Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Vtip dne? Bezpáteřní čínská automobilka žaluje Mercedes kvůli plagiátorstvi
24.3.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Mercedes platí za velkého průkopníka ve světě aut, Číňané pak za ty, kteří na stejném poli nevymysleli snad nikdy nic. Že by se nyní karta obracela?
Plagiátorství patří k Číně stejně neodmyslitelně jako tamní Velká zeď a automobilům se ani trochu nevyhýbá. Kdysi jsme „čínskému automobilovému snu” věnovali podrobný článek a na této praxi se za dlouhých šest let od jeho vydání prakticky nic nezměnilo. Bylo sice překvapivé, když tamní soudy loni v prosinci daly za pravdu BMW a zastavily zneužívání bavorského loga, ke kterému docházelo ze stran firem Deguo Baoma Group a Chuangjia. Tento spor je ale třeba brát jen jako opravdu raritní výjimku z pravidla, běžně se totiž evropské, americké či japonské značky na největším trhu světa spravedlnosti nedovolají. Takový Land Rover a nebo Porsche by mohly vyprávět.
S ohledem na tato fakta nám přijde úsměvné, že nyní se předmětem sporu stal Mercedes. Ovšem nikoliv jako strana, která si stěžuje na čínské automobilky, které mu za léta zcizily kde co. Místo toho byla třícípá strana sama žalována za to, že zasahuje do duševního vlastnictví značky Chery. Důvodem je označení EQ, se kterým Mercedes vyrukoval loni v Paříži a pod kterým hodlá uvádět na trh elektrifikované vozy.
Chery ovšem poukazuje na svůj model eQ, který má v nabídce již po dva roky. A jelikož jde o elektromobil (respektive elektrickou verzi hatchbacku QQ), čínská firma se nejspíše obává toho, že by jí případný vstup Mercedesu se stejně znějícím modelem na její domácí trh mohl uškodit. A právě proto se snaží zabránit tomu, aby německá značka mohla označení EQ v Číně užívat.
„Pokud by vstoupili na čínský trh, poškodilo by to naši ochrannou známku. Mercedes-Benz EQ a naše eQ jsou si výrazně podobné, jejich produkt je také elektromobilem,“ potvrdil výše zmiňované mluvčí Chery. Jeho slovům se ale opravdu můžeme jen smát, neboť se dá předpokládat, že po zahájení prodeje mnohem dražšího německého vozu by registrace toho čínského jen narostly. Navíc si musíme připomenout, co je to Chery.
Tato značka proslula bezpáteřním plagiátorstvím v poměru 1:1 a nevyhnula se ani používání právě cizích jmen. Ve svém portfoliu v posledních letech měla modely jako A1, X1 či X5. V případě prvního zmíněného šlo přitom o městské mini, v případě druhých dvou o SUV. Tím ale snaha o parazitování na BMW či Audi neskončila, momentálně totiž portfolio Chery zahrnuje také A3 vyráběný jako hatchback i sedan.
To jsou ale jen shnilé třešinky na zapáchajícím dortu, sám model QQ je totiž plagiát dobového Chevroletu Matiz a jeho obdob. Není to ani omylem licenční produkt, koncern GM Chery v roce 2003 žaloval a právníci automobilky před soudem ukázali, jak lze dveře originálního Matizu bez jakýchkoli úprav použít na sériovém Chery QQ. Američané spor přesto nevyhráli - soud po vleklém sporu v roce 2005 konstatoval, že si GM své patenty řádně nepřihlásil.
Do značné míry tu tedy máme jistou parafrázi přísloví „zloděj honí zloděje“ v té nejabsurdnější podobě - firma kopírující cizí jména se zkopírovaným supermini v nabídce si stěžuje, že chce někdo použít jeho jméno? To zní vážně jako vtip. Však Mercedes by rozhodně nehodlal profitovat z „úspěchu“ již existujícího modelu eQ, jako to udělalo Chery u „svých” modelů. Oddělení německé značky zabývající se ochrannými známkami by si přesto mělo drbat hlavu, že mu existence elektromobilu se stejným jménem unikla. A zrovna v Číně, na které Mercedes do značné míry staví své aktuální úspěchy...





Toto je Chery eQ, plagiát Chevroletu Matiz s údajně originálním jménem
A toto je koncepční Mercedesem EQ - stejné jméno má nést celá řada elektrických modelů třícípé hvězdy
Zdroj: Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejnovější články
Číňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
včeraVýkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
včeraČíňané ukazují, že pořád dělají obchod, ne jen politiku. Dřív jen elektrická značka nabídne Evropanům spalovací auta, protože je chtějí
včeraNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
včeraVW říká, že jeho spolupráce s Fordem je „velmi, velmi, velmi úspěšná”. Myslí těch 20 prodaných Capri v Česku za první kvartál?
včera
Živá témata na fóru
- GTD + STI 05.03. 17:37 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 05.03. 16:38 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 05.03. 13:40 - pavproch
- VZKAZY 05.02. 14:28 - pavproch
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.02. 12:09 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.02. 08:53 - řidičBOB
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1