mimochodem docela ceněný kus s manuální převodovkou, které vidíte na fotkách, nebylo zničeno vandaly. Tedy vlastně bylo, protože si nedovedeme představit okolnosti, za kterých bychom vzali klíč do ruky a začali čmárat nesmysly po karoserii tak krásného a výjimečného auta. Někteří to nicméně udělali a k jejich cti budiž snad jen to, že tak nečinili v rozporu se zájmem majitele, ale v souladu s jeho přáním. Nakonec to byl on sám, kdo jej klíčem začal „objíždět” jako první, jak můžete vidět na fotkách níže.
Je jím člověk, který si říká Dolk a je to norský moderní umělec. Realizuje se lecjak, loni jej ale s jeho galeristou jménem Sjur Nedreaas napadlo pořídit v Itálii toto černé Gallardo s jediným cílem - aby jej vystavili v muzeu moderního umění ARoS v dánském Aarhusu, kde jej budou moci návštěvníci devastovat dle libosti. Byli k tomu dokonce povzbuzováni, a to v rámci expozice „Žádný člověk není ostrov - Satanské verše”.
Pokud máte při čtení tohoto článku pocit, že jsme to přehnali s nějakými pochoutkami z lékárny, pak my ne. Podtitul oné expozice byl: „Všechno, co uděláte, každý čin, zanechává otisk ve společnosti, ve které žijete. Nikdo z nás nezůstává nedotčen, neboť každá drobnost má vliv na celek.” A zřejmě aby tato slova nabrala trochu konkrétní podoby, mohl každý z návštěvníků vzít třeba klíč od svého auta a „zanechat otisk” na onom nebohém Lamborghini. Proč zrovna Lamborghini? Protože kdyby to prý bylo nějaké obyčejné auto, které si mohou lidé dovolit, třeba Porsche, nešlo by o tak silný signál, jaký Dolk zamýšlel. To jsou jeho slova, ne naše.
Spousta návštěvníků prostě auto objela klíčem, jiní na něj napsali nějakou sprosťárnu v dánštině či jiném jazyce, další v rámci hesla „jména hloupých na všech sloupích” podepsali sebe nebo svou milou či milého. A jeden z prvních aktivních návštěvníků podle muzea napsal na bok vozu „ŠKODA”, označení české automobilky. Možná proto, že Škoda i Lamborghini patří do koncernu Volkswagen a přišlo mu vtipné na to upozornit.
Tento i další nápisy ale od loňského srpna, kdy výstava začala, postupně splynuly s horou jiných a teď už je dílo hotovo. Proč zrovna teď, má prostý důvod - Dolk se svým galeristou se báli, že by návštěvníci postupně seškrabali všechen lak, takže už by vlastně nebylo na co koukat. Auto - či to, co z něj zbylo - ale bude nyní v ARoSu vystaveno až do září jako exponát.
Jestli se na něj chcete zajet podívat, můžete, my si to ale raději odpustíme. Při vší úctě nám to přijde poněkud stupidní a celkem rozumíme hlasům kritiků, kteří od loňského září upozorňovali na to, že podobná věc akorát nabádá k vandalismu i v momentech, kdy s tím majitel nesouzní. Neboť jakmile jednou poznáte „kouzlo” ničení karoserie auta, zopakujete to snáze než abyste s tím jinde začali.
Jakmile expozice skončí, vezme si Dolk své auto zase zpátky a předem říká, že nemá ani omylem v úmyslu dát jej zase do pořádku. Je si totiž vědom toho, že jako umělecké dílo bude mít citelně větší hodnotu než jako „obyčejné” Gallardo v perfektním stavu. To nakonec jeden pozitivní závěr přece dává - pokud doma máte Lamborghini, vyryjte mu na bok nápis „ŠKODA” a pak ještě asi tisíc dalších. A možná tím zvýšíte jeho cenu. A nebo také ne. Bizarní je ale tahle věc v každém případě...


Ještě loni to bylo krásné černé Gallardo
Pak do něj začal rýt sám nový majitel
Nakonec se přidali další a... zvýšili tím hodnotu auta. Kdo by to byl kdy řekl...
Zdroje: Wonderful Engineering, ARoS Aarhus Kunstmuseum
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
včeraMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sprint Race: Marc Marquez před bratrem Alexem včera 16:38
- PP pro Moreiru, 14. Salač - crash včera 16:18
- V Moto3 dnes vévodil lídr šampionátu včera 16:02
- Pole Position pro Quartarara včera 11:48
- Marc Marquez v pátek dvakrát havaroval 27.6.2025
Nejnovější články
Rusové zkouší bodovat v zatím neprobádaných vodách, představili své SUV-kupé pro nejchudší
před 2 hodinamiVelká Británie dál hrdě ukazuje cestu EU, výroba aut se tam propadla na nejnižší úroveň od roku 1949
před 4 hodinamiNěmecký král ztráty hodnoty už stěží bude levnější, luxusní raketa jedoucí 305 km/h připravila majitele o 2,6 milionu za pár let
před 5 hodinamiMercedes je nepoučitelný. Takto jeho poslední novinka „falšuje osmiválec”. A „kůže” uvnitř má ke kůži ještě dál
před 7 hodinamiDěje se to. Číňané si připsali rekordně vysoký podíl na evropském trhu s auty. Už nejde o drobné, bez nich by prodeje šly dolů
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva