Reklama

Německá kancléřka možná už příští týden podepíše dieselům rozsudek smrti

Jediné exekutivní rozhodnutí nyní dělí dieselové motory od chvíle, kdy se jejich vyhlídky do budoucna promění z šedých na černé. V rukou jej má Angela Merkel, ortel vynese příští týden.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Německá kancléřka možná už příští týden podepíše dieselům rozsudek smrti

10.9.2018 | Petr Prokopec

Jediné exekutivní rozhodnutí nyní dělí dieselové motory od chvíle, kdy se jejich vyhlídky do budoucna promění z šedých na černé. V rukou jej má Angela Merkel, ortel vynese příští týden.

O možném konci dieselových motorů se hovoří pravidelně, byly to ale vždy mlhavé vyhlídky pramenící z dílčích aktuálních okolností, které jim nehrály zrovna do karet. Nyní jsme ovšem v docela jiné situace. Německá kancléřka Angela Merkel má totiž do 17. září letošního roku rozhodnout, zda a případně kdy by mohlo dojít na povinnou instalaci modernějších anti-emisních systémů do starších dieselových aut.

Pokud by na takové nařízení došlo, byl by ze hry zákaz vjezdu „producentů sazí“ do center měst, protože by se všechny rázem vešly do patřičných mezí. Smrt by to pro ně ale mohlo znamenat ještě rychlejší, neboť takové dané řešení by bylo finančně velmi nákladné a uchýlil by se k němu málokdo, ať už by mělo být hrazeno z kapes kohokoli.

Reakce německé vlády přichází jen pár dnů poté, co soud ve Wiesbadenu rozhodl o zákazu vjezdu dieselových aut do Frankfurtu. Vozidlům plnícím emisní normu nanejvýš Euro 4 by hesenská metropole měla být kompletně zapovězena od února 2019, pro vozy plnící Euro 5 pak od září téhož roku. Jde o zatím nejtvrdší rozhodnutí v rámci antidieselové kampaně, které se má dotknout minimálně čtvrtiny všech v provozu aut. Dle DUH je to ale jediná cesta, jak zlepšit ovzduší.

Lídr organizace DUH Jürgen Resch přitom v reakci na verdikt uvedl, že napomůže rychlejšímu přesunu k elektromobilům. Zároveň přitom vyzval Angelu Merkel, aby přiměla automobilky k zaplacení veškerých nákladů spojených s výše zmíněným retrospektivním osazením anti-emisních systémů. Jen tak prý bude možné, aby se zákazům vyhnulo dalších zhruba 60 německých měst, kde jsou prý limity NOx překračovány.

Jak jsme ovšem zmínili, toto řešení je extrémně nákladné. Dle posledního expertního návrhu mluví o částce 3 000 až 11 000 Eur (cca 77 300 až 283 200 Kč) na jedno auto v závislosti na jeho stáří. Zároveň platí, že pokud dojde k nasazení retrospektivních anti-emisních opatření, může se navýšit i spotřeba automobilů i o více než 10 procent. Za takových okolností si nedovedeme představit, že by lidé starší diesely dále provozovali, znamenalo by to jen další výprodej.

Kromě toho je těžké si představit, že automobilky skutečně vezmou na svá bedra tak vysoké náklady za celou konverzi. A kdyby jim to bylo přikázáno, předpokládáme, že budou spíše lidi motivovat k tomu, aby se starých automobilů zbavili a zmíněné částky použití k podpoře prodeje nových vozů, došlo by zkrátka na jakési další šrotovné. I to by pro diesely v Německu znamenalo konec, a protože jde o jasně největší automobilový trh v Evropě...

Pochopitelně, německé ministerstvo životního prostředí si přeje onu zpětnou instalaci, ministerstvo dopravy nikoli. Na čí stranu se Angela Merkel přikloní, je v tuto chvíli otázkou, na níž se zřejmě odpověď nedozvíme dříve než příští týden. Jsme zvědavi, jaká bude, v historii dieselů to může být skutečně zcela zásadní milník.

Německá kancléřka možná už příští týden podepíše dieselům rozsudek smrti - 1 - Angela Merkel a diesely 01Německá kancléřka možná už příští týden podepíše dieselům rozsudek smrti - 2 - Angela Merkel a diesely 02Německá kancléřka možná už příští týden podepíše dieselům rozsudek smrti - 3 - Angela Merkel a diesely 03
Angela Merkel dosud vystupovala spíše ve prospěch německých automobilek. Je však otázkou, jak rozhodne v rámci dieselů, neboť dobrého východiska pro ně v tuto chvíli není

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Reklama
Reklama

Autobazar

zobrazit vše