Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Úřady práce budou plné traktoristů, tento traktor už s nimi vůbec nepočítá
4.9.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ videa) Autonomní řízení se jednou možná dostane i do osobních aut a na běžné silnice, jinde je realitou nyní. Tak moc, že z traktorů už mizí kabiny.
Autopiloty možná jednou změní svět automobilů k nepoznání. Možná. Někteří výrobci sice o podobných systémech hovoří jako o hudbě blízké budoucnosti, nevěří tomu ale snad ani sami. Současnou realitu podobných systémů dobře známe a pokud vezmeme v potaz všechna úskalí, která by znamenal zejména provoz kombinující lidské a „binární” řidiče, nedovedeme si představit, že by se něco takového v jakkoli dohledné době mohlo stát realitou.
Pochopitelně, záleží na tom, o jakém stupni autonomie budeme hovořit. Jako skutečný autopilot si ale představujeme systém, který vůz dovede z místa A do místa B bez jakéhokoli dohledu posádky. Něco takového opravdu nejspíše dorazí až za „mnoho, mnoho let”, jak praví šéf prodejů BMW. Však nakonec i donedávna nejvíce ambiciózní Volvo couvlo a s autopiloty nepočítá ani pro rok 2020.
Silniční provoz je ale nesmírně komplikovaná věc, zvláště pokud vstupuje do hry už zmíněný lidský faktor. Počítat je třeba nejen s tím, co netrefit, ale i s mnohdy iracionálním jednáním ostatních řidičů, což vyžaduje inteligenci, kterou počítače dnes prostě nemají. Představte si ale místo, kde nejsou žádná další neznámá auta. Představte si místo, kde dokonce není ani žádná silnice. Představte si místo, kde se ani nejezdí rychle a kde stačí jasně daným způsobem provést vcelku primitivní činnost. Představte si pole.
U traktorů nejsou podobné systémy už pár let žádným novem, z mnoha důvodů. Některé jsme naťukli výše, jiné jsou ryze racionálně-ekonomické - traktorista bude jen zřídka tak dokonale přesný při setí či orání a bude marnit naftou, osivem a dalšími prostředky byť jen částečně dvojitým obděláváním téhož. Traktorista také nedokáže pracovat 24 hodin denně a především: traktorista stojí peníze. Takový člověk ale opravdu může být nahrazen počítačem, ať už se nám to líbí nebo ne.
S ohledem na to, že je třeba obdělávat jasně daný prostor jasně daným způsobem a do hry vstupuje jen minimum neznámých, se podobné systémy v zemědělství používají už léta. Až dosud ale traktory či jim podobné stroje počítaly s kabinami, společnost CNH Industrial je ale přesvědčena, že jakákoli lidské podpoře přímo na místě práce traktoru už odzvonilo.
Představila tak zejména model Case IH Magnum s velmi futuristickým designem, který pro svou činnost řidiče či podobnou obsluhu nejenže nepotřebuje, on ji ani nechce - ve stroji pro někoho takového už vůbec není místo. Stroj spoléhá pouze na mapy, GPS, dálkové laserové detektory a kamery, s jejichž pomocí se dokáže autonomně pohybovat nejen po poli, ale zvládá i příjezd na něj.
Vedle toho byl představen i model New Holland T8 NHDrive, který disponuje i klasickou kabinou pro navýšení praktičnosti - bez úpravy legislativy by totiž takový stroj nemohl na veřejné silnice. Je to ale jen nepatrná „piha na kráse”, i tento stroj dokáže jinak jezdit plně autonomně stejně jako jeho futurističtěji vyhlížející „kolega”.
CNH Industrial zatím o obou strojích neřekla mnoho, aktuálně tak můžeme jen zmínit naftovou pohonnou jednotku o výkonu 419 koní, se kterou jsou oba modely schopné jet rychlostí až 50 km/h. Tedy rychleji než předchozí pokusy o více či méně autonomní traktory.
Zapotřebí je samozřejmě předchozí zmapování polí, přístupových cest a následné zadání těchto kót do centrálního systému. Následně ovšem může z řídicího střediska jeden člověk dohlížet na celou flotilu najednou, přičemž ta je zároveň vybavena senzory, jenž zabraňují vzájemné srážce. Kromě toho autonomní traktory zvládají detekovat jakoukoliv překážku v cestě, kterou buď objedou, nebo před ní zastaví.
Jak jsme již naznačili, přesné naprogramování traktorů navyšuje efektivitu jejich činnosti a zkracuje dobu provozu, stejně jako je redukována spotřeba paliva. Kromě toho je možné oba koncepty využívat k řadě dalších činností, jedné farmě tak postačí jediný traktor na mnoho různých činností na několika polích třeba na orbu, setí i následnou sklizeň. Vždy je samozřejmě třeba odlišného přívěsu, nicméně i tak jde o zásadní ponížení nákladů.
CNH Industrial přitom dodává, že aktivace autonomního řízení a volba dané činnosti z předprogramovaného menu zabere jen něco málo přes 30 sekund. Následně jste již od veškeré těžké práce přímo s traktorem oproštěni, zbývá jen ta kontrolní. Vše tedy zní více než pozitivně, tedy až na jeden fakt - autonomní traktory vezmou lidem práci. To je ale zkrátka pokrok, přirozená daň za vyšší efektivitu - stejně jako dnes používáme jeden bagr s jedním obsluhujícím člověkem místo dvaceti mužů s lopatami, budeme jednoho dne používat dvacet traktorů s jedním operátorem v centrále místo dvaceti řidičů.
Pro zemědělce půjde jednoznačně o zefektivnění a zjednodušení jejich činnosti a na místě je jen otázka, kdy se plně autonomní traktory CNH Industrial dostanou do prodeje. Na to zatím odpověď nemáme, s ohledem na to, jak dlouho už v tomto oboru fungují různé částečně autonomní systémy, o příliš dlouhou dobu z podstaty jít nemůže...
Společnost CNH Industrial aktuálně představila dva modely autonomních traktorů. Case IH Magnum se obejde zcela bez kabiny...
...New Holland T8 NHDrive si ji kvůli větší flexibilitě ponechal, jinak ale umí totéž
Z řídicího střediska je možné dohlížet na chod mnoha traktorů naráz, možné je i monitorování jejich chodu v terénu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva