Prodeje aut v Evropě, listopad 2013: lehký růst, přesto jedna z nejhorších bilancí

Menší počet pracovních dnů než loni přinesl zlepšení prodejů pouze o 1,2 procenta. Český trh patří mezi ty plodnější státy, radost mají i ve Škodovce.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Prodeje aut v Evropě, listopad 2013: lehký růst, přesto jedna z nejhorších bilancí

17.12.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Prodeje aut v Evropě, listopad 2013: lehký růst, přesto jedna z nejhorších bilancí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Menší počet pracovních dnů než loni přinesl zlepšení prodejů pouze o 1,2 procenta. Český trh patří mezi ty plodnější státy, radost mají i ve Škodovce.

Po včerejším lehkém francouzském předkrmu zde dnes máme hlavní chod, tedy údaje o prodejích nových vozů v rámci celé Evropy. S nimi již můžeme automobilkám naservírovat trochu optimizmu, neboť ve srovnání s loňským rokem narostly registrace o 1,2 procenta. A to navzdory menšímu počtu pracovních dnů, na který se „vymlouvali“ v zemi galského kohouta. Na druhou stranu je však 938 021 prodaných kusů třetím nejnižším výsledkem, jakého kdy bylo v rámci listopadu dosaženo. Horší stav panoval jen loni a v roce 2008.

I přes již tříměsíční růst v kuse je rovněž zřejmé, že ztráty především z prvního pololetí letošního roku nebudou v celkové bilanci vykompenzovány. Od ledna do listopadu totiž bylo prodáno 10 945 360 nových vozů, což meziročně představuje propad o 2,7 procenta. Můžeme tak rovnou předpokládat, že celkové letošní výsledky budou nižší než loni, kdy bylo za dvanáct měsíců prodáno 12 053 904 vozů. Aby totiž tento stav byl překonán, musely by prosincové registrace překročit 1,2 milionu kusů. A to by byl vánoční zázrak.

Od prognóz se ale vraťme k realitě, která byla růžová ve Velké Británii (+7 %), Španělsku (+15,1 %), Řecku (+31,2 %), Portugalsku (+23,1 %), Holandsku (+34,3 %) nebo České republice (+3,5 %). Než však začnete jásat nad oživením tuzemské ekonomiky, musíme opět zdůraznit celkové výsledky od ledna do listopadu. A ty jsou oproti loňsku dole o 6,8 procenta. ČR ovšem není jedinou zemí s horší meziroční bilancí, v takové zemi tulipánů totiž evidují dokonce 21,7procentní propad.

V rámci samotného měsíce listopadu jsou pak zeměmi s horší bilancí kupříkladu v úvodu zmiňovaná Francie (-4 %), Itálie (-4,5 %) a Německo (-2 %). Tedy v podstatě hlavní trhy. Zajímavé přitom je, že ani jeden z nich nemůže listopadový propad kompenzovat lepší bilancí v rámci jedenáctiměsíčních registrací. Na všech třech trzích totiž došlo k propadu, a to o 7,1 procenta, respektive o 4,9 a 7,7 procenta.

Co se samotných značek týče, zde již panuje o poznání příznivější situace. Do plusu se totiž v listopadu dostaly automobilky jako Dacia (+31,1 %), Lexus (+32 %), Mazda (+35,3 %), Mitsubishi (+64,6 %), Smart (+13,3 %), Suzuki (+18,5 %) nebo tuzemská Škoda (+18,1 %). Pro tu je přitom příznivý celý letošní rok, neboť oproti loňsku narostly celkové prodeje o 2,7 procenta. Zvětšil se tak i podíl na trhu.

Propadlíky asi již znáte, na jistotu za nimi můžeme zamířit do takové Itálie. V případě francouzských značek ovšem situace již není tak tragická jako v předchozích měsících. Peugeot si totiž v listopadu připsal o 1,3 procenta prodaných vozů více než loni a Renault o 3,5 %. Špatné výsledky tak evidujeme jen u Citroënu (-4,2 %), z Italů pak jak u Alfy Romeo (-18,5 %), tak u Fiatu (-3,4 %) nebo Lancie (-13,5 %).

Tím se s letošními reporty zaměřenými na evropské prodeje zřejmě loučíme, oficiální výsledky z prosince a celého roku 2013 budou známy až v druhé půli ledna. Je však dost možné, že nějaký náznak dorazí ještě před Silvestrem. Jak jsme si ale zaspekulovali výše, v rámci celého kontinentu budeme spíše připíjet kalichem hořkosti než radosti.


Prodeje aut v Evropě, listopad 2013: lehký růst, přesto jedna z nejhorších bilancí - 1 - Prodeje novych automobilu v EU za poslednich 12 mesicu listopad 2013Prodeje aut v Evropě, listopad 2013: lehký růst, přesto jedna z nejhorších bilancí - 2 - Prodeje novych automobilu v EU 2003-2013 listopadProdeje aut v Evropě, listopad 2013: lehký růst, přesto jedna z nejhorších bilancí - 3 - Prodeje novych automobilu v EU jednotlive zeme listopad 2013Prodeje aut v Evropě, listopad 2013: lehký růst, přesto jedna z nejhorších bilancí - 4 - Prodeje novych automobilu jednotlive znacky EU listopad 2013Prodeje aut v Evropě, listopad 2013: lehký růst, přesto jedna z nejhorších bilancí - 5 - Prodeje novych automobilu jednotlive znacky EU a EFTA listopad 2013Prodeje aut v Evropě, listopad 2013: lehký růst, přesto jedna z nejhorších bilancí - 6 - Prodeje novych automobilu jednotlive znacky Zapadni Evropa listopad 2013
Listopadové prodeje byly stejně jako ty říjnové a zářiové vyšší než loni. Propad především v prvním pololetí ale vykompenzovat nezvládají

Prodeje aut v Evropě, listopad 2013: lehký růst, přesto jedna z nejhorších bilancí - 7 - Test Skoda Octavia III RS 2013 TSI liftback 012Prodeje aut v Evropě, listopad 2013: lehký růst, přesto jedna z nejhorších bilancí - 8 - Test Skoda Octavia III RS 2013 TSI liftback 013Prodeje aut v Evropě, listopad 2013: lehký růst, přesto jedna z nejhorších bilancí - 9 - Test Skoda Octavia III RS 2013 TSI liftback 016Prodeje aut v Evropě, listopad 2013: lehký růst, přesto jedna z nejhorších bilancí - 10 - Test Skoda Octavia III RS 2013 TSI liftback 122Prodeje aut v Evropě, listopad 2013: lehký růst, přesto jedna z nejhorších bilancí - 11 - Test Skoda Octavia III RS 2013 TSI liftback 068Prodeje aut v Evropě, listopad 2013: lehký růst, přesto jedna z nejhorších bilancí - 12 - Test Skoda Octavia III RS 2013 TSI liftback 080
Škoda Octavia se v říjnu poprvé dostala mezi pět nejprodávanějších modelů Evropy. Obdobného úspěchu by mohla dosáhnout i v listopadu, konkrétní výsledky však prozatím nejsou k dispozici

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.