Tohle zbylo z BMW i3 po devastujícím požáru. Prakticky nic

S přibývajícími elektromobily si je třeba zvykat na nové věci. A není to jen fakt, že s nimi nedojedete moc daleko, i následky požáru překvapí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tohle zbylo z BMW i3 po devastujícím požáru. Prakticky nic

9.12.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Tohle zbylo z BMW i3 po devastujícím požáru. Prakticky nic

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

S přibývajícími elektromobily si je třeba zvykat na nové věci. A není to jen fakt, že s nimi nedojedete moc daleko, i následky požáru překvapí.

Elektřinou poháněná auta rozhodně nejsou nový vynález. Ve vlnách nezřídka odpovídajících touze některých zbavit tu či onu část světa závislosti na ropě se po počátečním boomu vracely na scénu celé minulé století, nikdy ale neprorazily kvůli svým přirozeným limitům - vysoké ceně a omezenému dojezdu resp. dlouhé době dobíjení.

Žádný z těchto limitů do dnešního dne uspokojivě vyřešen nebyl, jakkoli jistý posun vpřed nastal. Situace na silnicích by dnes nebyla jiná než před léty, nebýt extrémních podpor nadnárodních i národních autorit, které činí z jinak zcela neprodejného zboží alespoň trochu prodejné. Elektřinou poháněné vozy tak vídáme v provozu častěji než dříve a je třeba přijmout za svá jejich specifika.

Některá z nich už jste možná poznali sami. Např. na podvečerní setkání s Peugeotem iOn ploužícím se po rychlé okresce asi 75 km/h prakticky neviditelně kvůli sotva svítícím světlům (vše je pochopitelně projev úporné snahy dojet do cíle) nelze hned tak zapomenout. A jedno z trochu jiného ranku vám ukážeme nyní.

Elektromobily totiž vlastně trápí jediná věc - akumulátory. Ty se starají o vysokou cenu (neboť jsou drahé), omezený dojezd a relativně vysokou hmotnost (protože jejich měrná kapacita není dostačující) a také dlouhou dobu dobíjení - protože energii do nich nelze při snaze udržet je fit déle než pár měsíců nelze „napěchovat” během pár minut jako palivo do nádrže. Zatím, dodají optimisté, jenže už několik generací takto smýšlejících lidí ale od prvního vyřčení podobného „zatím” v mezičase pomřelo.

Podstatně lepší akumulátory za rozumnou cenu jsou zkrátka v nedohlednu, proto se automobilky snaží tento limit řešit jinak. Akumulátor prostě dramaticky nezmenšíte, „nezlehčíte” ani nezlevníte, se zbytkem auta se ale totéž udělat dá. Třeba takové BMW se tedy nepokouší o akumulátorový zázrak a v modelu i3 se vše ostatní snaží udělat lehké, jak to jen jde. Výsledkem je sice extrémní cena na auto takového typu, zvláště uvážíme-li všechny nepřímé dotace, nicméně jeho řešení je zajímavé - skoro všechno je tady z karbonu resp. CFRP, plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny, velmi lehkým, pevným a drahým materiálem.

Někteří možná budou mít problém uvěřit, co vše v i3 z CFRP je a právě pro takové byl proveden „důkaz požárem”. Pochopitelně ne záměrný, to jen v domě jednoho amerického zákazníka dostatečně neuhasili popel po ohňostroji a od něj pak vzplanul celý dům. I s BMW 3 a i3 uvnitř. A právě srovnání jeho následků pro tato dvě auta je zajímavé.

BMW 3 vypadá jako každé druhé auto po veselicích některých Francouzů - je zničené, bezpečně ale poznáte, o jaké auto šlo. Že vedle něj stála také i3, byste možná ani nemuseli věřit. Nezbylo z ní prakticky nic - jen hora popela a pár hliníkových nosníků. Jinak je to jen hora popela protkaná zbytky kabelů.

Nevíme, jestli toto lze přičíst elektromobilům k dobru, ale když je zapálíte, nezbude z nich skoro nic. Na každý pád je to pozoruhodné, taková totální devastace auta „pouhým” požárem v domě dosud nebyla a snad ani nemohla být zdokumentována. Podívejte se na to sami...


Tohle zbylo z BMW i3 po devastujícím požáru. Prakticky nic - 1 - BMW i3 pozar 01
Dům zachvátil požár, který se samotným autem neměl nic do činění

Tohle zbylo z BMW i3 po devastujícím požáru. Prakticky nic - 2 - BMW i3 pozar 02
Z BMW řady 3 zbylo klasické torzo

Tohle zbylo z BMW i3 po devastujícím požáru. Prakticky nic - 3 - BMW i3 pozar 03Tohle zbylo z BMW i3 po devastujícím požáru. Prakticky nic - 4 - BMW i3 pozar 04Tohle zbylo z BMW i3 po devastujícím požáru. Prakticky nic - 5 - BMW i3 pozar 05Tohle zbylo z BMW i3 po devastujícím požáru. Prakticky nic - 6 - BMW i3 pozar 06Tohle zbylo z BMW i3 po devastujícím požáru. Prakticky nic - 7 - BMW i3 pozar 07
Z BMW i3 nezbylo prakticky nic, jakkoli malé karbonové částečky v prázdné garáži přežívají i po úklidu

Tohle zbylo z BMW i3 po devastujícím požáru. Prakticky nic - 8 - BMW i3 oficialni sada 010Tohle zbylo z BMW i3 po devastujícím požáru. Prakticky nic - 9 - BMW i3 oficialni sada 009Tohle zbylo z BMW i3 po devastujícím požáru. Prakticky nic - 10 - BMW i3 oficialni sada 008Tohle zbylo z BMW i3 po devastujícím požáru. Prakticky nic - 11 - BMW i3 oficialni sada 012Tohle zbylo z BMW i3 po devastujícím požáru. Prakticky nic - 12 - BMW i3 oficialni sada 014Tohle zbylo z BMW i3 po devastujícím požáru. Prakticky nic - 13 - BMW i3 oficialni sada 015Tohle zbylo z BMW i3 po devastujícím požáru. Prakticky nic - 14 - BMW i3 oficialni sada 017Tohle zbylo z BMW i3 po devastujícím požáru. Prakticky nic - 15 - BMW i3 oficialni sada 018Tohle zbylo z BMW i3 po devastujícím požáru. Prakticky nic - 16 - BMW i3 oficialni sada 019Tohle zbylo z BMW i3 po devastujícím požáru. Prakticky nic - 17 - BMW i3 oficialni sada 078Tohle zbylo z BMW i3 po devastujícím požáru. Prakticky nic - 18 - BMW i3 oficialni sada 079Tohle zbylo z BMW i3 po devastujícím požáru. Prakticky nic - 19 - BMW i3 oficialni sada 080Tohle zbylo z BMW i3 po devastujícím požáru. Prakticky nic - 20 - BMW i3 oficialni sada 086Tohle zbylo z BMW i3 po devastujícím požáru. Prakticky nic - 21 - BMW i3 oficialni sada 088Tohle zbylo z BMW i3 po devastujícím požáru. Prakticky nic - 22 - BMW i3 oficialni sada 090Tohle zbylo z BMW i3 po devastujícím požáru. Prakticky nic - 23 - BMW i3 oficialni sada 106Tohle zbylo z BMW i3 po devastujícím požáru. Prakticky nic - 24 - BMW i3 oficialni sada 107Tohle zbylo z BMW i3 po devastujícím požáru. Prakticky nic - 25 - BMW i3 oficialni sada 108
Pro úplnost pohled na i3, když zrovna neshoří

Zdroj: BMW i3 Blog přes Auto Evolution

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.