Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo

Čína je dnes tak obrovský trh, že jen jeho těžkosti mohou poslat do problémů i giganty jako VW Group nebo General Motors. Obě na na Čínu spoléhají takřka polovinou své celkové produkce.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo

12.4.2019 | Petr Prokopec

Čína je dnes tak obrovský trh, že jen jeho těžkosti mohou poslat do problémů i giganty jako VW Group nebo General Motors. Obě na na Čínu spoléhají takřka polovinou své celkové produkce.

Prakticky veškeré automobilky až do loňského roku vzhlížely k Číně jako k nejperspektivnějšímu trhu světa a postupně se na něm staly přímo závislými. Největší odbytiště nových automobilů po dvě dekády soustavně rostlo, ale loni přišel zlom. Prodalo se „jen” 22,7 milionu nových aut, tedy o 3,8 % méně než v předchozím období. Propad navíc pokračuje i letos, a to nikoliv zrovna malou měrou. V lednu byl nastal pokles o 15,8 %, v únoru pak 13,8 %. Automobilky tak rázem začínají bít na poplach, neboť řadě z nich hrozí velké problémy.

Že přeháníme? Naneštěstí nikoliv, závislost výrobců na Číně je v mnoha případech vskutku enormní. Za všechny je třeba jmenovat Volkswagen, který je i nadále na největším trhu světa s podílem 18,1 % naprostou jedničkou. V zemi tak prodává 39,7 % své globální produkce, což znamená, že jakýkoliv výkyv se značky nepříjemně dotkne. Ještě více se však propadů obává General Motors, neboť ten v Číně prodává 43,5 % všech svých vyrobených aut.

Paradoxem je, že za poklesem trhu stojí především domovina GM. Čína je aktuálně v obchodní válce se Spojenými státy, což ovlivnilo ekonomiku i jistoty zákazníků. Řada z nich tak nyní čeká, jak se k celé situaci postaví vláda. Ta již naznačila, že hodlá zasáhnout pomocí různých zákaznických stimulů, mezi něž bude patřit hlavně nízká úroková sazba při nákupu na splátky. Díky tomu mají letošní prodeje nakonec oproti loňsku poklesnout „pouze“ o 5 %, je ale otázkou, zda se to skutečně stane a pokud ano, tak s jakým výsledkem.

Útěchou se zdá být zájem o elektromobily, jejichž odbyt se loni meziročně zvýšil o desítky procent. Jenže tento výsledek byl dán především štědrou dotační politikou, již Čína aktuálně zmírnila. Zároveň také zpřísnila podmínky, k zisku podpory již je potřeba více než dojezd 150 kilometrů. Nový limit je posazen o 100 km výše, navíc příspěvek klesl v mnohých případech až o 67 %. Vláda navíc dodává, že příští rok možná dotace ukončí úplně.

To není dobrá zpráva ani pro čínské, ani pro světové automobilky, pro které země představuje stěžejní odbytiště. Značky jako Volkswagen do elektromobility investovaly miliardy, a to právě s ohledem na skutečnost, že značnou část z nich prodají na trhu se zdí viditelnou až z Vesmíru. To se ale stane jen stěží ve chvíli, kdy ona podpora, jež mnohdy tvoří i čtvrtinu či pětinu ceny, úplně skončí. Očekávat tak lze nejen zmenšení zisků, ale možná i ztráty.

S elektromobilitou navíc souvisí ještě jeden zásadní problém, který trápí hlavně evropské výrobce. Číňané po mnoha negativních zkušenostech vzdávají snahy o export svých benzinových a dieselových vozů na starý kontinent zamířit. Svou další expanzi tedy hodlají založit na elektrifikaci, kterou navíc doprovodí daleko nižšími cenami. Očekávat pak sice nelze úplně špičkovou techniku, dostatečný denní dojezd však Číňané nabídnou.

Situace je tedy opravdu dramatická, zvláště z pohledu tradičních výrobců. Na Číně jsou vedle VW či GM závislí Honda nebo Nissan. Toyota či Hyundai pak na největší trh světa posílají jen asi 15 % své produkce, výkyvy je tak zasáhnou mírněji, ani tyto firmy ale nejsou proti čínským těžkostem imunní. A ještě méně to platí o prémiových a luxusních značkách, třeba Audi, BMW a Mercedes na Číně doslova lpí.

Pokles trhu a zejména pozvolné snižování dotací je pak doslova noční můrou pro Teslu. Ta nedávno zaznamenala opravdu extrémní propad, v Číně tak momentálně prodává jen 4,5 % své celkové produkce. Značka si sice hodně slibuje od nové továrny budované v Šanghaji, nicméně v ní se montážní linky rozjedou až příští rok. A je otázka, nakolik budou využity, neboť zpočátku se počítá pouze s produkcí Modelu 3, který je pro běžné Číňany příliš drahý i přes jakékoli dotace.

Jak je tedy vidno, největší trh světa momentálně zásadně ovlivňuje automobilový sektor, obavy prakticky všech významných výrobců z Evropy, Ameriky, Japonska či Koreje tak lze pochopit - pro všechny Čína buď hodně znamená, nebo si alespoň plánovali, že pro ně znamenat bude. Že by další čínský sešup mohl způsobit krizi i v Evropě, nemusíme dodávat.


Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo - 1 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 50Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo - 2 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 51Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo - 3 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 52Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo - 4 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 12Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo - 5 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 13Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo - 6 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 14Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo - 7 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 15Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo - 8 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 16Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo - 9 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 17Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo - 10 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 18Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo - 11 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 19Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo - 12 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 20Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo - 13 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 21Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo - 14 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 22Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo - 15 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 23Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo - 16 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 24Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo - 17 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 25Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo - 18 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 26Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo - 19 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 27Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo - 20 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 28Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo - 21 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 29Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo - 22 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 30Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo - 23 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 31Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo - 24 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 32Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo - 25 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 33Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo - 26 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 34Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo - 27 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 35Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo - 28 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 36Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo - 29 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 37Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo - 30 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 38Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo - 31 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 39Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo - 32 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 40Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo - 33 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 41Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo - 34 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 42Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo - 35 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 43Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo - 36 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 44Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo - 37 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 45Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo - 38 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 46Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo - 39 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 47Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo - 40 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 48Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo - 41 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 49Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo - 42 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 08Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo - 43 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 09Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo - 44 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 10Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo - 45 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 11
VW Group je na Číně extrémně závislý, pro tento trh vyrábí i jinde nenabízené vozy jako třeba Škodu Kodiaq GT. Zrovna ta se prodává dobře, koncern VW jako takový ale strádá

Zdroj: China Passenger Car Association, Reuters

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše

Reklama