Reklama

Tato zcela sériová, čtvrtstoletí stará Toyota je dnes vzácnost vyvažovaná zlatem

Jít o Ferrari nebo model jiné prestižní značky, člověk se tomu nepodiví. Tohle je ale Toyota, které nikdo nepřidal nic zvláštního, je dokonale taková, jaká vyjela z fabriky. Právě to je ovšem její kouzlo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tato zcela sériová, čtvrtstoletí stará Toyota je dnes vzácnost vyvažovaná zlatem

4.1.2019 | Petr Prokopec

Jít o Ferrari nebo model jiné prestižní značky, člověk se tomu nepodiví. Tohle je ale Toyota, které nikdo nepřidal nic zvláštního, je dokonale taková, jaká vyjela z fabriky. Právě to je ovšem její kouzlo.

Toyota Supra je jednou z velkých japonských automobilových legend. Výroba první generace odstartovala již v roce 1978, lidé ovšem nezačali kupé ze země vycházejícího slunce brát vážně ihned. Místo toho bylo třeba počkat dlouhých patnáct let, než dorazila čtvrtá generace. Ta disponovala pohlednou karoserií, pod kterou se nastěhoval třílitrový šestiválec. Doprovázet jej přitom mohla dvojice turbodmychadel, jenž výkon zvedla na 330 koní a sprint na stovku ponížila na 4,8 sekundy.

Ovšem ani v této konfiguraci se Supra nestala tak žádoucí, jako třeba vozy značek Porsche, Ferrari či Lamborghini. Na to bylo třeba vyčkat dalších osm let - v roce 2001 se totiž na plátna kin dostal první díl dnes již mnohamiliardové série Rychle a zběsile. Díky tomu jsme se ze dne na den dočkali zrodu hned několika hvězd, kromě Paula Walkera a Vina Diesela se přitom jednou z nich stala právě Supra. Po oranžové Tarze, která dokázala sfouknout Ferrari 348, rázem toužili i lidé, jimž auta běžně nic neříkají.

Je ovšem třeba dodat, že zmíněný snímek sice napomohl reputaci vozu, nicméně zároveň do značné míry znamenal i konec jeho „čistoty“. Rychle a zběsile totiž nevykoplo jen všechny zúčastněné do vyšších pater hollywoodské továrny na sny, ale zároveň odstartovalo možná největší vzedmutí tuningové kultury v lidské historii. Upravené auto náhle musel mít naprosto každý, jinak byl považován za outsidera. A čím blíže jste přitom se svou kreací byli filmovým „hrdinům“, tím lépe.

Supra jako hlavní hvězda prvního dílu na tom na jedné straně byla o trochu lépe než třeba takové Mitsubishi Eclipse, které bylo o poznání levnější a skončilo tak ve spárech daleko většího množství lidí, kteří jej svými často amatérskými zásahy pomalu zlikvidovali. Jelikož výroba čtvrté generace skončila až rok po premiéře snímku, jednalo se často o zcela nová či zánovní auta, jenž nebyla k mání za hubičku. Souběžně s tím pak jejich majitelé nesahali po „tuzingu“, ale po kvalitních úpravách.

Nicméně i tak se stalo, že narazit dnes na originální kousek, je téměř nemožné, v současném evropském prodeji takový vůz neexistuje a ty, které se sériovému stavu alespoň blíží, stojí od milionu výš. Dnes vám ovšem ukážeme stroj, který majitel po dekády jeho existence zachoval ve zcela sériovém stavu, navíc s nízkým nájezdem. Takový je nutné vyvážit zlatem. Jako důkaz berte před pár hodinami ukončenou aukci webu Bring a Trailer, v níž nejvyšší činil 121 tisíc dolarů (cca 2,72 milionu Kč). To je skoro trojnásobek sumy, za níž byl vůz v roce 1994 koupen jako nový.

Je to vážně vysoka suma, prakticky žádný z japonských sportovních vozů té doby se za podobné sumy neprodává. Málo jetou a tuningem nedotčenou Mazdu RX-7, která se ve filmu objevila rovněž, ovšem jen ve vedlejší roli, totiž seženete zhruba za 40 tisíc dolarů (900 tisíc korun), Honda NSX pak startuje o 10 000 USD (225 000 Kč) výše. Jediným důstojným soupeřem je tak vlastně Nissan Skyline GT-R R34, pro změnu hvězda druhého Rychle a zběsile.

Zpět ale k prodané Toyotě, která má na kontě pouze 7 111 mil (cca 12 658 km). Její karoserii pokrývá klasický červený odstín Renaissance Red, dovnitř se pro změnu nastěhoval dvoubarevný kožený interiér. Nechybí odnímatelný hliníkový střešní panel, stejně jako 17palcová litá kola osazená pneumatikami Bridgestone Potenza. Ty stejně jako vůz odkazují na rok 1994, což jen podtrhuje původní stav vozu.

Kromě zmíněného vůz dále disponuje dutým zadním křídlem, jenž bylo svého času příplatkovou výbavou. Nechybí ani kotoučové brzdy ve všech rozích, stejně jako dvojité lichoběžníky v případě zavěšení kol. Uvnitř je pak možné počítat s kazetovým přehrávačem, který sice osloví jen nostalgiky, ovšem i jeho přítomnost jen dokládá, jak moc je Supra originální.

Finální zmínka pak patří nulovému počtu incidentů či výkonu, který v případě americké verze nečinil oněch 330 koní, ale byl snížen na 320 kobyl. Jejich přenos však zůstala na bedrech šestistupňového manuálu Getrag, se kterým spolupracuje samosvorný diferenciál Torsen. Supra Twin-Turbo se tedy neztratí jen při sprintech v souboji s Ferrari, ale italského plnokrevníka dokáže pokořit rovněž v zatáčkách.

Je to pochopitelně výjimečný stroj, obecně vzato ale nejde o žádnou vzácnost, tu ze Supry dělá až tuningem nedotčený stav. Koho by před pár léty napadlo, že hlavně ten bude stačit k tomu, aby někdo za tohle auto dal skoro tři miliony korun...

Tato zcela sériová, čtvrtstoletí stará Toyota je dnes vzácnost vyvažovaná zlatem - 1 - Toyota Supra 1994 na prodej 01Tato zcela sériová, čtvrtstoletí stará Toyota je dnes vzácnost vyvažovaná zlatem - 2 - Toyota Supra 1994 na prodej 02Tato zcela sériová, čtvrtstoletí stará Toyota je dnes vzácnost vyvažovaná zlatem - 3 - Toyota Supra 1994 na prodej 03Tato zcela sériová, čtvrtstoletí stará Toyota je dnes vzácnost vyvažovaná zlatem - 4 - Toyota Supra 1994 na prodej 04Tato zcela sériová, čtvrtstoletí stará Toyota je dnes vzácnost vyvažovaná zlatem - 5 - Toyota Supra 1994 na prodej 05Tato zcela sériová, čtvrtstoletí stará Toyota je dnes vzácnost vyvažovaná zlatem - 6 - Toyota Supra 1994 na prodej 06Tato zcela sériová, čtvrtstoletí stará Toyota je dnes vzácnost vyvažovaná zlatem - 7 - Toyota Supra 1994 na prodej 07Tato zcela sériová, čtvrtstoletí stará Toyota je dnes vzácnost vyvažovaná zlatem - 8 - Toyota Supra 1994 na prodej 08Tato zcela sériová, čtvrtstoletí stará Toyota je dnes vzácnost vyvažovaná zlatem - 9 - Toyota Supra 1994 na prodej 09Tato zcela sériová, čtvrtstoletí stará Toyota je dnes vzácnost vyvažovaná zlatem - 10 - Toyota Supra 1994 na prodej 10Tato zcela sériová, čtvrtstoletí stará Toyota je dnes vzácnost vyvažovaná zlatem - 11 - Toyota Supra 1994 na prodej 11Tato zcela sériová, čtvrtstoletí stará Toyota je dnes vzácnost vyvažovaná zlatem - 12 - Toyota Supra 1994 na prodej 12Tato zcela sériová, čtvrtstoletí stará Toyota je dnes vzácnost vyvažovaná zlatem - 13 - Toyota Supra 1994 na prodej 13Tato zcela sériová, čtvrtstoletí stará Toyota je dnes vzácnost vyvažovaná zlatem - 14 - Toyota Supra 1994 na prodej 14Tato zcela sériová, čtvrtstoletí stará Toyota je dnes vzácnost vyvažovaná zlatem - 15 - Toyota Supra 1994 na prodej 15Tato zcela sériová, čtvrtstoletí stará Toyota je dnes vzácnost vyvažovaná zlatem - 16 - Toyota Supra 1994 na prodej 16Tato zcela sériová, čtvrtstoletí stará Toyota je dnes vzácnost vyvažovaná zlatem - 17 - Toyota Supra 1994 na prodej 17Tato zcela sériová, čtvrtstoletí stará Toyota je dnes vzácnost vyvažovaná zlatem - 18 - Toyota Supra 1994 na prodej 18Tato zcela sériová, čtvrtstoletí stará Toyota je dnes vzácnost vyvažovaná zlatem - 19 - Toyota Supra 1994 na prodej 19Tato zcela sériová, čtvrtstoletí stará Toyota je dnes vzácnost vyvažovaná zlatem - 20 - Toyota Supra 1994 na prodej 20Tato zcela sériová, čtvrtstoletí stará Toyota je dnes vzácnost vyvažovaná zlatem - 21 - Toyota Supra 1994 na prodej 21Tato zcela sériová, čtvrtstoletí stará Toyota je dnes vzácnost vyvažovaná zlatem - 22 - Toyota Supra 1994 na prodej 22Tato zcela sériová, čtvrtstoletí stará Toyota je dnes vzácnost vyvažovaná zlatem - 23 - Toyota Supra 1994 na prodej 23Tato zcela sériová, čtvrtstoletí stará Toyota je dnes vzácnost vyvažovaná zlatem - 24 - Toyota Supra 1994 na prodej 24
Koupit dnes tuningem neposkvrněnou Toyotu Supra čtvrté generace je prakticky nemožné. Právě proto se takové čisté exempláře dnes vyvažují zlatem

Zdroj: Bring A Trailer

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše