Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Takhle skončila auta vykoupená v šrotovném, po tisících dál čekají na smrt
23.3.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Jak skončila auta vykoupená v rámci šrotovného? Že by byla sešrotována? Ne tak docela, tato stále čekají na likvidaci a nelze je použít jinak.
Jistě si vzpomenete na šrotovné, snahu vlád řady evropských zemí pomoci churavějícímu trhu s novými auty tím, že lidé za sešrotování starého vozu dostanou příspěvek na nákup toho nového. Nadšeni jsme z něj nebyli nikdy - pod záminkou rychlejší obnovy autoparku či ekologizace dopravy byla likvidována auta, jejichž dny často ještě nebyly sečteny. Nebo aspoň nemusely být, ne takto, ne prostou likvidací.
U nás činil příspěvek na koupi auta 30 tisíc Kč, což při koupi nového nehrálo zase tak podstatnou roli ani u levných vozů, jako je základní Škoda Fabia nebo Hyundai i20 a jim podobných. Objevily se námitky, že šrotovné má pomoci hlavně automobilkám, ne průměrnému věku aut či exhalacím škodlivin a CO2, že pouze uspíší a z peněz nás všech částečně zadotuje cenu vozu, který by si ten či onen zájemce stejně koupil. A vedle toho pošle do propadliště dějin stroj, co by jinak ještě mohl brázdit silnice nebo alespoň posloužil jako zdroj dostupných náhradních dílů pro opravu jiného. Přes tyto protesty ale nějakou forma šrotovného poznaly skoro všechny evropské země.
Takové schéma fungovalo v roce 2009 i ve Velké Británii. Lidé tam mohli odevzdat své staré auto - s platným MOT, britskou obdobou našich STK - a za něj dostat slevu 2 000 liber (tehdy asi 57 tisíc korun) na pořízení nového, teoreticky úspornějšího a ekologicky šetrnějšího auta. Pokud si lidé pořídili dieselový Volkswagen, o ekologickém provozu můžeme debatovat, ale to nyní nechme stranou. Stejně jako fakt, že staré auto ještě mohlo léta sloužit.
Šlo tehdy o velkou věc, což dosvědčuje i loni zveřejněný seznam aut, která byla takto „vykoupena”. Tabulku s kompletním seznamem si můžete stáhnout z našeho webu (XLS, 2,1 MB). Jsou to desetitisíce řádků a není udělaná zrovna pořádkumilovnými lidmi - spousta modelů je zde uvedena buď správně jako model, jindy hůře jako model i se značkou, v dalších případech jako konkrétní verze. Tak či onak odhaluje, že vykoupeno bylo přes 390 tisíc aut, což je vážně hodně. A nezřídka překvapuje tím, co za vozy tu najdeme.
Že tu bude spousta starých Fordů, Peugeotů, Renaultů, Daihatsu, Seatů, Roverů, Vauxhallů, Škod či Volkswagenů, člověka tak nějak nepřekvapí. 99 % z oněch 390 tisíc budou obyčejná stárnoucí auta. Na seznamu ale vidíme i značku Porsche - a vykoupených aut s tímto logem není málo. Většinu tvoří modely 924 a 944, ale jsou i tři 928. Troufáme si tvrdit, že ta auta musela být ve vážně špatném stavu, aby se jich lidé takto zbavili, ale měla-li platnou „STK”... Možná byla ve špatném mysl tehdejších majitelů.
Nejsou tu ovšem jen tak stará auta, vidíme např. Alfy Romeo 156 a 166, i se šestiválcovými motory, BMW 3 E46 a další vozy vyráběné i v minulé dekádě (a nezapomeňme - šrotovné je „spolklo” v roce 2009, taková trojka E46 se vyráběla ještě v roce 2005). Opět si říkáme, že snad musely mlít z posledního - pokud by totiž šlo vůz prodat někomu dalšímu za více než 2 000 liber, těžko by ho někdo odevzdával k sešrotování.
To je ale jen jedna část příběhu, další je odpověď na otázku, co se s těmi skoro 400 tisíci auty stalo. Brzy to bude 7 let, co byla vykoupena, člověk by tedy čekal, že už dávno nebudou existovat. Jenže realita je jiná a snad ještě smutnější - tyto stroje dnes z velké části pořád tiše čekají na smrt, přitom i dnes by řadu z nich šlo využít lépe.
Dosvědčují to přiložené fotky, které nejsou šest let staré, dokumentují aktuální stav věcí. Tyto zástupy aut stojí na starém letišti v Bedfordshire, kam asi není běžně přístup, ale jejich autor, na Facebooku vystupující jako Alexis Koublis, se tam dostal a ukázal světu, že spousty aut stále žijí. Nevíme, proč tomu tak je, ale je.
To nejsmutnější na nich je, že nemůžete přijít a říci „Tohle auto chci koupit”, protože tyto vozy už nikdy nesmí být uvedeny zpět „do oběhu”. Nesmí z nich být dokonce ani použity díly, šrotiště je zkrátka nevyhnutelným osudem. I přes fakt, že některá auta i z fotek níže téměř jistě mají větší cenu jako projekt k renovaci nebo zdroj náhradních dílů než jako hromada použité oceli.
Ne všichni jsou s tím ale smířeni. Ti aktivnější z nich vytvořili internetovou petici za to, aby byla auta nabídnuta v aukci nebo aspoň rozprodána na náhradní díly, protože ty mohou leckomu se stejným vozem pomoci. Pokud se chcete připojit, petice je zde; z nutných 25 tisíc podpisů chybí aktuálně asi 9 tisíc, což už není tolik na to, že petice byla otevřena před pár dny.
Jestli bude mít nějaký efekt, nevíme, jednou bylo něco dokončeno za nějakých pravidel a zpětně pravidla měnit nemusí být možné. Ale možná aspoň bude příště autor šrotovného víc přemýšlet, co s vykoupenými vozy udělat, než je prostě nechat... sešrotovat. Aspoň některé díly by se jistě ostatním motoristům hodily, nehledě na podporu zaměstnanosti - potřebujete lidi, kteří budou auta rozebírat, a další, kteří budou díly odesílat zájemcům. Jejich práci by přitom - na rozdíl od samotného šrotovného a příspěvku na koupi nového auta - mohli platit ti, co o ně opravdu stojí a zaplatí si rádi...
Některá auta z tohoto letiště by jistě nemusela jít do šrotu, nebo aspoň ne vcelku
Zdroj: Alexis Koublis@Facebook, Car Throttle
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 11:12 - petr_riha
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz