Reklama

Nissan říká, že obliba SUV skončí. Má pro to zatím nepoznané vysvětlení

Nissan je jedním z výrobců, kteří na SUV doslova ujíždí, tvoří klíčovou část jeho prodejů. O to více překvapí, že už teď počítá s koncem jejich popularity. Oporou jsou mu vlastní průzkumy.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nissan říká, že obliba SUV skončí. Má pro to zatím nepoznané vysvětlení

29.9.2018 | Petr Prokopec

Nissan je jedním z výrobců, kteří na SUV doslova ujíždí, tvoří klíčovou část jeho prodejů. O to více překvapí, že už teď počítá s koncem jejich popularity. Oporou jsou mu vlastní průzkumy.

O jedno z největších automobilových překvapení se letos postaral Ford. Svou nabídku na obou stranách Atlantiku hodlá rázně okleštit, a padáka tak dostane řada konvenčních modelů. Místo toho se automobilka začne ještě více soustředit na SUV, od nich odvozené crossovery a pick-upy. Může to působit racionálně, neboť těmto vozům se dnes daří stále více, ne každý ale s Fordem souhlasí.

Střízlivěji uvažující automobilky jsou si vědomy, že budoucnost je nevyzpytatelná. Ještě před 20 léty v Evropě SUV neznamenaly prakticky nic a kdo říká, že za dalších 20 let nebudou lidé znovu toužit po něčem úplně jiném? Relativně brzký konec popularitě SUV věští VW a z jiného důvodu říká totéž Honda. A autor první Octavie, který dnes vede design Hyundai, dokonce říká, že všichni již pracují na tom, co SUV nahradí. Mohlo by se zdát, že s Fordem bude na jedné lodi alespoň Nissan, který dnes z SUV žije podobně jako Američané. Nicméně Japonci jsou od sázky na jednu kartu zjevně hodně daleko.

Dokládá to nejnovější vývoj, který rozhodně nemá nic společného s opouštěním tradičních segmentů. Nissan místo toho naopak doufá, že s novými sedany postupně přetáhne na svou stranu mladé, kteří podle marketingového manažera značky Bruce Pillard „nechtějí řídit auto jako táta“. Jakési mezigenerační vymezení vyplynulo to z ankety uspořádané automobilkou a právě na jeho základě Nissan usuzuje, že obliba SUV skončí.

Pillard tvrdí, že něco podobného už tu bylo a historie se jednoduše bude opakovat. Dnešní padesátníci a šedesátníci vyrůstali v kombících, které v 50. a 60. letech frčely neuvěřitelnou měrou i v Americe. Nicméně jejich děti už je nechtěly, v dospělosti přepřáhly na minivany. Ty jsou teď pro změnu stejně za zenitem jako kdysi kombíky a z trhu je postupně vytlačují SUV. Až děti jejich dnešních majitelů dospějí - a že už některé dospěly - SUV znovu chtít nebudou.

Je to zajímavá teorie a může dojít naplnění. Z našeho pohledu je ovšem třeba si uvědomit, že Evropa americké trendy kopíruje s větším odstupem a zatímco enormní popularita SUV je v Americe už dlouhotrvajícím jevem, u nás jde o žhavé téma teprve pár let. Jestli ale na zmíněné dojde v USA, stane se to i tady, dříve nebo později.

Nissan proto v USA už nyní sází na to, že lidí otrávených „tátovým SUV” už bude dost a nabízí jim novou generaci sedanu Altima. Automobilka do ní podle svých slov nalila neskutečné finance a byť o konkrétní cifře se jen spekuluje, podle Pillarda si nová platforma, pohon všech kol a instalace motoru VC Turbo vyžádaly vůbec největší investici v dějinách Nissanu. To je vskutku odvážný krok, zvláště když trh se sedany jen za prvních sedm letošních měsíců klesl v Americe o 25 procent.

Pád registrací podle analytiků hned tak skončit nemá, neboť zatímco dříve si rodiny pořizovaly dva sedany, nyní si kvůli vyšším cenám crossoverů a SUV musí řada z nich vystačit pouze s jedním vozem. A kromě toho, ze sedanů se začíná stávat ryze mužská záležitost, neboť ženy za jednu ze svých vrcholných priorit považují vyšší posez. A ten je spojen právě s SUV.

Nissan je tedy nakonec vlastně odvážný přesně opačným způsobem než Ford. Sází na nový model konvenčního ražení v době, kdy o takové vozy moc lidí nestojí. Japonci věří, že ještě během přítomnosti této generace Altimy na trhu se to v USA změní a ta bude profitovat ze svého náskoku. Pokud budou mít pravdu, mohou na tomto rozhodnutí dost vydělat. Pokud nikoli, stane se pravý opak...

Nissan říká, že obliba SUV skončí. Má pro to zatím nepoznané vysvětlení - 1 - Nissan Altima 2019 prvni sada 01Nissan říká, že obliba SUV skončí. Má pro to zatím nepoznané vysvětlení - 2 - Nissan Altima 2019 prvni sada 02Nissan říká, že obliba SUV skončí. Má pro to zatím nepoznané vysvětlení - 3 - Nissan Altima 2019 prvni sada 03Nissan říká, že obliba SUV skončí. Má pro to zatím nepoznané vysvětlení - 4 - Nissan Altima 2019 prvni sada 04Nissan říká, že obliba SUV skončí. Má pro to zatím nepoznané vysvětlení - 5 - Nissan Altima 2019 prvni sada 05Nissan říká, že obliba SUV skončí. Má pro to zatím nepoznané vysvětlení - 6 - Nissan Altima 2019 prvni sada 06Nissan říká, že obliba SUV skončí. Má pro to zatím nepoznané vysvětlení - 7 - Nissan Altima 2019 prvni sada 07Nissan říká, že obliba SUV skončí. Má pro to zatím nepoznané vysvětlení - 8 - Nissan Altima 2019 prvni sada 08Nissan říká, že obliba SUV skončí. Má pro to zatím nepoznané vysvětlení - 9 - Nissan Altima 2019 prvni sada 09
Nový Nissan Altima má profitovat ze ztráty zájmu části zákazníků o SUV. Jestli se to skutečně stane, ukáže teprve čas

Zdroj: The Detroit Bureau

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama