Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Novinář vzal Teslu Model 3 na okruh a změřil její spotřebu. A musel se smát
20.2.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Že Tesla Model 3 není moc kvalitní a na silnici se umí předvést v dobrém světle, už víme. Jak se ale chová na okruhu a kolik „žere”, když od ní chcete maximum?
Tesla sice vykazuje stále větší ztráty, mediální sílu jí však nikdo upřít nemůže. A jelikož i špatná publicita je pořád publicitou, prakticky jakýkoliv článek napomáhá značce zvýšit její renomé i hodnotu. Zatímco tedy ještě před deseti dny jste za jednu akcii dali 310 USD (cca 6 332 Kč), dnes si již musíte připravit 335 dolarů (6 843 Kč). A dá se předpokládat, že na konci února to bude ještě větší suma.
Dnes vás ovšem nechceme popouzet k investičním obchodům. Místo toho se podíváme na test Tesly Model 3, jaký tu ještě nebyl. Zástupci řady médií sice již mohli novinku značky řídit, ovšem vždy jen na veřejných silnicích. Nyní tu ale máme uzavřený okruh, což je pro elektrický sedan o poznání větší výzva.
Než si ovšem testující Dan Edmunds střihne pár koleček, vyzkouší nejprve Model 3 při akceleraci na stovku a čtvrtmíli. Ani v jednom ohledu novinka Tesly nepřekvapí, neboť i přes ne až tak ohromujících 192 kW (261 koní) pod kapotou zvládne první disciplínu za 5,3 sekundy a druhou za 13,6 s. V cíli přitom dosahuje tempa 164 km/h. Pokud si přitom člověk uvědomí, že tohle vám (tedy, jednoho dne, základní verze zatím není k mání ani pro první ze zájemců) může pořídit 35 tisíc dolarů (715 tisíc korun), nevypadá to jako špatný obchod.
Po dvou klasických sprintech se Edmunds podívá na akceleraci z trochu jiného úhlu pohledu, a sice s ohledem na spotřebu. Ta je ovšem vzhledem ke kapacitě akumulátorů závratná, což jen vysvětluje absenci elektromobilů právě na závodních okruzích. S plně nabitými akumulátory by Tesla měla dle certifikace agentury EPA zvládnout až 500 kilometrů. To je možná dosažitelné při klidné jízdě, nikoliv při výše popsaných hrátkách. Během ní si totiž Model 3 řekl o více jak 2,6 kWh na jednu míli, tedy asi o 1,625 kWh na kilometr.
Dan Edmunds se po zjištění tohoto údaje musel smát s tím, že to je opravdu hodně. Pokud totiž celkovou kapacitu baterií vydělíme tímto číslem, dostaneme se k dojezdu 46,2 km s 75kWh akumulátorem pro „dlouhý dojezd” a 30,7 km se zatím nedostupným 50kWh akumulátorem pro „standardní dojezd”. To je skoro nic.
Je jasné, že nikdo nebude s Teslou jezdit tímto způsobem po celou dobu, už jen proto, že v reálném světě to není možné, přesto je třeba říci, že 30 až 46 km zrychlování není zrovna dlouhá štreka. Více nám ale v tomto směru řekne spotřeba při ostré jízdě po okruhu, kde Model 3 dosáhl průměru 1,042 kWh na míli, tedy 0,65 kWh na km. I po tomto zjištění se autor testu směje, neboť i to je v kontextu s kapacitou akumulátorů hodně - v případě menšího z akumulátorů to bude znamenat asi 77 km dojezdu, což vám na takovém Nürburgringu vystačí jen na tři plná kola. A pak vás čeká dobíjení - standardní zásuvka (240V, 16A) dobije asi 3,5 kWh za hodinu. Optikou jízdy po okruhu tedy asi 6 km za hodinu...
A jak se vůz v takové situaci chová? Vše ovlivňují použitá 18palcová kola s aerodynamickými kryty, která jsou optimalizována pro co nejvyšší dojezd, na kterých se vůz projevuje spíše nedotáčivě, což u auta s pohonem zadních kol na okruhu dvakrát neoceníte. Mimo to kritika míří k nedostačující výdrži brzd, prý nejsou tak výkonné, jak by si Dan Edmunds představoval.
Naopak chválí odezvu řízení a nastavení posilovače řízení, kvituje též nízko položené těžiště a akceleraci ze zatáček i na následujících rovinkách. Auto tedy nepředvedlo nic zázračného a znovu připomnělo, jak limitující jsou dnešní akumulátory pro jakékoli náročnější využití. Přesto jsou dojmy z testu na okruhu spíše pozitivní a na rozdíl většího Modelu S přinejmenším na tomto malém okruhu nepřišel žádný trapas v podobě úplného selhání. Už jsme říkali, že ta cena akcií poroste?
Spotřeba Tesly Model 3 na okruhu či při sprintech není nízká, což není ani u aut se spalovacím motorem. Ty ale nemají k dispozici tak malé a komplikovaně doplnitelné „nádrže”a
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kim Čong-un skutečně přešel z Mercedesů na ruský Aurus, auto přímo od Putina poprvé vyvětral před kamerami
17.3.2024 - Jak to vypadá uvnitř pneumatiky za jízdy? Kamera v ní umístěná vám ukáže, co běžně není možné spatřit
16.3.2024 - Jak moc skutečně vydrží Cybertruck Tesly? Nadšenci po něm začali házet koule i střílet z pistolí a pušek
15.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program Pirelli Catalunya Round 10:00
- Fermín Aldeguer na 2 roky za Ducati včera 22:08
- Pre WorldSSP300: 5 favoritů a 5 ev. překvapení o titul WorldSSP300 v roce 2024 včera 16:00
- V Portimau také bez Davida Almansy včera 10:35
- Harley-Davidson Tobacco Fade Enthusiast: rock´n´roll pod sedlem včera 08:00
Nejnovější články
- Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
před 2 hodinami - Vsadil na elektromobily a končí. Šéf Hertzu se po 30 letech ve vysokém byznysu chytil do pasti elektrických snů
před 4 hodinami - Nová „ruská” auta od Solarisu jsou jen virtuální realita, k dealerům dorazila s logy Hyundai přelepenými páskou
před 5 hodinami - Stále hůř: Fisker v nouzi zastavil výrobu, už otevřeně varuje, že bankrot může přijít kdykoli
před 7 hodinami - Jaguar pokračuje ve své likvidaci, nově naštval zákazníky, když je bez varování odřízl od chválených aplikací
včera
Živá témata na fóru
- Nové čtyřmístné cabrio v manuálu 03.19. 12:34 - petr_riha
- BMW Divize 03.19. 11:49 - Předseda
- Suzuki obecně 03.19. 11:46 - jerry
- Politický koutek 03.19. 10:59 - petr_riha
- Rychlodotazy 03.19. 10:22 - Stepan
- Pomoc s výběrem 4x4 03.19. 07:54 - spooon
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 03.18. 19:31 - řidičBOB
- Porsche - vse o sportovnich modelech 03.18. 11:49 - Eda