Slavný Hacker vyvinul v garáži vlastní autopilot, Muska to nedojímá

(+ video) George Hotz dokončuje systém autonomního řízení, který prý zvládne dálniční jízdu lépe než Tesla Model S. A plánuje ho prodávat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Slavný Hacker vyvinul v garáži vlastní autopilot, Muska to nedojímá

19.12.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Slavný Hacker vyvinul v garáži vlastní autopilot, Muska to nedojímá

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) George Hotz dokončuje systém autonomního řízení, který prý zvládne dálniční jízdu lépe než Tesla Model S. A plánuje ho prodávat.

Autonomní vozidla jsou podle některých budoucností světových silnic. Nejen Google nebo Tesla na něm s různou mírou úspěšnosti pracují, také Audi, BMW nebo Mercedes-Benz na tomto poli postupují s vývojem. Dost možná nejdál je ale George Hotz, nezávislý hacker a programátor, žijící v San Franciscu.

Pokud vám toto jméno něco říká, nepletete se. Hotz je člověkem, který v roce 2007 jako první na světě prolomil ochranu iPhonu a o několik let později dosáhl toho stejného u Sony PlayStation 3. Pak se bavil a zároveň si vydělával na živobytí hackerskými soutěžemi s mnohatisícovými - v dolarech - prvními cenami.

A před nějakou dobou ho uhranula umělá inteligence, zejména ve spojení s autonomními vozidly. Rozhodl se tedy, že postaví vlastní autonomní vůz. Není přitom miliardář, kterému je jedno, kolik peněz utratí za vývoj, všechno chtěl udělat jednodušeji a levněji, než na to jdou velké korporace.

Pořídil tedy novou Acuru ILX, registroval se jako servis, aby měl přístup k veškerým datům a dokumentaci, a nakoupil další vybavení typu kamer, lidaru, gigantické dotykové obrazovky a počítačů, které budou všechno řídit. A napsal software, který je řádově jednodušší než něco, co by používala např. Tesla. Celkem za 50 tisíc dolarů, tedy asi 1,2 milionu korun, kteréžto peníze získal ze zmíněných soutěží.

Na voze začal pracovat letos na podzim a nyní, koncem roku, už vůz jezdí. Klíčový rozdíl v tom, proč může jeho softwarový kód být jednodušší a proč může celá jeho stavebnice být levnější, je v tom, že do kódu nevpisoval manuálně příkazy typu „když do silnice skočí srnka, brzdi”. Místo toho se jeho software učí od řidiče, který jezdí s autem manuálně.

Pro tenhle účel do vozu instaloval joystick, kterým ovládá směr jízdy auta, stejně jako plyn a brzdu. Není to asi úplně nutné, ale tímto způsobem bylo jednodušší digitalizovat povely řidiče. Joystick posílá data do počítače, který dává autu příkazy, jak se pohybovat. Pochopitelně, je potřeba mít vůz, který umí sám ovládat volant, plyn i brzdy, což znamená elektrický posilovač řízení, elektronický plyn apod.

Kromě těchto požadavků ale je možné Hotzův autopilot nainstalovat do jakéhokoliv moderního auta. Plánuje dokonce začít s výrobou a prodejem sady, která by to umožnila. Sestávala by v podstatě z šesti kamer ze smartphonů, které by sledovaly okolí vozu, a řídící jednotky. Nebyl by tu ani lidar na střeše, který jeho Acura má. Sada by mohla stát okolo pouhého tisíce dolarů, tedy asi 24 tisíc korun.

Podobně jako systém Tesly, i Hotzův autopilot není tak úplně autopilot, nedokáže dojet kompletně sám z vaší garáže přes parkoviště nákupního centra na dvůr k babičce. Je stavěný tak, aby zvládl jízdu po dálnici či po podobné silnici, kde je dobře viditelné vodorovné značení. Na těchto silnicích ale prý už nyní, po pouhých několika desítkách hodin „učení se” od Hotze řídícího manuálně, zvládá jízdu velmi dobře.

Hotz v minulosti jednal s Elonem Muskem o práci v Tesle a Musk ho lákal - pokud se dá nabídka multimilionové smlouvy v dolarech označit slovem „lákání”. Hotz však po nějaké době vycouval, protože Musk pořád měnil podmínky, pořád si vymýšlel něco jiného. Nyní říká, že během několika měsíců ukáže video, na kterém bude autopilot v jeho Acuře lepší než Tesla Model S na mostě Golden Gate, který má vodorovné značení dost mizerné.

Musk si samozřejmě neodpustil reakci: „Nemyslíme si, že jednotlivec nebo malá společnost, která nemá široké inženýrské možnosti, bude schopná stvořit systém autonomního řízení, který by mohl být nasazen do produkčních automobilů. Může fungovat jako představení na krátkém úseku silnice - Tesla měla takový systém před dvěma lety - ale pak potřebujete ohromné zdroje na zdokonalování systému na milionech kilometrů po silnicích všeho druhu,” píše na webu Tesly.

Jednou z částí tohoto zdokonalování u Tesly je fakt, že se používáním Autopilot zlepšuje - všechny Autopiloty sdílejí data se serverem, který pak zase zpátky všem autopilotům odesílá nové poznatky a vylepšení funkcionality. Začal ale napsaným softwarovým kódem, nikoliv tak, že by se učil od řidiče, vlastníma rukama a nohama ovládajícího automobil.

A koneckonců - systémy jak Hotze, tak i Tesly jsou ve skutečnosti „jen” lepší adaptivní tempomaty zkombinované s aktivním udržováním v jízdním pruhu. Lze na ně nahlížet jako na další generaci adaptivních tempomatů - a tak to Hotz i prezentuje ve videu níže - a podle toho je používat na dálnicích a jim podobných silnicích. V každém případě mu držme palce, třebaže představa „neřízení” nás na budoucnosti aut zrovna neláká...


Slavný Hacker vyvinul v garáži vlastní autopilot, Muska to nedojímá - 1 - hotz autopilot 01Slavný Hacker vyvinul v garáži vlastní autopilot, Muska to nedojímá - 2 - hotz autopilot 02Slavný Hacker vyvinul v garáži vlastní autopilot, Muska to nedojímá - 3 - hotz autopilot 03Slavný Hacker vyvinul v garáži vlastní autopilot, Muska to nedojímá - 4 - hotz autopilot 04Slavný Hacker vyvinul v garáži vlastní autopilot, Muska to nedojímá - 5 - hotz autopilot 05
Systém George Hotze možná nebude umět zcela autonomní jízdu, na dálnice ale má být lepší než Tesla Model S

Zdroj: Bloomberg

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše