Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla potichu zdražila Autopilot. Nezměnila nic, jen se ji zdál moc levný
25.8.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Za kontroverzní systém Tesly nyní dáte o 11 500 Kč více. Nic se sice nezměnilo, nové ceny ale prý lépe reflektují jeho skutečnou hodnotu.
Autopilot Tesly v mnohém připomíná hollywoodskou celebritu, se kterou byly spojovány velké naděje. Stačil však jeden snímek z bujaré párty, a rázem je kariéra v troskách. Je přitom jedno, že běžní lidé pijí a drogují daleko více, ti jednoduše nikoho nezajímají. Na hvězdu je ale upřena pozornost celého světa a médiím neunikne žádné zaškobrtnutí. A pokud jich je hned několik, tím lépe, o ničem jiném si totiž lidé nepřečtou raději než o cizí smůle a neštěstí.
Tento možná netradiční úvod plně vysvětluje, proč titulky neustále plní havárie spojené s Autopilotem. Tento systém možná pomohl řadě motoristů z nesnází, nicméně nejednoho do nich naopak uvrtal. A mnohdy jen kvůli svému názvu, který je prostě zavádějící. Slibuje totiž vizi naprosto autonomního pohybu na silnicích bez nutnosti pozornosti řidiče. Jak ale všichni velmi dobře víme, nic takového Autopilot momentálně nedokáže zaručit.
Mnohý by tedy čekal, že Tesla jednoduše svou ostře sledovanou celebritu pošle trochu do ústraní, tak jako mnozí hollywoodští agenti schovají své hvězdy na drahé odvykací kliniky. Mediální bouře se přežene a oni mohou zase čistě svítit jako lilie. Taková ovšem zdaleka není politika Elona Muska, zakladatel automobilky pozornost médií miluje a o publicitu si přímo říká. Není tedy zbytí, Autopilot si musíme opět vzít na paškál.
Protentokrát ovšem nejde o nehodu, nýbrž o cenu systému, kterou automobilka potichu navýšila. Dříve stál 2 500 USD (cca 60 tisíc korun) při objednávce společně s vozem či 3 000 USD (72 tisíc korun) v rámci dodatečné montáže, nyní bude na účtu cifra 3 000, respektive 3 500 USD (83 500 Kč). Rozhodně však nepočítejte s tím, že za své peníze dostanete více než předtím.
Mluvčí automobilky v tomto ohledu uvedl, že nová cena „lépe reflektuje hodnotu produktu“. To by se za jiných okolností dalo pochopit, po zrovna v aktuální situaci nám to ale přijde jako rána vedle. Na Autopilot je nyní upřena velká pozornost, zejména v souvislosti s haváriemi. Značná část světa proto očekávala, že Tesla daný systém přejmenuje, stáhne z trhu nebo kupříkladu vysvětlí, jak je možné, že po nárazu Autopilot opětovně zrychluje a tuto chybu odstraní.
Žádný „odchod na rehabilitační kliniku“ se ovšem neodehrál, automobilka pokračuje v nastoleném směru. Vyšší cena Autopilotu aktuálně není jejím jediným kontroverzním krokem. Podle analytiků do stejného ranku patří i představení nové verze P100D. Prioritou značky by totiž konečně měl být nějaký zisk a nikoliv jen „mrhání času a peněz“.
Musk se samozřejmě v tomto bodě snaží kontrovat a dodává, že „každý prodaný exemplář nám pomůže zaplatit menší a mnohem dostupnější Model 3, který je ve vývoji. Bez zákazníků ochotných koupit drahé Modely S a X bychom nebyli schopni zafinancovat vývoj menšího a dostupnějšího Modelu 3.“ Což na jednu stranu zní jako rozumné vysvětlení.
Je však otázkou, kolik lidí si nakonec varianty P100D za více než tři miliony korun koupí a zda zisk z nich nejen pokryje náklady spojené s většími akumulátory, ale zároveň ještě pokryje část výdajů za vývoj Modelu 3. Dle nás se tak nestane, místo Tesla nejspíše jen potřebovala kladnou publicitu, aby „vykázala zajímavou činnost“ a mohla dosáhnout na další finance od těch, kteří ji drží nad vodou.
Možná by bylo lepší představit novou variantu Autopilotu, která sice bude i nadále v testovací fázi beta, nicméně po prvním kontaktu s překážkou alespoň vypne hnací ústrojí a zabrání tak dalšímu, neštěstí. Je ale evidentní, že taková novinka by rozhodně netáhla stejně jako „nejrychleji akcelerující vůz světa“...
Autopilot Tesly se opětovně ocitl pod palbou kritiky, tentokráte kvůli navýšení ceny. Za více peněz totiž odvádí stejnou činnost jako dříve
Zdroj: Electrek
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
před 10 hodinami - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
včera - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
včera
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli auto od Xiaomi se vzhledem i dynamikou Porsche za cenu Škody. Je prý jen dobře, že se sem nedováží
před 6 hodinami - Oprava nepatrného ťukance na elektrickém Rivianu vyšla majitele tak draho, že místo ní mohl mít celé nové auto
před 7 hodinami - Němečtí rodiče odmítají domácí auta jako vozy pro rodinu, v anketě s 25 tisíci respondenty dali přednost Škodě
před 9 hodinami - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
před 10 hodinami - Ex-manažer Audi promluvil: Firma vsadila na špatného koně, ignoruje zákazníky, zabíjí klíčová auta a utápí se v byrokracii
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 05.07. 21:47 - Spectral
- Volkswagen obecne 05.07. 21:13 - řidičBOB
- Politický koutek 05.07. 21:00 - řidičBOB
- BMW Divize 05.07. 20:10 - Vrooom
- Onboard videa 05.07. 20:00 - M.Z.
- Samosvorné diferenciály pro BMW 05.07. 17:38 - code
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.07. 12:40 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 05.07. 07:36 - Snowman000