Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Pohádka o tříválcových motorech nabírá hořkého konce. Ford žalují o 29 miliard
28.6.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Staly se standardem v autech nižší střední třídy a občas se objeví i v té střední. Zdá se být pošetilé myslet si, že v takových autech budou schopny pracovat věčně.
Současné automobilové epoše lze dát spoustu různých nálepek, jednou z těch příhodných je ale „doba tíválcová”. Kdysi okrajové řešení spalovacích motorů, které se v minulosti mnohokrát ukázalo být nešťastným, zažilo pod tlakem regulací normované spotřeby velký comeback a nyní je v určitých třídách pomalu standardem. Třeba Škodu Fabia nekoupíte s jiným motorem, tři válce jsou obvyklé i v nižší střední třídě a občas se objevují také ve střední. Existuje jen naprostá hrstka značek, které takové motory odmítají, takže do budoucna nelze čekat nic jiného, než že jich v nabídce bude pouze přibývat.
Divíme se tomu, neboť ne zase tak podstatně lepší výsledek v testu normované spotřeby je jejich jedinou hmatatelnou výhodou. O nevýhodách jsme napsali několik článků a v zásadě je lze shrnout do čtyřech bodů: hluk, vibrace, nerovnoměrný průběh výkonu a reálná spotřeba, která obvykle není tak zajímavá, jak výrobci slibují. To jsou zřetelné, krátkodobé nevýhody, ale co ty dlouhodobé? Může litrový tříválec dlouhodobě zvládat táhnout třeba klidně skoro dvoutunovou Škodu Octavia Combi s pěti lidmi a jejich nákladem? To je otázka, na kterou dá odpověď jen čas, v případě konkurenčního litrového EcoBoostu od Fordu ji ale je na stole máme už teď.
Výrobci se sice dušují, že motory dnes dokáží vyrobit z takových materiálů a s takovou přesností, že je hned tak něco nerozhodí, minimálně praxe Fordu ale tuto pohádku do dobrého světla nestaví. O tom, že nejmenší tříválce americké automobilky mají tendenci selhávat v raném stádiu svého životního cyklu, se hovoří už déle. Až nynější soudní spor ale ukazuje, jak rozsáhlý problém to je.
Abychom se dostali k jádru věci, musíme se vrátit až do března 2015, kdy byli někteří majitelé tohoto litrového tříválce EcoBoost informováni o servisní akci orientované na opravu problémů s chlazením motoru - při vysokých teplotách docházelo k přehřívání motorů a jejich následným selháním. Zákrok byl nutný u automobilů vyrobených od října 2011 do října 2013, do dnešního dne prošlo opravou více než 86 procent postižených vozidel, sdělil mluvčí automobilky.
Předtím, než evropská divize společnosti Ford zahájila svolávací akci, museli majitelé za opravy způsobené touto konstrukční chybou platit až 8 000 liber (234 000 Kč). Obvykle se museli potýkat se zcela zničenými motory, v některých případech dokonce došlo k požáru.
Louise O'Riordanová je majitelem jednoho takového automobilu, který ji nemile zaskočil. Focus 1,0 EcoBoost z roku 2014 s nájezdem cca 51 500 km selhal při jízdě po dálnici. Musela se nechat odtáhnout do opravny, kde začaly trable. „Ford zpočátku souhlasil pouze s částečným pokrytím nákladů na opravy - maximálně 60 procent.“ Jedenáct týdnů trvalo přesvědčování automobilky, aby se zaručila za svoji kvalitu a zaplatila kompletní náklady na servis. Nicméně finanční stránka věci byla ta nejmenší bída.
Louise řekla, že: „Po celé zemi existují lidé, kteří mají za sebou život ohrožující selhání motoru a následně se museli vypořádat se strašným zacházením Fordu. Slyšela jsem mnoho příběhů o zdravotních problémech lidí, kteří podlehli stresu při snaze získat zpět několik tisíc liber. Pro někoho je to hodně peněz. Ford je dolarově miliardová společnost, měla by se za sebe stydět.“
Po vlastních zkušenostech s americkým výrobcem šestinásobného premianta ankety International Engine of the Year (hořce jsme se tomu smáli každý rok...) Louise založila na Facebooku stránku s názvem Ford EcoBoost Nightmare (řekněme Noční můra jménem Ford EcoBoost), která zatím shromáždila více než 1 900 členů. Nespokojená majitelka své snahy spojila s advokátní kanceláří Roscoe Reid, která nyní vyzývá další jednotlivce, aby se připojili k žalobě. Pokud u soudu uspějí, Ford by měl zaplatit odškodné 1 miliardu liber (29 mld. Kč). Drahý problém i pro tak velkou firmu.
Jsme zvědavi, kolik lidí bude - jen ve Velké Británii - problémy s litrovými EcoBoosty stiženo, iniciativa je stále v zárodku. A to se bavíme o jednom problému u 5 až 7 let starých motorů, který se naplno projevil až roky poté, co se dostaly do prodeje. Jak na tom budou novější tříválce, které jiné automobilky dostaly do oběhu a naplno je prověří znovu jen čas? Na to dnes nikdo nedokáže rozumně odpovědět.
Jsme nadále přesvědčeni, že používání tak malých motorů zejména ve větších autech, u nichž lze očekávat větší zátěž, je velmi nešťastné. Ještě jsme nepoznali tříválec, který by byl s to alespoň vyrovnat srovnatelný čtyřválec z uživatelského hlediska a trvanlivost je ještě docela jiný příběh. Nnedivili bychom se, kdybychom o podobných průšvizích, jaké nyní řeší Ford do budoucna neslyšeli i od jiných značek. Tříválec není a nemůže být dobrý motor a jako takový nemá naše doporučení. Po těchto problémech ještě méně než kdy dříve...



Motor 1,0 EcoBoost se potýká s vážnými problémy...



... můžeme jen doufat, že se to jiným nestane
Zdroj: Daily Mail
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
včera
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- ESRR 2026 - 2x Hořice včera 17:37
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP včera 11:34
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? 30.10.2025
- Týmy a jezdci WSBK 2026 30.10.2025
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici 29.10.2025
Nejnovější články
Sen o návratu levných aut s normálními motory žije dál, i u nás nabízené modely se někde dostaly zpátky pod 300 tisíc
před hodinou
Také v Česku působí největší specialista na obchod s ojetými vozy, pořádně to rozjel i na akci v Sosnové
před 7 hodinami
Největší hrozbou pro autoprůmysl je EU, ne Čína, říká nový šéf Stellantisu. Volá po návratu spalovacích motorů
včera
Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony
včera
Seat po dlouhé době konečně vytáhl nějakou novinku. Dál bude těšit ty, kteří chtějí co nejvíc za co nejmíň
včera
Živá témata na fóru
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
