Splňte si svůj tuzexový sen dnes, k mání je prakticky nová Lada Samara 1989

3.6.2017 | Petr Prokopec | 3 příspěvky

Na sklonku 80. let o ní snila spousta Čechoslováků, dostal ji ale málokdo. Dnes si ji může koupit každý, i jako téměř nový „komunistický” kus.

VAZ-2108 neboli Ladu Samaru si nejspíše většina z vás vybaví, koneckonců šlo o jeden z mála „zahraničních“ vozů, jenž bylo možné i za dob komunismu pořídit na českém, respektive tehdy ještě československém trhu. Rusové celou rodinu tří-, čtyř- a pětidveřových derivátů vyráběli již od roku 1984, přičemž šlo o vůbec první model značky, který nevycházel z Fiatu 124. Zároveň šlo o druhý zcela vlastní vůz automobilky - tím prvním byl model Niva.

Samara byl název určený pro exportní trhy, přičemž inspirací byla řeka vtékající do Volhy i město téhož jména. S vývojem řady součástí vozu pomáhalo Porsche, které dalo za vznik i závodnímu speciálu T3. Ten dostal jeho 3,6litrový motor o výkonu 400 koní. S touto pohonnou jednotkou Samara vybojovala vítězství v Rallye Faraonů, dobře si vedla i na Dakaru.

Silniční exempláře byly samozřejmě méně výkonné, zpočátku dle objemu motoru produkovaly od 54 do 71 koní s motory o objemech 1,1, 1,3 a 1,5 litru. V závislosti na tom se měnila i nejvyšší rychlost, verze s jedna-pětkou a pětistupňovou manuální převodovkou zvládala až 156 km/h. Bylo však třeba počítat s vyšší spotřebou 9,5 l/100 km, zatímco pouze pro export určená jedna-jednička jezdila za 7,9 litru. Rozjet se ovšem dokázala maximálně na 140 km/h.

Zhruba někde uprostřed těchto parametrů pak najdeme 1,3litrový motor naladěný na 65 koní, jímž disponuje i skutečný středobod dnešního článku, a sice třídveřový hatchback, který byl poprvé uveden do provozu v červnu 1989. S touto pohonnou jednotkou měl vůz v době vzniku pokořit 148 km/h, spotřeba pak byla 9,3litrová. Kromě toho bylo možné počítat se zhruba 14sekundovou akcelerací z klidu na stovku.

Jízdní dynamika tedy dnes již příliš neohromí, svého času to ale byl velmi žádoucí vůz. V roce 1988 evidovala Mototechna zájem 120 tisíc lidí o koupi nové Lady, uspokojit ale stíhala pouze necelou desetinu zájemců ročně. Hned bylo možné mít Samaru pouze z Tuzexu, dostat se k takovému množství „bonů” ale mohl málokdo.

Dnes, o skoro 30 let později, je Samara dávnou minulostí, pokud byste si ale chtěli novou Samaru s odstupem času dopřát, můžete. Zmíněný exemplář, který je podle nájezdu 5 600 km i fotek níže ve stavu nového auta, je na prodej, ovšem ani teď nečekejte láci - za 7 900 Eur (cca 210 000 Kč) byste koupili i pár nových nových aut. Jenže i tohle už je dnes sběratelská záležitost, jako prakticky všechno, co kdysi bývalo běžnou a dnes je téměř neexistující věcí.

Pokud na vás tedy ze snímků dýchá nostalgie, které se hodláte podrobit, bez váhání kontaktujte prodejce, který pochází z německého Brandisu ležícího kousek za Drážďanami. Doprava do Čech tedy nebude extra drahá, nicméně je třeba počítat s tím, že do finální ceny se vám nemalou měrou promítne i ekologická daň. Na emise se totiž na ruském trhu nehledělo ještě nedávno, natož pak v roce 1989...

Splňte si svůj tuzexový sen dnes, k mání je prakticky nová Lada Samara 1989 - 1 - Lada Samara 1989 zanovni prodej 01Splňte si svůj tuzexový sen dnes, k mání je prakticky nová Lada Samara 1989 - 2 - Lada Samara 1989 zanovni prodej 02Splňte si svůj tuzexový sen dnes, k mání je prakticky nová Lada Samara 1989 - 3 - Lada Samara 1989 zanovni prodej 03Splňte si svůj tuzexový sen dnes, k mání je prakticky nová Lada Samara 1989 - 4 - Lada Samara 1989 zanovni prodej 04Splňte si svůj tuzexový sen dnes, k mání je prakticky nová Lada Samara 1989 - 5 - Lada Samara 1989 zanovni prodej 05Splňte si svůj tuzexový sen dnes, k mání je prakticky nová Lada Samara 1989 - 6 - Lada Samara 1989 zanovni prodej 06Splňte si svůj tuzexový sen dnes, k mání je prakticky nová Lada Samara 1989 - 7 - Lada Samara 1989 zanovni prodej 07Splňte si svůj tuzexový sen dnes, k mání je prakticky nová Lada Samara 1989 - 8 - Lada Samara 1989 zanovni prodej 08Splňte si svůj tuzexový sen dnes, k mání je prakticky nová Lada Samara 1989 - 9 - Lada Samara 1989 zanovni prodej 09Splňte si svůj tuzexový sen dnes, k mání je prakticky nová Lada Samara 1989 - 10 - Lada Samara 1989 zanovni prodej 10Splňte si svůj tuzexový sen dnes, k mání je prakticky nová Lada Samara 1989 - 11 - Lada Samara 1989 zanovni prodej 11Splňte si svůj tuzexový sen dnes, k mání je prakticky nová Lada Samara 1989 - 12 - Lada Samara 1989 zanovni prodej 12
Zánovní a přesto skoro 30 let stará Lada Samara je pozoruhodnou vzpomínkou na tuzexové časy

Zdroj: Mobile.de

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 3 příspěvky