Škoda přiznává, že její elektrická auta budou moc drahá, do Evropy se nehodí

Evropská unie za rozmach elektrických aut horuje více než jakýkoli jiný kout světa, Škoda ale říká, že tady to budou mít s prosazením se hodně složité. Větší prostor pro ně vidí v Austrálii, i tak přiznává těžkosti s cenou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Škoda přiznává, že její elektrická auta budou moc drahá, do Evropy se nehodí

23.8.2019 | Petr Prokopec

Evropská unie za rozmach elektrických aut horuje více než jakýkoli jiný kout světa, Škoda ale říká, že tady to budou mít s prosazením se hodně složité. Větší prostor pro ně vidí v Austrálii, i tak přiznává těžkosti s cenou.

Velká část světa v posledních letech nasadila růžové brýle, alespoň co se týče elektromobility, jež má být cestou ze záhuby. Je samozřejmě možné, že tomu tak skutečně i bude, nicméně v prvé řadě bude třeba vyřešit řadu otazníků. Ten asi největší se vznáší okolo infrastruktury a lidé ho snad i kvůli oněm brýlím bagatelizují.

Vezměte si kupříkladu typický pražský osmipatrový panelový dům se čtyřmi byty na patře. Rázem tu máme 32 domácností a tedy minimálně 32 aut. Reálně to bude více, protože byť někdo spoléhá jen na městskou hromadnou dopravu, další zkrátka mají vozy dva. Pokud by mělo dojít k jejich nahrazení elektromobily, je třeba instalace minimálně 32 dobíjecích bodů. Tedy alespoň zpočátku, kdy se lidé budou chovat jako dosud a jednoduše večer své auto odstaví na dobíjecím místě, ze kterého poté ráno odjedou.

Už tohle zavání utopií, protože okolo klasického paneláku není prostor, kde by šlo oněch 32 dobíjecích míst vybudovat. Problémem bude i dostatečně vysoký elektrický výkon, kromě toho tu máme také vysoké náklady a souměrně se zvyšujícím se odběrem energie také její rostoucí cenu. A ještě je tu odběr jako takový, který by v žádném případě nezvládly pokrýt současné elektrárny a navazující síť. I to ve výsledku znamená další náklady navíc.

Takhle je tomu ve všech vysoce urbanizovaných zemích, proto Škoda říká, že na rozmach elektromobility není v tuto chvíli připravená žádná země EU a potenciálního lídra vidí úplně jinde - v Austrálii. Za českou automobilku to řekl šéf její australské divize Michael Irmer, který sice potvrdil, že Austrálie na poli elektromobility v tuto chvíli není zrovna vnímána jako lídr, podle něj však má všechny potřebné předpoklady se jím stát.

V prvé řadě je třeba zmínit onu infrastrukturu. V Austrálii totiž většina lidí bydlí ve vlastních domech, nikoliv v bytech. „Nebudete tedy nuceni dobíjet svůj vůz na ulici, jednoduše si instalujete wallbox v garáži a auto budete nabíjet doma. To je velké plus oproti Evropě,“ uvádí Irmer s tím, že tímto způsobem bude doplňovat energii do svých aut na 80 procent zákazníků. O něčem takovém si Evropa může nechat pouze zdát, místní poměr bude spíše zcela opačný.

Irmer také poukazuje na specifika australského kontinentu, kdy většina země žije v několika městech na východním pobřeží. Lidé však mezi nimi necestují ani tak autem, jakožto spíše letadlem. „Linka ze Sydney do Melbourne je jednou z nejvytíženějších na světě.“ Z toho důvodu se tak většina cest po čtyřech kolech odehrává ve městech, což elektormobilům též nahrává.

Irmer se na situaci dívá realisticky. Přiznává, že na poměry Škody budou elektrické novinky příliš drahé, a to i přes skutečnost, že značka zkusí stejně jako u spalovacích aut nabídnout hodně muziky za málo peněz. „Začneme nejprve s nejvyššími úrovněmi výbavy jen u vybraných dealerů. Představíme ho jako našeho imagemakera, bude to jedno z nejdražších aut v naší nabídce,“ uvedl Irmer o produkční verzi konceptu Vision iV, která do Austrálie dorazí v roce 2022.

V Evropě se přitom tato novinka ukáže o poznání dříve, stejně jako Škoda na starém kontinentu navýší svou elektrickou stopu pomocí plug-in hybridů. O ty však Australané nemají zájem, Irmer je dokonce považuje za naprostý nesmysl, který vznikl jen kvůli regulacím. „Hybridy nejsou budoucností. Uvědomte si totiž, že je třeba pod jednou kapotou sladit dvě pohonné jednotky. To je nesmírně náročné a ve výsledku to vlastně není potřeba.“

„Proč bychom měli představit něco, co představuje přechodnou fázi a dává vám jen poloviční výhody při dvojnásobné komplexnosti? Pro nás to opravdu není nutné, ale situace v Evropě je odlišná. Potřebují je kvůli limitům CO2,“ popsal Irmer momentální stav věcí. Jak se tedy zdá, koncern VW Group skutečně přepřáhl na tu jinou výhybku a budoucna se hodlá věnovat již jen spalovacím motorům a ryzím elektromobilům.

Elektrická auta jezdící v Austrálii pak budou mít ještě jednu zásadní výhodu oproti zbytku světa, a tou je čistá energie. Země totiž investovala nemalé peníze do fotovoltaiky a nespoléhá tak na uhelnou bázi. Irmer však zároveň dodává, že příchod elektromobility v komplexnějším měřítku zabere roky. Do té doby se logicky bude měnit i mix energie a elektromobily se tedy stanou smysluplnějšími, než se dnes zdají být, alespoň podle Škody a jejího australského šéfa.


Škoda přiznává, že její elektrická auta budou moc drahá, do Evropy se nehodí - 1 - Skoda Vision iV 2019 zive foto 01Škoda přiznává, že její elektrická auta budou moc drahá, do Evropy se nehodí - 2 - Skoda Vision iV 2019 zive foto 02Škoda přiznává, že její elektrická auta budou moc drahá, do Evropy se nehodí - 3 - Skoda Vision iV 2019 zive foto 03Škoda přiznává, že její elektrická auta budou moc drahá, do Evropy se nehodí - 4 - Skoda Vision iV 2019 zive foto 04Škoda přiznává, že její elektrická auta budou moc drahá, do Evropy se nehodí - 5 - Skoda Vision iV 2019 zive foto 05Škoda přiznává, že její elektrická auta budou moc drahá, do Evropy se nehodí - 6 - Skoda Vision iV 2019 zive foto 06Škoda přiznává, že její elektrická auta budou moc drahá, do Evropy se nehodí - 7 - Skoda Vision iV 2019 zive foto 07Škoda přiznává, že její elektrická auta budou moc drahá, do Evropy se nehodí - 8 - Skoda Vision iV 2019 zive foto 08Škoda přiznává, že její elektrická auta budou moc drahá, do Evropy se nehodí - 9 - Skoda Vision iV 2019 zive foto 09Škoda přiznává, že její elektrická auta budou moc drahá, do Evropy se nehodí - 10 - Skoda Vision iV 2019 zive foto 10Škoda přiznává, že její elektrická auta budou moc drahá, do Evropy se nehodí - 11 - Skoda Vision iV 2019 zive foto 11Škoda přiznává, že její elektrická auta budou moc drahá, do Evropy se nehodí - 12 - Skoda Vision iV 2019 zive foto 12
Produkční verze Škody Vision iV dorazí sice do Austrálie až v roce 2022, tamní motoristé ale nebudou muset řešit problémy jako většina Evropanů - země se skutečně zdá být pro rozmach elektrických aut vhodnějším místem než jiné

Zdroj: Motoring

Petr Prokopec

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše