Za pět let budou elektrická reálně konkurovat konvenčním, říká šéf Bosche

Cena baterií bude poloviční, ale jejich kapacita dvojnásobná, myslí si Volkmar Denner, ředitel Bosche. V roce 2025 má být 15 % aut přinejmenším hybridních.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Za pět let budou elektrická reálně konkurovat konvenčním, říká šéf Bosche

17.2.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Za pět let budou elektrická reálně konkurovat konvenčním, říká šéf Bosche

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Cena baterií bude poloviční, ale jejich kapacita dvojnásobná, myslí si Volkmar Denner, ředitel Bosche. V roce 2025 má být 15 % aut přinejmenším hybridních.

Elektromobily s bateriemi budou schopné konkurovat autům s konvenčními spalovacími motory v roce 2020, protože se cena baterií výrazně sníží a naopak se zvýší energetická hustota lithium-ionových akumulátorů, které se dál budou ve velkém používat. Ve svém projevu na Automobilovém symposiu v německé Bochumi to uvedl generální ředitel německého giganta Bosch, dr. Volkmar Denner.

„Do roku 2020 budou baterie mít dvojnásobnou energetickou hustotu a budou stát polovinu dnešní ceny,” řekl Denner. „Klesající cena baterií navíc udělá hybridní auta mnohem dostupnější,” dodal. Prodeje hybridů mají podle něj také růst, do roku 2025 má podíl nově prodaných automobilů s hybridním či zcela elektrickým pohonem stoupnout až na 15 %. Cena bude jistě hrát velkou roli, není ale vyloučeno, že nebude klesat tak rychle, jak si někteří - očividně včetně hlavy Bosche - malují.

Vývoj elektrických pohonných ústrojí podle Dennera nezpomaluje, spíše zrychluje, a to i přes aktuálně velmi nízké ceny ropy. Elektrifikaci automobilového průmyslu totiž tlačí zejména regulace národních i nadnárodních vlád, které jsou vynucovány ohromnými pokutami. Snižování produkce CO2 je podle jeho slov velkou hybnou silou. Tomu se není co divit - z pohledu automobilek je pochopitelně lepší vynaložit miliardy Eur na vývoj něčeho nového, co možná jednou bude fungovat, než je jen tak poslat na konta Evropské unie.

Podstatné nicméně má být také nabíjení baterií. U hybridů či plug-in hybridů na nabíječkách zas tak závislí nejste, protože pořád máte spalovací motor. Elektromobily s bateriemi nicméně s existencí dobíjecí infrastruktury stojí a padají. Dceřinná společnost Bosch Software Innovations vyvinula mobilní aplikaci, která údajně usnadňuje rezervaci dobíjecích míst a platby za elektřinu, které mohou využívat i PayPalu. Problémem je také doba nabíjení, kterou hybridy opět jednoduše netrpí; na toto téma se však doktor Denner nerozhovořil.

Společnost Bosch se chce stát více než jen dodavatelem součástek pro automobily, takže je pochopitelné, že v postupné elektrifikaci vidí - či chce vidět - budoucnost. „S podporou elektřiny budou spalovací motory budoucnosti spotřebovávat mnohem méně paliva a tím budou čistší. A točivý moment elektromotoru navíc přinese nové úrovně potěšení z jízdy,” vidí růžově zítřky Denner. Už nyní se firma údajně snaží využít co nejlépe své zkušenosti z trojice domén mobility budoucnosti: automatizace, elektrifikace a konektivity.

Jedním z důležitých bodů Donnerova projevu bylo také to, že v rámci stavby infrastruktury pro automobily nějakým způsobem využívající elektřinu k pohonu se také budou muset adaptovat budovy. Mají se přizpůsobit tomu, že v budoucnosti budou elektrická auta normální. To v podstatě znamená, že by měly nabídnout dostatečné množství přípojek pro dobíjení elektromobilů... které samozřejmě Bosch umí postavit.

Je to nicméně pochopitelné; jak bylo řečeno i výše, dobíjecí infrastruktura je pro rozvoj aut s čistě elektrickým pohonem naprosto klíčová. V Kalifornii se prodá 40 % všech hybridů a elektroaut, a to i proto, že dobíjecích míst tam je spousta. Zda a nakolik nicméně věřit poněkud optimistickým odhadům Volkmara Dennera, je trochu s pochyby.


Za pět let budou elektrická reálně konkurovat konvenčním, říká šéf Bosche - 1 - volkmar denner bosch
Dr. Volkmar Denner, generální ředitel firmy Bosch

Zdroj: Motoring

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.