Tohle se stane s prodeji elektrických aut, když jim seberete štědré dotace

5.6.2017 | Petr Prokopec | 45 příspěvků

Někteří mají pocit, že doba elektrických aut je za humny a vozům s konvenčním pohonem umí konkurovat už dnes. Dánský příklad připomíná realitu

Automobil osazený klasickým spalovacím motorem to ve svých počátcích rozhodně neměl lehké. Ačkoliv byl Karlem Friedrichem Benzem patentován již v roce 1885, v prvních letech byl pro většinu populace příliš drahý. Změnil to až o takřka třicet let později Henry Ford, který zavedl pásovou výrobu pro Model T. Ten byl sice relativně levný již na počátku své kariéry v roce 1908, teprve o pět let později však díky nové technologii byl dostupný téměř komukoliv.

Přenést se můžeme do dnešních dní, kdy namísto původního boje mezi automobilem a koněm začíná zuřit souboj mezi klasickým automobilem se spalovacím motorem a elektromobilem. I jeho cesta na vrchol je zdlouhavá, ostatně elektřinou poháněná auta znal svět už v devatenáctém století. Dodnes se ale neprosadila, a to hlavně kvůli limitům akumulátorů. Ty mají přes pozitivní trend dále nízkou energetické hustotu, takže na uchování relativně malého množství energie potřebují hodně prostoru a hmotnosti, dlouho se dobíjejí a především zůstávají velmi drahé. Přesto se prodávají, na rozdíl od minulosti ovšem dopravní prostředky s alternativním zdrojem pohonu ovšem nepodporuje dobrovolně geniální průmyslník, ale my nedobrovolně daňoví poplatníci prostřednictvím všemožných přímých i nepřímých dotací a úlev. Jen tak jsou cenově alespoň trochu konkurenceschopné.

Chcete důkaz těchto slov? Najdete jej v Dánsku. Tato země byla pro elektromobily baštou, což má spojitost s tamním zdaněním nových aut. K prvním 76 400 DKK (cca 272 200 Kč) ceny se připočítává daň ve výši 105 %, z čehokoliv navíc dokonce 180 %. Je to zjednodušený pohled na věc, v reálu do hry vstupují také emisní třídy, bezpečnostní výbava a další faktory, ale to dnes nechme stranou. Daňové zatížení je ohromné, používání aut s cizozemskou registrací samotnými Dány zakázané, a tak má skladba aut na dánských silnicích poněkud svéráznou podobu. Na jedné straně tam potkáte hlavně malé a levné vozy, na druhé pak řadu luxusních SUV, Cayenne Turbo nevyjímaje, které jsou přestavěny na dodávky. Na rozdíl od Česka, kde se tato praxe změnila docela nedávno, se v Dánsku za firemní automobily odvádí celá výše daní, výjimkou jsou právě užitkové vozy.

Celý tento systém ovšem donedávna výrazně zvýhodňoval také elektromobily a plug-in hybridy, v jejichž případě se neplatila daň vůbec. Toho využívala řada firem, které pro svůj management nakupovaly Tesly Model S. Bude málo zemí na světě, kde se Tesly koncentrují před firemními centrálami v takové míře, jako v Dánsku. To ovšem řadu Dánů zvedalo ze židle, neboť ne každý si mohl pořídit třeba Teslu Model S. Za vůz v ceně několika milionů jeho majitel neodváděl státu nic, zatímco vlastník malého českého hatchbacku se pořádně prohnul. Netřeba proto dodávat, že systém byl velmi kritizován.

Zastánce nakonec podpora elektromobilů a hybridů neměla ani ve vládních řadách, neboť dle ministerstva financí země tímto způsobem přicházela o cca 2,3 miliardy korun ročně. Proto bylo rozhodnuto, že v letech 2016 až 2020 bude docházet k narovnání daňové zátěže vozů s alternativním zdrojem pohonu, přičemž na sklonku dekády za ně jejich majitelé budou platit státu stejně jako u aut se spalovacím motorem.

Tím se dostáváme k úvodu tohoto článku, tedy ke zmiňovanému souboji elektromobilů a klasických aut. Jak jsme řekli, bez podpory první zmíněná vozidla nemají šanci, což jen potvrzují registrace. Ty se v prvním letošním čtvrtletí propadly o neskutečných 60,5 procenta, a to nejvíce viditelný pokles nastal loni - úleva elektromobilů od daní byla totiž zrušena na sklonku roku 2015.

Zatímco tedy loni od ledna do března bylo v Dánsku prodáno přes 200 elektrifikovaných aut, letos méně než sto. V lednu byl dokonce prodán pouze jediný elektromobil, zbytek registrací mají na kontě plug-in hybridy. To všechno za situace, kdy ani nebylo zavedeno obvyklé zdanění, jen byly částečně omezeny původní výhody.

Vláda proto již oznámila, že pravidla hry se opět změní a postupné zdanění tak bude zavedeno až ve chvíli, kdy se v období 2016-2018 prodá alespoň 5 000 elektromobilů. I kdyby ovšem na naplnění této kvóty nedošlo, bude od roku 2019 zavedeno 40% zdanění (ovšem majitelé elektrifikovaných aut dostanou stále ještě slevu na dani ve výši 10 000 DKK/35 700 Kč). Od roku 2020 pak daň vzroste na 65 %, od roku 2021 na 90 % a od roku 2022 na 100 %. Až do roku 2018 či do prodeje 5 000 aut ale bude daň opětovně nulová.

To nás ale už příliš zajímat nemusí, podstatný je dosavadní vývoj - seberte elektromobilům byť jen část jejich podpory a neprodá se skoro žádný. A nebo možná ani nemusíme hledět tak daleko - u nás jsou elektrické vozy též podporovány minimálně a také se jich minimum prodá. Čas elektromobilů zkrátka ještě nenastal a zrušení všech výhod po celé EU (to nejsou jen podpory na straně kupující, ale i rozličné dotace výrobcům) by teprve ukázalo, jak moc jsou dnes tyto vozy konkurenceschopné. „Prakticky vůbec” je jediný možný popis reality a dánský případ to vhodně připomíná...

Tohle se stane s prodeji elektrických aut, když jim seberete štědré dotace - 1 - Prodeje elektrickych aut dansko propad 2016 2017 tab1Tohle se stane s prodeji elektrických aut, když jim seberete štědré dotace - 2 - Prodeje elektrickych aut dansko propad 2016 2017 tab2Tohle se stane s prodeji elektrických aut, když jim seberete štědré dotace - 3 - Prodeje elektrickych aut dansko propad 2016 2017 tab3
Podpora elektrifikovaných aut v Dánsku skončila, jejich prodeje tak letí drasticky dolů

Tohle se stane s prodeji elektrických aut, když jim seberete štědré dotace - 4 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 02Tohle se stane s prodeji elektrických aut, když jim seberete štědré dotace - 5 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 03Tohle se stane s prodeji elektrických aut, když jim seberete štědré dotace - 6 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 04Tohle se stane s prodeji elektrických aut, když jim seberete štědré dotace - 7 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 05Tohle se stane s prodeji elektrických aut, když jim seberete štědré dotace - 8 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 06Tohle se stane s prodeji elektrických aut, když jim seberete štědré dotace - 9 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 07Tohle se stane s prodeji elektrických aut, když jim seberete štědré dotace - 10 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 08Tohle se stane s prodeji elektrických aut, když jim seberete štědré dotace - 11 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 09Tohle se stane s prodeji elektrických aut, když jim seberete štědré dotace - 12 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 10Tohle se stane s prodeji elektrických aut, když jim seberete štědré dotace - 13 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 11Tohle se stane s prodeji elektrických aut, když jim seberete štědré dotace - 14 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 12Tohle se stane s prodeji elektrických aut, když jim seberete štědré dotace - 15 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 13Tohle se stane s prodeji elektrických aut, když jim seberete štědré dotace - 16 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 14Tohle se stane s prodeji elektrických aut, když jim seberete štědré dotace - 17 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 15Tohle se stane s prodeji elektrických aut, když jim seberete štědré dotace - 18 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 16Tohle se stane s prodeji elektrických aut, když jim seberete štědré dotace - 19 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 17Tohle se stane s prodeji elektrických aut, když jim seberete štědré dotace - 20 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 18Tohle se stane s prodeji elektrických aut, když jim seberete štědré dotace - 21 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 19Tohle se stane s prodeji elektrických aut, když jim seberete štědré dotace - 22 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 20Tohle se stane s prodeji elektrických aut, když jim seberete štědré dotace - 23 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 21
Daný pokles má samozřejmě vliv hlavně na Teslu

Zdroj: Bloomberg

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 45 příspěvků

 

Autobazar

zobrazit vše