Tesla má velký průšvih, k soudu ji žene skoro polovina amerických zákazníků

21.4.2017 | Petr Prokopec | 18 příspěvků

Obvykle nekritickým zákazníkům Tesly zjevně došla trpělivost s kontroverzním pojetím vývoje Autopilotu. Už nechtějí být pokusnými králíky bez odměny.

Jakmile vydáme nějaký článek, který se týká Tesly - a je úplně jedno, jak je laděn - strhne se bouřlivá diskuze. Na jedné straně jsou lidé, kteří americkou značku nemohou vystát, na druhé pak fanoušci tuto automobilku nezměrně obdivující, kteří by snad byli schopni říkat i to, že černá barva je bílá. Tedy pokud by to na Twitteru konstatoval Elon Musk.

Také proto Tesla dominuje anketám, jež se týkají spokojenosti majitelů se svými vozy, přestože třeba spolehlivost Model S a Model X není zrovna ukázková. Jejich vlastníci jim ale mnohé odpouští, neboť se považují za průkopníky nové doby. Z podobných se Tesla nedávno stala nejhodnotnější americkou automobilkou a předstihla tak i zavedené značky jako Ford nebo GM. Je za tím jen víra v budoucnost elektrického výrobce, které loajalita zákazníků pochopitelně přispívá. Začaly se ale objevovat zprávy, že ani majitelé Tesel nejsou nekonečně nekritičtí. Americká automobilka je totiž hnána k soudu hromadnou žalobou, jejímž středobodem je - chvíle napětí - ano, Autopilot.

Limity tohoto systému jsou zřejmé již delší dobu a my se o nich nebojíme napsat. Pokaždé si za to sice od fanoušků značky vyslechneme věci, které jsou často až nezveřejnitelné, ovšem naše motivace je jednoduchá. Pokrok nám nevadí, proč by měl, jen nezavíráme oči před realitou. Nejen náš názor je, že Tesla by Autopilot měla dát zákazníkům k dispozici až ve chvíli, kdy si jeho funkčností bude jistá a neprezentovat jej jako něco, čím není. To se ovšem neděje, místo byl uvolněn produkt v testovací fázi a dostal nálepku, jakou dostal.

Až dosud se zdálo, že zákazníkům to nevadí. Nicméně ve středu byla u kalifornského oblastního soudu v San Jose podána žaloba, dle které je Autopilot nebezpečný a především dle níž se zákazníci v roli pokusných králíků necítí dobře. Tedy jinými slovy, nadšení opravdových průkopníků není sdíleno masami, které se obávají selhání systému, jemuž svěřují život.

Tesla žalobu vnímá jako „neupřímnou, nepřesnou a senzacechtivou“. Prohlašuje, že „nikdy netvrdila, že její vozy mají schopnost plně autonomního řízení“. Naopak vždy zdůrazňovala, že jde o testovací produkt, přičemž dle tiskového prohlášení „každý měsíc přichází s modernizací“ systému Autopilot. Žaloba by tedy dle jejího názoru měla být smetena ze stolu jako neopodstatněná.

Problémem ale může být množství majitelů, kteří jsou počínáním automobilky rozezleni. Pod žalobou je podepsáno 47 000 lidí (!), kteří si Model S nebo Model X pořídili v letech 2016 a 2017. To je ohromné číslo, které odpovídá asi polovině aut, které Tesla ve Spojených státech prodala od roku 2014. Značka tedy proti sobě má každého druhého majitele a říkat jejich aktivitě „senzacechtivost” je snad až drzé. Kdyby to udělalo pár provokatérů, budiž, ale taková masa lidí...

Akciové trhy sice na žalobu nereagují, ale to se ostatně dalo čekat. Pokud ovšem dojde na soud a ten se pro Teslu nebude vyvíjet dobře, mohou ji čekat velké problémy. Celá záležitost nakonec může ovlivnit i prodeje Modelu 3, v jehož případě již delší dobu uvádíme, že buď značku definitivně katapultuje k úspěchu, nebo bude stát za jejím pádem. Tento vůz totiž zamíří k zákazníkům s vynechanou finální testovací fází, což jej může znovu učinit poruchovým.

U dosavadní produkce se značka mohla spoléhat na jisté ústupky ze strany majitelů, kteří mají k dispozici mnohem větší vozový park. Model 3 ale bude v řadě případů fungovat jako jediný vůz v rodině. A proto na něj budou kladeny vyšší nároky a bude mu toho méně odpouštěno. Případné rušení objednávek a odliv investorů může automobilce značně zkomplikovat život. Nemalujme ale černé scénáře a místo toho se podívejme na ještě jednu aktuálnější nepříjemnost, která se značky týká.

Tesla sice na jednu stranu zlevnila základní Model S 75D, jenže vykompenzovala to zdražením vrcholných produktů. Za Model S 100D tak nyní dáte o 2 500 USD (62 550 Kč) více, za verzi P100D pak dokonce o 5 500 USD (137 610 Kč). Model X 100D je dražší o tisíc dolarů (25 020 Kč), jeho vrcholná varianta ovšem podražila o 9 500 USD (237 680 Kč).

Jistým ospravedlněním tohoto kroku má být navýšení standardní výbavy, do které se u Modelu S nastěhovala prosklená střecha a elektricky ovládané víko zavazadelníku. Pro Model X jsou pak k dispozici nová 20palcová kola Sonic Carbon nebo kupříkladu středová konzole ve druhé řadě sedadel - tedy za předpokladu, že zvolíte šestimístný model. O zvýšení cen jde ale tak či onak...

Tesla má velký průšvih, k soudu ji žene skoro polovina amerických zákazníků - 1 - Tesla Autopilot update 2016 nove 01Tesla má velký průšvih, k soudu ji žene skoro polovina amerických zákazníků - 2 - Tesla Autopilot update 2016 nove 02Tesla má velký průšvih, k soudu ji žene skoro polovina amerických zákazníků - 3 - Tesla Autopilot update 2016 nove 03
Autopilot Tesly je pod palbou kritiky již delší dobu...

Tesla má velký průšvih, k soudu ji žene skoro polovina amerických zákazníků - 4 - Tesla Model S nehoda 2017 Texas dalsi 02Tesla má velký průšvih, k soudu ji žene skoro polovina amerických zákazníků - 5 - Tesla Model S nehoda 2017 Texas dalsi 04Tesla má velký průšvih, k soudu ji žene skoro polovina amerických zákazníků - 6 - Tesla Model S nehoda 2017 Texas dalsi 06Tesla má velký průšvih, k soudu ji žene skoro polovina amerických zákazníků - 7 - Tesla Model S nehoda 2017 Texas 01Tesla má velký průšvih, k soudu ji žene skoro polovina amerických zákazníků - 8 - Tesla Model S nehoda 2017 Texas 02Tesla má velký průšvih, k soudu ji žene skoro polovina amerických zákazníků - 9 - Tesla Autopilot crash fatal China 04Tesla má velký průšvih, k soudu ji žene skoro polovina amerických zákazníků - 10 - Tesla Autopilot crash fatal China 06Tesla má velký průšvih, k soudu ji žene skoro polovina amerických zákazníků - 11 - Tesla Autopilot crash fatal China 12Tesla má velký průšvih, k soudu ji žene skoro polovina amerických zákazníků - 12 - Tesla Autopilot crash fatal China 11
Tesla má velký průšvih, k soudu ji žene skoro polovina amerických zákazníků - 13 - Tesla Autopilot crash China video 01Tesla má velký průšvih, k soudu ji žene skoro polovina amerických zákazníků - 14 - Tesla Autopilot crash China video 02Tesla má velký průšvih, k soudu ji žene skoro polovina amerických zákazníků - 15 - Tesla Autopilot crash China video 03Tesla má velký průšvih, k soudu ji žene skoro polovina amerických zákazníků - 16 - Tesla Model S Autopilot fatal crash aftermath 01Tesla má velký průšvih, k soudu ji žene skoro polovina amerických zákazníků - 17 - Tesla Model S Autopilot fatal crash aftermath 03aTesla má velký průšvih, k soudu ji žene skoro polovina amerických zákazníků - 18 - Tesla Model S Autopilot fatal crash dalsi 03
...kvůli řadě nehod, které se nemusely stát, kdyby se systém netvářil před zákazníky jako něco, čím není

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 18 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše