Kolik vydělávají automobilky na každém prodaném autě? Podívejte se

19.8.2016 | Marek Bednář | 19 příspěvků

Většina automobilek je v posledních letech zisková, každé se ale daří jinak. Peníze vydělané na jedno prodané auto odhalí ohromující rozdíly.

Nezřídka se hovoří o prodeji a o celkových tržbách, příp. zisku automobilek. To jsou jistě důležitá čísla, nejen když se jedna automobilka přetahuje s druhou o pozici světové jedničky, ale zejména pro vedení firem a jejich investory. Automobilka je podnik jako každý jiný, takže pokud to není Tesla, která už léta prodělává miliardy každý kvartál, musí generovat zisk, aby dlouhodobě přežila.

To jsou ovšem čísla zajímavá spíše pro ekonomy, pro běžného smrtelníka bude zajímavější sledovat, jaký zisk má automobilka z jednoho prodaného vozu. Není tajemstvím, že větší zisky jsou z příplatků než ze samotného auta, snad i proto také nacházíme v nabídce různé pakety výbav, které jsou pro zákazníka na první pohled lákavé. Tím spíš, když je nazvete na způsob „Akční paket”.

Dnes před sebou máme čísla, která ukazují automobilové značky a koncerny s nejvyšším průměrným ziskem na jedno prodané auto a také průměrnou marži té značky v procentech. Pocházejí z Centra pro automobilový výzkum (CAR) na Univerzitě v Duisburgu-Essenu a nemáme kompletní přehled pro všechny značky, ale je jich tu dost na to, abychom si udělali dosti ucelený obrázek. Ty nejvýznamnější evropské tu najdete bezpečně.

Čísla průměrného zisku i marže jsou počítána jen z prodeje aut, nejsou zahrnuty žádné pokuty, dodávky náhradních dílů, kapitálové výnosy či nic podobného, hodnoty níže platí jen pro prodej automobilů. A výsledky jsou vskutku zajímavé - v rámci značek je na tom Volkswagen docela bídně, se ziskem něco málo přes 10 tisíc Kč na jedno prodané auto si moc vyskakovat nemůže. Na druhou stranu, oněch aut prodá opravdu spoustu. A Volkswagen není jen značka - coby koncern sdružuje také Škodu, Audi a Porsche, které jsou na tom významně lépe. Porsche dál platí za továrnu na peníze, když na jednom autě vydělá přes 420 tisíc Kč a přitom jich prodává statistíce ročně.

Z tabulky také jasně vyplyne, proč Ferrari tak upěnlivě bojuje o zachování převisu poptávky nad nabídkou, díky níž si také může účtovat ohromující ceny za příplatkovou výbavu. Výsledkem je, že Ferrari jediném prodaném autě vydělá v průměru přes 1,5 milionu Kč a má také největší marži - 18 %. Naopak Fiatu se tak moc nedaří, pořád je však lepší než Seat a Opel. Kompletní přehled vám dopřeje následující tabulka.

Průměrný zisk a marže jednotlivých značek na každé prodané auto

Kolik vydělávají automobilky na každém prodaném autě? Podívejte se - 1 - zisk a marze znacek a koncernu 1pol2016 tab 01

Většina značek dnes ale není samostatná, spadají do rozličných koncernů. Pokud se na stejnou věc podíváme optikou těchto konglomerátů, pak na prvním místě skončí Ford optikou absolutních zisků i procentní marží na jednom prodaném autě, byť tady vede o pouhou desetinu procenta před GM. Toyota zase na Ford dotahuje v průměrném zisku na jedno auto. Fiat Chrysler Automobiles na třetím místě vidíme údajně díky značce Chrysler, která aktuálně koncern táhne, a obrovský zisk Ferrari jistě také pomáhá, i když se vozů této značky prodá jen hrstka oproti nabídce FCA pro masy.

Ne nepodobně na tom je koncern Volkswagen, který v průměru od Porsche po Seat na jednom autě získává přes 21 tisíc Kč. Právě u VW AG také vidíme nejvyšší počet vyrobených aut za první pololetí letošního roku, 5,2 milionu kusů. Podle těchto dat má dvousettisícový náskok na Toyotu, a to i přes Dieselgate.

Průměrný zisk a marže jednotlivých koncernů na každé prodané auto

Kolik vydělávají automobilky na každém prodaném autě? Podívejte se - 2 - zisk a marze znacek a koncernu 1pol2016 tab 02

Jestli Volkswagen udrží náskok před Toyotou do konce roku, nevíme. Budeme-li ale brát jen počet vyrobených aut a průměrný zisk z jejich prodejů, nebudou-li započítány náklady třeba na výkup aut postižených onou aférou s podvodným softwarem, klidně to tak může být. Nechme se překvapit, do konce roku ještě zbývá pár měsíců.

Kolik vydělávají automobilky na každém prodaném autě? Podívejte se - 3 - Test Skoda Superb 2015 20 TSI 4x4 prvni 002Kolik vydělávají automobilky na každém prodaném autě? Podívejte se - 4 - Test Skoda Superb 2015 20 TSI 4x4 prvni 004Kolik vydělávají automobilky na každém prodaném autě? Podívejte se - 5 - Test Skoda Superb 2015 20 TSI 4x4 prvni 009Kolik vydělávají automobilky na každém prodaném autě? Podívejte se - 6 - Test Skoda Superb 2015 20 TSI 4x4 prvni 018Kolik vydělávají automobilky na každém prodaném autě? Podívejte se - 7 - Test Skoda Superb 2015 20 TSI 4x4 prvni 063Kolik vydělávají automobilky na každém prodaném autě? Podívejte se - 8 - Test Skoda Superb 2015 20 TSI 4x4 prvni 066
Škoda přináší v rámci koncernu VW největší zisky na jedno auto v rámci masových značek

Kolik vydělávají automobilky na každém prodaném autě? Podívejte se - 9 - Test VW Passat B8 2008 exterier 10Kolik vydělávají automobilky na každém prodaném autě? Podívejte se - 10 - Test VW Passat B8 2008 exterier 13Kolik vydělávají automobilky na každém prodaném autě? Podívejte se - 11 - Test VW Passat B8 2008 exterier 11Kolik vydělávají automobilky na každém prodaném autě? Podívejte se - 12 - Test VW Passat B8 2008 exterier 19Kolik vydělávají automobilky na každém prodaném autě? Podívejte se - 13 - Test VW Passat B8 2008 Interier 01Kolik vydělávají automobilky na každém prodaném autě? Podívejte se - 14 - Test VW Passat B8 2008 Interier 07
Přímo značce Volkswagen se naopak moc nedaří

Kolik vydělávají automobilky na každém prodaném autě? Podívejte se - 15 - Ferrari 488 GTB zive 01Kolik vydělávají automobilky na každém prodaném autě? Podívejte se - 16 - Ferrari 488 GTB zive 02Kolik vydělávají automobilky na každém prodaném autě? Podívejte se - 17 - Ferrari 488 GTB zive 04Kolik vydělávají automobilky na každém prodaném autě? Podívejte se - 18 - Ferrari 488 GTB zive 05Kolik vydělávají automobilky na každém prodaném autě? Podívejte se - 19 - Ferrari 488 GTB zive dalsi 24Kolik vydělávají automobilky na každém prodaném autě? Podívejte se - 20 - Ferrari 488 GTB zive dalsi 27
Ferrari má zisk na jednom autě s velkým náskokem nejvyšší

Zdroj: UDE-CAR

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 19 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama