Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Porsche manuály přes palubu nehází, s hybridy ale nejspíše skončí úplně
4.10.2016 | Petr Prokopec | 3 příspěvky
Podle šéfa vývoje Porsche stále více lidí kupuje automatické převodovky PDK. „Fofrklacek“ tak zůstane stále více vyhrazen jen zvláštním modelům.
Zmínit, že Porsche bylo po dekády etalonem pro sportovní auta použitelná i při každodenním životě, je nošením dříví do lesa. Automobilka z Zuffenhausenu nás navíc po celou svou existenci obdařila takovou řadou brilantních vozů pro skutečné řidiče, že jen jejich vyjmenování by zabralo několik dnů. V poslední době se ovšem zdá, že pramen začal poněkud vysychat, což má svůj důvod ve snaze Porsche ucházet se o stále větší množství zákazníků. Slova „masy” a „puristé” ale mají společného pramálo a jak se mění poptávka většiny klientely Porsche, mění se i nabídka automobilky.
Jedním z projevů tohoto trendu je „nevěrnost” Porsche manuálním převodovkám, které pro něj kvůli své nižší hmotnosti a zapojení řidiče do hry neměly u vrcholných modelů alternativu. V posledních letech je ale situace přesně opačná, a to právě proto, že stále více zákazníků sahá po automatických převodovkách PDK.
Přesto si ovšem Porsche na modelu 911 R vyzkoušelo, že manuál má své kouzlo. A co víc, není potřeba bezpočtu převodových stupňů, skříň v tomto voze jich totiž dostala „pouze” šest. Šéf vývojového oddělení Michael Steiner proto v Paříži naznačil, že tato převodovka by mohla zamířit i do dalších novinek značky.
„Technicky je možné mít šestistupňový manuál. A jsou dobré důvody, proč takový vůz mít, z emocionálního hlediska, potěšení řidiče a podobně. Na druhou stranu, pokud se podíváte na vozy z běžné nabídky, či spíše mnohem konvenčnější nabídky, pak zjistíte, že každoročně více a více zákazníků kupuje převodovky PDK,“ popsal Steiner nezvratitelný stav věcí.
„Během příštích let tu tedy rozhodně bude prostor pro manuály a my jimi osadíme minimálně některé deriváty. Ale všeobecný trend, a to i pro lidi, kteří rádi jezdí na okruh, upřednostňuje právě převodovky PDK,“ dodal k tématu šéf vývoje Porsche, pro kterého zmiňovaný model 911 R určitě nebyl posledním, který šestistupňový manuál dostal.
S „fofrklackem“ se tedy v případě automobilky ze Zuffenhausenu neloučíme, nicméně je otázkou, u kterých vozů jej můžeme očekávat. Kolují sice spekulace o tom, že manuální převodovkou bude vybaveno příští Porsche 911 GT3, sama automobilka ale prozatím nic takového nepotvrdila. Místo toho stále častěji zmiňuje hybridizaci celého svého portfolia.
Dočkáme se tedy manuálního hybridu? Z technického hlediska nic takového není nemožné, stačí jen zavzpomínat na Hondu CR-Z. Steiner ovšem dodává, že taková kombinace má jednu značnou nevýhodu - vůz totiž neví, co uděláte jako svůj příští krok. A proto je redukován potenciál regenerativního brzdění a opětovné využití takto získané energie při sprintech.
„Pokud ovšem máte automatickou převodovku, přebírá kontrolu řídicí jednotka a to se velmi dobře doplňuje s plánováním elektrického a mechanického brzdění. V případě akcelerace je to jednodušší, neboť zde není třeba přílišného plánování - prostě jen přihodíte elektrickou energii a tím vozu navýšíte výkon a točivý moment,“ říká Steiner. V případě brzdění je ale implementace složitou záležitostí, pokud by veškeré výhody ústrojí měly být zachovány.
Dá se tedy předpokládat, že hybridy s manuální převodovkou Porsche nevyrobí - ostatně i proto, že žádné takové nevyužívá v motorsportu. Na závodních okruzích jsou vozy osazené spalovací jednotkou a elektromotorem či formou KERSu vybaveny rovněž pádly pod volantem, nikoliv řadicí pákou na středovém tunelu.
Z výše zmiňovaného pak jen vyplývá, že Porsche bude manuály vybavovat především limitované edice, které si zákazníci vždy rozeberou do posledního kusu. U běžné produkce ale budou tyto převodovky jen do počtu, a to pouze do chvíle, než po nich začne sahat minimum zákazníků. Poté ale velmi pravděpodobně z nabídky zmizí, bohužel...













Enormní zájem o Porsche 911 R a s tím spojený pozitivní ohlas značku ujistil o zachování manuálů. Ovšem spíše u limitovaných edic než u běžné nabídky
Zdroj: CarAdvice
Diskuze 3 příspěvky
Bleskovky
- Umělec dva roky za peníze vytvářel zácpu na pláži, jeho práci zničí první větší déšť
dnes - Ve Švýcarsku našli opuštěné Porsche 911, to pravé překvapení ale čekalo v motoru
včera - Řidič v plné rychlosti vyjel ze silnice a přeskočil asi 12 aut stojících poblíž
včera - Řidič Porsche chtěl na semaforech ukázat záda sokovi, ukázal ale něco úplně jiného
4.12.2019 - Rodinu v rakouském údolí zasypala lavina v autě, přežila jen díky němu
3.12.2019
Nejnovější články
- Nejdrsnější terénní autobus světa vyrábí česká firma, nová verze poslouží i vám
před 3 hodinami - Nadšenec si v garáži postavil funkční kluzák ze Star Wars, pak ho draze prodal
před 4 hodinami - K mání je vrchol německého luxusu s obřím motorem 7,0 V12, existuje jen 18 takových
před 6 hodinami - Lada zrušila výrobu Nivy 2020, i když už před pár dny začala sjíždět z linek
před 7 hodinami - Nová Škoda Fabia dorazí dříve, než se čekalo, skončí hned se dvěma typy motorů
před 9 hodinami - Němci budou znovu hlasovat o zavedení limitu 130 km/h na tamních dálnicích
před 10 hodinami - Nejrychlejší pošťácké auto světa mělo být na prodej, koupit si ho ale teď nikdo nesmí
před 11 hodinami - Nový VW Golf odhalil své ceny, nakonec nestartuje tak nízko, jak se očekávalo
dnes - Masivní propouštění automobilek zasáhne až 150 tisíc lidí, začíná se nyní
dnes - Škoda už v únoru představí levné SUV konkurující Dacii, nám ho ale neprodá
dnes

Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 21:25 - ctrl_j
- Policejní kontroly a měření 18:35 - pavproch
- Chlubítko univerzální 18:28 - pavproch
- prvni “rodinne” auto do prahy lehce ojety rapid za 200-250k? 16:18 - lampa
- Onboard videa 15:06 - řidičBOB
- xDrive/Flex 4-Allradsystem/LSD Magna vs Haldex 5. generace 13:59 - retron
- Politický koutek 13:32 - jirka87
- skoda fabia 07:54 - jirka87
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 17:19 - jerry
- BMW Divize 17:04 - jerry
Autobazar
VW Touran 1.6 TDI
r.v. 2012
285 000,- KčRenault Thalia 1.4 16V
r.v. 2008
75 000,- KčŠkoda Octavia RS 2.0 TSI
r.v. 2019
710 000,- KčŠkoda Fabia 1.0 TSI
r.v. 2019
340 000,- KčŠkoda Superb 1.8 TSI
r.v. 2014
350 000,- KčŠkoda Octavia 1.0 TSI
r.v. 2017
350 000,- Kč