Rusko obnoví šrotovné, likvidovat chce auta stará pouhých sedm let

Prodeje nových aut na ruském trhu míří ke dnu, vláda tak pro kupující připravila až 200tisícový stimul. Je však sporné, zda zafunguje.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Rusko obnoví šrotovné, likvidovat chce auta stará pouhých sedm let

1.9.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Rusko obnoví šrotovné, likvidovat chce auta stará pouhých sedm let

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Prodeje nových aut na ruském trhu míří ke dnu, vláda tak pro kupující připravila až 200tisícový stimul. Je však sporné, zda zafunguje.

O ruském trhu se v poslední době zmiňujeme poměrně často. Ukrajinská krize a výrazné zpomalení ekonomického růstu totiž vedly a vedou k razantnímu propadu prodeje nových automobilů. Zatímco po prvních třech měsících letošního roku jsme tak mohli hovořit o dvouprocentním poklesu, stávající odhady již počítají s nějakými 26 až 30 procenty. To je již vskutku vysoké číslo, které nutí politiky k horečnaté činnosti. Měli jsme tu tedy kupříkladu návrh na zákaz dovozu zahraničních aut, který by mohl zvednout poptávku po domácích značkách. Tím by se ekonomika alespoň trochu rozhýbala, podpis prezidenta však na daném opatření chybí a je otázka, zda by ve výsledku nebylo kontraproduktivní.

Podpis ale už nechybí na záměru uspořádat nové kolo „šrotovného“, které by se mělo rozjet již tento měsíc. Do konce roku by ruská vláda chtěla na tento účel vyhranit deset miliard rublů (cca 5,64 mld. Kč), přičemž stimul je určen fyzickým i právnickým osobám, které nechají sešrotovat vozidla starší šesti let. Výše příspěvku se přitom bude pohybovat od 40 000 do 350 000 rublů (22 580 až 197 550 Kč), je však otázkou, zda tento krok skutečně bude prospěšný.

Stranou nyní ponechme otázku volného trhu a zvýhodňování toho či onoho průmyslového odvětví. Zaměřme se ovšem na fakt, že kupříkladu takové sedm let staré vozidlo lze stále ještě považovat za relativně moderní dopravní prostředek, zvláště v Rusku, kde tamní cesty brázdí vozy staré i několik desetiletí. Pokud přitom jejich majitelé dosud nesáhli po jejich výměně, pak pro ně stimulem zřejmě nebude ani „šrotovné“. Zvláště pokud budou spadat do té skupiny, která bude moci počítat pouze s nejnižším státním příspěvkem.

Dále tu máme ruskou infrastrukturu, která zejména mimo velká města připomíná spíše polní cesty než hladké asfaltky. S tímto stavem se ovšem daleko lépe vyrovnávají právě letité stroje, jejichž hnací ústrojí či zavěšení jsou robustní a počítají s menším počtem komponentů. Díky tomu se snižuje riziko poruch, zatímco u moderních aut lze s ohledem na jejich komplexnost na horších cestách počítat již po pár tisících kilometrech s nutnou návštěvou autoservisů.

Uvidíme tedy, zda „šrotovné“ skutečně zapůsobí. Nejistotu lze ostatně vysledovat také u ruských politiků, neboť ministr průmyslu a obchodu Denis Manturov uvedl, že situace v příštím roce bude přímo odvislá od vývoje trhu. Rozhodnutí však ruská vláda nepřijme dříve než v polovině září 2015. Navíc je tu ona částka, která je podstatně nižší než sumy vyhrazené na „šrotovné“ v letech 2010 a 2011. Tehdy totiž Rusové do programu nalili 11,6 mld. RUB (6,55 mld. Kč), respektive 18,45 mld. RUB (10,4 mld. Kč).


Rusko obnoví šrotovné, likvidovat chce auta stará pouhých sedm let - 1 - Rusko srotovne 01Rusko obnoví šrotovné, likvidovat chce auta stará pouhých sedm let - 2 - Rusko srotovne 02Rusko obnoví šrotovné, likvidovat chce auta stará pouhých sedm let - 3 - Rusko srotovne 03
Rusko chce vylepšit prodeje nových aut za pomoci „šrotovného“. Je však sporné, zda tento krok zafunguje natolik, jak si politici představují

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.