Také autonomní vozy bourají. A ne málo, auta Googlu se připletla už k 11 nehodám

Nehody se nevyhýbají ani autonomním vozům. Nominálně bourají zřídka, relativně dost často. Od září došlo v Kalifornii ke čtyřem nehodám autopilotů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Také autonomní vozy bourají. A ne málo, auta Googlu se připletla už k 11 nehodám

12.5.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Také autonomní vozy bourají. A ne málo, auta Googlu se připletla už k 11 nehodám

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nehody se nevyhýbají ani autonomním vozům. Nominálně bourají zřídka, relativně dost často. Od září došlo v Kalifornii ke čtyřem nehodám autopilotů.

Dopravní nehody jsou nedílnou součástí silničního provozu. Samozřejmě není ničím cílem nabourat, ale z různých příčin se to stává - a to nejen pokud auto řídí člověk, ale i v případě, že se bavíme o kompletně autonomních vozidlech. Ta se podle dostupných informací jen v Kalifornii dostala do čtyř nehod od září loňského roku a ve třech z těchto čtyřech nehod figuroval autopilot Googlu. Ve čtvrtém případě vůz patřil firmě Delphi.

Oba vývojáři autopilotů pro agenturu AP uvedli, že ani v jednom případě nebyla vina nehody na straně autonomního vozu, vždy za ni mohli její ostatní účastníci. I tak je ale zřejmé, že zázraky konat nesvedou. Podle dalších zdrojů také u žádné z těchto nehod nedošlo ke zraněním lidí a všechny byly jen drobné, bez velkých škod, a přihodily se v rychlostech do 16 km/h. Ve dvou z oněch čtyřech případů řídil autonomní prototypy člověk, ve druhých dvou byly řízeny autopilotem. Google vydal krátké prohlášení, že jeho auta byla účastníky „hrstky drobných ťukanců s lehkým poškozením, bez zranění a zaviněných chybou či nepozorností člověka”. Kde přesně leží pro Google hranice mezi „drobným ťukancem” a „nehodou”, nevíme.

Podle AP musí být prototypy autopilotních vozů pojištěny do výše krytí 5 milionů dolarů, tedy téměř 120,5 milionu korun. Zákony také nařizují stálou přítomnost proškoleného řidiče, který bude kdykoliv schopen převzít kontrolu nad vozidlem v případě nouze nebo pokud bude z jakéhokoliv důvodu nutno do řízení zasáhnout. Kromě Kalifornie jsou testy autonomních vozů povoleny také v Nevadě, Michiganu, na Floridě a ve Washingtonu D. C.; jen v Kalifornii jezdí autonomních vozů údajně 48.

Chris Urmson, šéf projektu autopilotů u Googlu, se nedávno o nehodách rozepsal na webu Medium.com. Uvedl, že za šest let, co internetový gigant na autonomních vozech pracuje, se prototypy dostaly do 11 nehod. Všechny byly prý malé, s adekvátními škodami a žádná údajně nebyla zaviněna prototypy samotnými, ať už v režimu autonomní jízdy či v režimu ručního řízení. Prototypy údajně za oněch šest let najezdily celkem asi 2,74 milionu kilometrů, z čehož bylo téměř 1,6 milionu kilometrů v autonomním módu. Týdně to je prý celkem asi 16 tisíc kilometrů v obou režimech.

Účast na jedenácti (evidovaných) nehodách je ale touto optikou dost nelichotivá statistika - pro srovnání: pokud bychom počítali s tím, že 7,8 milionu aut registrovaných v ČR v roce 2014 najezdilo v průměru 12 500 km (traduje se něco mezi 10 a 15 tisíci km), pak najela celkem 90 750 000 000 km, během nichž se stala téhož roku účastníky 85 859 (evidovaných) nehod. Jedna nehoda tak připadá na 1 135 582 ujetých km a i kdybychom počítali s dvojnásobkem nehod, polovinou ujetých km a nebo klidně obojím dohromady, pořád nebudeme na úrovni účasti na jedné nehodě za 249 000 km, což je statistika aut Googlu.

Je navíc třeba se ptát, jak moc je těch 11 nehod úplná bilance - víme, že Google nechce zveřejňovat údaje o testování svých autopilotních strojů. Nehody nicméně hlásit musí, takže by tato část dat správná být mohla a ocenit lze, že žádná z nehod nebyla de iure zaviněná, jakkoli setrváváme v přesvědčení, že nehod zaviněných jen a pouze jediným řidičem je minimum a tato statistika může nasvědčovat něco o tom, že autopilot prostě neumí příliš předvídat chyby ostatních.

Urmson se ale právě naopak rozepsal o tom, s jakými nástrahami se testovací auta setkávají a jak je zvládají řešit. Zmínil například cyklistu, který projížděl velkou křižovatku na červenou, nebo to, že překvapivě velké množství Kaliforňanů má problém správně najet na víceproudou silnici se směrovým oddělením. Prototypy se údajně jsou s takovými nástrahami schopny vypořádat. Je ale otázkou, o kolika podobných případech, s nimiž se autopilot nevypořádal, Urmson raději mlčí...


Také autonomní vozy bourají. A ne málo, auta Googlu se připletla už k 11 nehodám - 1 - google autopilot team 01Také autonomní vozy bourají. A ne málo, auta Googlu se připletla už k 11 nehodám - 2 - google autonomni vuz ve meste 01
Také autonomní vozy bourají. A ne málo, auta Googlu se připletla už k 11 nehodám - 3 - testovaci ridici autopilota googlu 01Také autonomní vozy bourají. A ne málo, auta Googlu se připletla už k 11 nehodám - 4 - testovaci ridici autopilota googlu 01aTaké autonomní vozy bourají. A ne málo, auta Googlu se připletla už k 11 nehodám - 5 - testovaci ridici autopilota googlu 03Také autonomní vozy bourají. A ne málo, auta Googlu se připletla už k 11 nehodám - 6 - testovaci ridici autopilota googlu 02Také autonomní vozy bourají. A ne málo, auta Googlu se připletla už k 11 nehodám - 7 - google autonomni vuz ve meste 02
Autopiloty Googlu prý za slušnou porci kilometrů nezavinily jedinou dopravní nehodu (ilustrační foto)

Zdroje: Car Advice, [https://medium.com/backchannel/the-view-from-the-front-seat-of-the-google-self-driving-car-46fc9f3e6088 Medium]

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.