Tesla dostala za 5 let od konkurentů 22 miliard Kč, přesto prodělala dalších 54

Tesla dostala jen za posledních 5 let od ostatních automobilek ohromujících 22 miliard korun. Ani taková částka ji ale zdaleka nedostala z hlubokých ztrát.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tesla dostala za 5 let od konkurentů 22 miliard Kč, přesto prodělala dalších 54

28.9.2017 | Petr Prokopec | 34 příspěvků

Tesla dostala jen za posledních 5 let od ostatních automobilek ohromujících 22 miliard korun. Ani taková částka ji ale zdaleka nedostala z hlubokých ztrát.

V současnosti je těžké najít den, kdy by nebyl důvod zmínit se o aktivitách Tesly. Dnes nás k této automobilce přivádí výpočty agentury Bloomberg, která upozorňuje na to, jak výnosným byznysem je pro Teslu prodej „emisích povolenek”. V Kalifornii totiž výrobci musí v rámci svého portfolia nabízet i elektromobily či vozy osazené jinou formou „bezemisního“ pohonu. A pokud je nemají, musí si koupit ony tzv. ekokredity od konkurenčních firem, které naopak podobných aut prodávají více než musejí.

Že je mezi nimi na prvním místě Tesla, nepřekvapí. Ta si přitom prodejem těchto „odpustků“ v posledních pěti letech přišla na jednu miliardu dolarů, tedy dle aktuálního kurzu na zhruba 22 miliard korun. To není špatná částka, spoustě firem by jen takový příjem stačil k vysokým ziskům. Příjmy Tesly z těchto „aktivit” navíc stále rostou - jen loni jí přiteklo z tohoto zdroje neskutečných 302,3 milionů dolarů (6,6 mld. Kč).

Kalifornie je zatím jediným americkým státem, který má takto upravenou legislativu, nicméně o zavedení podobného systému uvažují i ty další. A co více, probírat jej začínají také v Evropě a v Číně. Není tedy asi překvapivé, že tradiční automobilky prskají. „Jsou z toho opravdu naštvané, že Tesla má takovou podporu, neboť je jediným výrobcem široko daleko, jenž má v nabídce jen elektromobily,“ říká šéfka CARB (California Air Resources Board) Mary Nichols.

Ostatní automobilky přitom navzdory tomu, že musí tyto odpustky platit, zůstávají vesměs v zisku. A Tesla zůstává ve velmi hlubokých ztrátách. Ani ohromná miliardová dotace nic nezměnila na tom, že automobilka za posledních pět let vykázala kumulovanou ztrátu 2,426 miliardy dolarů, tedy 53,8 miliardy Kč. A její ztráta byla nejvyšší v posledních dvou letech (pokaždé přes 750 milionů dolarů), kdy z oněch „povolenek” nejvíce těžila.

Pochopitelně to nejsou jediné její příjmy, pořád prodává auta - jen ve Státech bylo loni prodáno 47 644 exemplářů Model S a Model X. To znamená příjmy dalších miliard dolarů, jenže náklady jsou ještě jinde - v roce 2015 Tesla prodělávala tolik, že na každém prodaném voze tratila zhruba 4 000 USD (87 500 Kč). A teď už je na více než trojnásobku dané sumy (konkrétně na 13 tisících dolarech/283 500 Kč).

Firma pochopitelně investuje do dalších modelů a svého rozvoje, ale to dělají všechny automobilky. Poslední dobou ji stojí peníze hlavně rozjezd nového Model 3, který by přitom dle vizí značky měly Teslu konečně dostat do černých čísel. Podle analytiků se tak ale nestane. Jakmile se totiž rozeběhne jeho sériová výroba ve velkém, měl by onu ztrátu na jeden vůz pouze nanejvýš snížit, a to na 2 800 USD (61 500 Kč).

Ve výsledku tedy není překvapivé, že čtvrtletní výkazy značky jsou červenější než typická barva u Ferrari. Jen za první letošní kvartál totiž značka prodělala 330 mil. USD (7,2 mld. Kč) a za druhý 401 mil. USD (8,75 mld. Kč). Ten třetí by měl být ještě hrozivější, analytici mluví dokonce o 543 milionech dolarů (11,85 mld. Kč). Od ledna do září tu tedy máme ztrátu 1,274 mld. USD (27,8 mld. Kč).

Tedy jinými slovy, Tesla během pouhých devíti měsíců prodělala více, než kolik získala za posledních pět let prodejem ekokreditů. Není tedy vlastně divu, že Elon Musk označuje sdružení CARB za „neuvěřitelně slabé“ a jeho standardy „pateticky nízkými“. Podle jeho slov by pravidla měla být daleko tvrdší a cena ekokreditů daleko vyšší.

Muskova slova tak jen reflektují to, že Tesla navzdory stále vyšším prodejům dosahuje stále vyšší ztráty a ani štědré ekokredity ji z nich nevytahují. A jelikož analytici počítají se ztrátou i po plném náběhu výroby nového Model 3, začíná nejistota obestírat i některé investory. Tedy lidi, na jejichž financích dnes Tesla stojí a jejichž nedůvěra by mohla znamenat pohromu. Navýšení ceny ekokreditů by pro Muska bylo nejsnazší cestou, jak tyto chmury zažehnat...

Tesla dostala za 5 let od konkurentů 22 miliard Kč, přesto prodělala dalších 54 - 1 - Tesla Elon Musk vs Klaus Grohmann 01
Elon Musk nejspíše bude aktuálně hodně prosazovat zvýšení cen ekokreditů...

Tesla dostala za 5 let od konkurentů 22 miliard Kč, přesto prodělala dalších 54 - 2 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 01Tesla dostala za 5 let od konkurentů 22 miliard Kč, přesto prodělala dalších 54 - 3 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 02Tesla dostala za 5 let od konkurentů 22 miliard Kč, přesto prodělala dalších 54 - 4 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 03Tesla dostala za 5 let od konkurentů 22 miliard Kč, přesto prodělala dalších 54 - 5 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 04Tesla dostala za 5 let od konkurentů 22 miliard Kč, přesto prodělala dalších 54 - 6 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 05Tesla dostala za 5 let od konkurentů 22 miliard Kč, přesto prodělala dalších 54 - 7 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 06Tesla dostala za 5 let od konkurentů 22 miliard Kč, přesto prodělala dalších 54 - 8 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 07Tesla dostala za 5 let od konkurentů 22 miliard Kč, přesto prodělala dalších 54 - 9 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 08Tesla dostala za 5 let od konkurentů 22 miliard Kč, přesto prodělala dalších 54 - 10 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 09Tesla dostala za 5 let od konkurentů 22 miliard Kč, přesto prodělala dalších 54 - 11 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 10Tesla dostala za 5 let od konkurentů 22 miliard Kč, přesto prodělala dalších 54 - 12 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 11Tesla dostala za 5 let od konkurentů 22 miliard Kč, přesto prodělala dalších 54 - 13 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 12Tesla dostala za 5 let od konkurentů 22 miliard Kč, přesto prodělala dalších 54 - 14 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 13Tesla dostala za 5 let od konkurentů 22 miliard Kč, přesto prodělala dalších 54 - 15 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 14Tesla dostala za 5 let od konkurentů 22 miliard Kč, přesto prodělala dalších 54 - 16 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 15Tesla dostala za 5 let od konkurentů 22 miliard Kč, přesto prodělala dalších 54 - 17 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 16Tesla dostala za 5 let od konkurentů 22 miliard Kč, přesto prodělala dalších 54 - 18 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 17Tesla dostala za 5 let od konkurentů 22 miliard Kč, přesto prodělala dalších 54 - 19 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 18Tesla dostala za 5 let od konkurentů 22 miliard Kč, přesto prodělala dalších 54 - 20 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 19Tesla dostala za 5 let od konkurentů 22 miliard Kč, přesto prodělala dalších 54 - 21 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 20Tesla dostala za 5 let od konkurentů 22 miliard Kč, přesto prodělala dalších 54 - 22 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 21Tesla dostala za 5 let od konkurentů 22 miliard Kč, přesto prodělala dalších 54 - 23 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 22Tesla dostala za 5 let od konkurentů 22 miliard Kč, přesto prodělala dalších 54 - 24 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 23Tesla dostala za 5 let od konkurentů 22 miliard Kč, přesto prodělala dalších 54 - 25 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 24Tesla dostala za 5 let od konkurentů 22 miliard Kč, přesto prodělala dalších 54 - 26 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 25Tesla dostala za 5 let od konkurentů 22 miliard Kč, přesto prodělala dalších 54 - 27 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 26Tesla dostala za 5 let od konkurentů 22 miliard Kč, přesto prodělala dalších 54 - 28 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 27Tesla dostala za 5 let od konkurentů 22 miliard Kč, přesto prodělala dalších 54 - 29 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 28Tesla dostala za 5 let od konkurentů 22 miliard Kč, přesto prodělala dalších 54 - 30 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 29
...neboť dle analytiků nový Model 3 pouze sníží ztráty značky na každém prodaném voze, do kýženého zisku ji ale stále nepřivede

Zdroj: Bloomberg

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 34 příspěvků

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše