Nelíbí se vám „vůně” nových aut? Nemusí v nich být, výrobci jí matou vaše smysly

21.7.2017 | Marek Bednář | 6 příspěvků

Člověk by řekl, že charakteristický odér nových aut je dán tím, že jsou prostě nová. Ano i ne - pokud se zákazníkům nelíbí, nemusí v nich vůbec být.

Pokud jste si někdy v životě koupili úplně nový nebo alespoň hodně zánovní vůz, znáte to dobře. Řeč je o charakteristické vůni - či zápachu, chcete-li -, který je zejména interiérům nových aut vlastní. Je to v závislosti na specifikaci vozu zvláštní mix odéru plastů, kůže, textilií a dalších materiálů a pravděpodobně si myslíte, že na palubě je prostě proto, že jej nové materiály vydávají. Nakonec, když si domů koupíte nový koberec, váš nos o něm minimálně pěkných pár dnů dobře „ví”.

Do jisté míry to tak je, plasty a spol. mají v tomto směru svůj charakteristický projev. Úplně náhodná přítomnost všech těchto pokušitelů vašich čichových buněk ale není. Automobilky totiž přišly na to, že většina zákazníků má ráda, když auto „voní novotou” a s těmito pocity, jako s jakýmikoli jinými emocemi, rády pracují. Nové vozy jsou tak vyráběny způsobem, aby „voněly novotou” s přiměřenou intenzitou co možná nejdéle, aby v lidech vytvářely co nejdéle ty správné pocity, z pochopitelných důvodů.

Pokud patříte k lidem, kteří tento projev zbrusu nového auta považujete spíše za zápach a doufáte, že co nejrychleji zmizí, patrně nyní kroutíte hlavou. A nejste sami. Existuje totiž jeden velmi významný automobilový trh, dokonce ten nejvýznamnější vůbec, kde většinu lidí „zápach nového auta” odrazuje. A právě díky němu se nyní dozvídáme, jak manipulativně automobilky s tímto zdánlivě přirozeným stavem zacházejí - tak, jako jej záměrně podporují, se umí postarat také o to, aby vůbec nebyl.

Podle studie firmy J.D. Power právě tento zápach/vůně do značné míry rozhoduje o tom, jestli si Číňan koupí nové auto, či nikoliv. Je na prvním místě v důležitosti, a to i před věcmi jako spotřeba paliva nebo hlučnost. Jenže právě v opačném než obvyklém smyslu - čínský zákazník má obavu, že vůně nového auta poškodí jeho zdraví. A tak třeba jen Ford zaměstnává v jediném závodě 18 lidí, kteří pracují na tom, aby auto „vonělo novotou” co nejméně a zákazníci nebyli odrazeni pro ně nepříjemným zápachem nového auta.

„V Severní Americe lidé chtějí vůni nového auta a dokonce kupují spreje, které vůni nového auta simulují ve starším voze. V Číně je to přesně naopak,” říká Andy Pan, vedoucí oddělení vývoje materiálů Fordu v Nankingu. Velí 18 „čichačům”, kteří provedou za rok 300 testů materiálů, dodaných subdodavateli. Hodnotí jejich vůni či zápach, a to poměrně pečlivě. K hodnocením patří „spálená guma”, „zkažené maso”, „naftalínová kulička” nebo „špinavé ponožky”; některé materiály musí být očividně opravdu velmi zajímavé co do odéru.

Hodnotí se také síla zápachu či vůně, a to od „neznatelné” do „extrémně silné” a některé materiály jsou pro výrazný zápach vráceny dodavateli. A platí to pro materiály na skoro všechno - potahy sedadel, volanty, koberečky, v podstatě cokoliv v interiéru. Cílem je jedno - zbavit interiér zápachu nového vozu a jde to až tak daleko, že sedadla jsou v Číně uchovávána v prodyšných pytlích - jednak proto, aby jím samy nenačáchly, a pak i proto, aby jejich byť minimalizovaný přirozený projev vyprchal. U nás je realita přesně opačná - tady jsou sedadla chráněna igelitem, aby „vůni novoty” zachovaly a samy podpořily.

Už zmiňovaným důvodem, proč jsou Číňané tak náchylní na vůni nového auta, je velké znečištění tamního ovzduší. „Lidé otevřou auto a sednou si do něj. Pokud cítí zápach chemického charakteru, mají obavu, že bude mít neblahý vliv na jejich zdraví,” říká Don Yu, generální manažer pro Čínu u firmy CGT, která dodává potahové materiály pro GM, Volkswagen a Ford. Z podobného důvodu - kvůli ochraně zdraví zákazníků - propagují automobilky Geely a BYD své vozy přes kvalitní kabinové filtry, které dokážou posádku ochránit od znečištění venku.

Pochopitelně, ne všechny automobilky jsou na tomto poli tak aktivní. Ford má novou motivaci se v Číně snažit, neboť jeho prodeje tam jsou letos zatím o 7 % nižší oproti loňsku. A tak pracuje i s tímto faktorem, když jej zákazníci vnímají jako tak důležitý. Bizarní v tomto ohledu je, že jinde dělají lidé na těch samých pozicích pravý opak, tedy snaží se „vůni novoty” podporovat. Pokud tedy patříte mezi ty, kteří věc vnímají poněkud čínsky, můžete se tam přestěhovat a koupit si tamní Ford. A nebo doufat, že se jednou i u nás najde výrobce, který v seznamu příplatkové výbavy nabídne možnosti jako „vůni nového auta přidat”, „zápach nového auta ubrat” - přesně toho jsou dnes totiž automobilky schopny, jen o tom veřejně příliš nemluví...

Nelíbí se vám „vůně” nových aut? Nemusí v nich být, výrobci jí matou vaše smysly - 1 - Zapach vune novych aut Ford 01Nelíbí se vám „vůně” nových aut? Nemusí v nich být, výrobci jí matou vaše smysly - 2 - Zapach vune novych aut Ford 02Nelíbí se vám „vůně” nových aut? Nemusí v nich být, výrobci jí matou vaše smysly - 3 - Zapach vune novych aut Ford 03Nelíbí se vám „vůně” nových aut? Nemusí v nich být, výrobci jí matou vaše smysly - 4 - Zapach vune novych aut Ford 04Nelíbí se vám „vůně” nových aut? Nemusí v nich být, výrobci jí matou vaše smysly - 5 - Zapach vune novych aut Ford 05
Takhle se uchovávají materiály, které pak čichači Fordu hodnotí. V Číně proto, aby novotou nezapáchaly, jinde proto, aby jí co nejvíce voněly

Zdroj: Reuters

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 6 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše