- -

Zemětřesení v páté největší automobilce světa. Zavírá 5 továren, končí s 6 modely

Kdysi největší automobilový koncern světa nemíří zrovna ke hvězdám už nějaký ten pátek. Teď General Motors akceleruje pohyb opačným směrem a pouští se do rozsáhlé restrukturalizace.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Zemětřesení v páté největší automobilce světa. Zavírá 5 továren, končí s 6 modely

27.11.2018 | Petr Prokopec

Kdysi největší automobilový koncern světa nemíří zrovna ke hvězdám už nějaký ten pátek. Teď General Motors akceleruje pohyb opačným směrem a pouští se do rozsáhlé restrukturalizace.

Ford se rozhodl, že víceméně opustí trh se sedany či hatchbacky. Přestože daný segment v posledních letech ztrácí na síle, byl to překvapivý krok. Stále je v této oblasti prodávána spousta aut a je víceméně jisté, že obliba tříprostorových karoserií bude pokračovat i v příštích letech. Modrý ovál ale vinou řady špatných strategických rozhodnutí ztratil v těchto segmentech spoustu zákazníků a nyní dělá vše proto, aby vůbec přežil, natož se udržel v černých číslech. I proto odepisuje vše nevýdělečné a začíná se soustředit v podstatě jen na SUV a pick-upy.

Jakkoliv jsme svého času nad tímto rozhodnutím nechápavě kroutili hlavou, neboť Ford jde do značného risku a sází vše pomalu na jedinou kartu, evidentně není jedinou automobilkou, která se rozhodla pro zásadní reorganizaci. S neméně překvapivým prohlášením aktuálně přišel i koncern General Motors. Ten oznámil, že od příštího roku ukončí výrobu v pěti svých továrnách. Mimo to pustí přes palubu řadu modelů, stejně jako zaměstnanců. A ti, co na výplatních páskách zůstanou, dostanou nižší platy.

Z účetního pohledu lze tyto změny pochopit a vlastně i ospravedlnit. GM počítá, že mu jen do roku 2020 ušetří 6 miliard dolarů (cca 136,85 mld. Kč). Na druhou stranu se tím ale může uvrtat do nemalých problémů, zvláště v souvislosti s uzavřením některých továren. Přijít by mohla i odvetná reakce amerického prezidenta Donalda Trumpa, který zaměstnancům GM sliboval o poznání zajímavější vyhlídky. A kromě toho by automobilka mohla čelit opravdu velkému množství žalob, zvláště pak v Detroitu. To ale trochu předbíháme, proto se vraťme na začátek.

Před nedávnem americká média začala spekulovat o osudu továrny GM v kanadské Oshawě. Jak se nyní ukazuje, plným právem, neboť právě tento podnik ve čtvrtém čtvrtletí příštího roku zastaví montážní linky. Na těch se vyrábí Chevrolety Impala a XTS, stejně jako předchozí generace modelů Silverado a Sierra. Počítá se s definitivním uzavřením továrny, o práci tak přijde 2 900 lidí.

Tím čistka GM jen začíná, již 1. března 2019 skončí výroba Chevroletu Cruze v ohijském Lordstownu. Ve stejné době se zastaví i linky v detroitském Hamtramcku, kde je vyráběn Buick LaCrosse a Chevrolet Volt. Tuto dvojici pak ještě doplní Cadillac CT6 a Chevrolet Impala, jež má na svědomí tentýž podnik. Jejich výroba skončí až k 1. červnu 2019. V té době bude již dva měsíce uzavřena továrna na převodovky v Baltimore. A k 1. srpnu totéž čeká i podnik ve Warrenu.

GM však neukončí jen činnost těchto továren, ale povětšinou pošle k ledu i zmiňované modely, a to navíc bez přímých nástupců. Stejně jako v případě Fordu jde z velké části o sedany. Je tak velmi pravděpodobné, že padáka dostane i takřka sedm tisíc zaměstnanců, byť v tomto ohledu ještě koncern čeká jednání s odbory. Někteří lidé tak mohou být přeřazeni do jiných podniků. Dělníky však v té chvíli čeká redukce platu o 15 procent, management pak dokonce o čtvrtinu.

Jak jsme zmínili výše, GM se může dočkat negativní reakce od prezidenta Trumpa. Ten minulý rok lidi v Ohiu zapřísahal, aby „se nestěhovali a neprodávali svůj dům. Pracovní místa se totiž vrátí.“ Nicméně jak je vidno, žádný návrat se nekoná, místo toho GM v Lordstownu propustí 1 600 lidí. Zde vyráběný Cruze není žádným šlágrem, náklady navíc zvýšila Trumpova obchodní válka s Čínou, která vedla k navýšení cel. Jen za ocel a hliník tak GM letos zaplatil miliardu dolarů (22,81 mld. Kč) navíc.

Prezident tlačí na GM, aby ztrátový a nechtěný Cruze nahradilo jiným vozem. Logicky by si tak mohl odškrtnout splnění svých populistických slibů. Nicméně je třeba si uvědomit, že pro koncern General Motors začíná Čína představovat důležitější trh než Spojené státy a proto výrobu tamních modelů logicky přesouvá do Asie. Pokud by byly dováženy z Ameriky, zatížilo by je obří clo a daně a byly by nekonkurenceschopné.

Ještě větší problémy ale mohou vzniknout v souvislosti s uzavřením továrny v detroitském Hamtramcku. Ten je zatížen nemalou kontroverzí již od 80. let minulého století, kdy GM začalo hrozit uzavřením dvou továren, pokud nebude podpořen jeho plán expanze. Ten přitom zahrnoval i zbourání 1 300 domů, obchodů a kostelů, na jejichž místě měl vzniknout nový podnik. Koncern argumentoval na radnici zvýšením počtu pracovních příležitostí i vyšší lukrativností samotného města.

Proběhlo několik soudních sporů, přesto se lidé nakonec museli ze svých domovů vystěhovat a GM začalo s bouráním a stavěním. Projekt automobilky byl navíc podpořen i penězi daňových poplatníků, stejně jako obřími úlevami na daních. Nicméně když byla továrna v roce 1981 otevřena, ze slibů nezůstalo prakticky nic. GM se rozhodlo, že nový podnik bude supermoderní, a proto většina linek byla robotizovaných. Avizovaných 6 000 nových pracovních míst se tak smrsklo na čtvrtinu.

Pro GM se navíc továrna stala nemalou osinou v pozadí, neboť automatizace linek měla přinést úsporu 2 000 dolarů (v 80. letech, dnes by šlo pomalu o desetitisíce) na vyrobené auto. Nicméně problém tkvěl v tom, že pokud se některý z robotů zasekl, došlo k zastavení celého provozu a firma musela povolat specializované techniky. Aby těch problémů pak nebylo málo, americký soud v roce 2004 rozhodl, že zabavení soukromé půdy ve prospěch soukromé společnosti je neospravedlnitelné.

Pokud pak navíc GM zvažuje, že tuto továrnu definitivně uzavře, pak velmi riskuje obnovení všech sporů, které vedlo s původními vlastníky půdy, již byly vystěhováni za účelem vyššího dobra. To se ovšem nikdy nekonalo a soudě dle aktuálních novinek ani konat nebude. Další osud GM tedy bude velmi zajímavé sledovat. Zvláště když koncern oznámil, že na sklonku příštího roku dost možná uzavře ještě dvě další továrny. Vyhlídky pro americkou firmu, která kdysi byla největším výrobcem aut na světě a dnes se musí spokojit s pátým místem i na Hyundai s Kiou, nevypadají dobře.

Zemětřesení v páté největší automobilce světa. Zavírá 5 továren, končí s 6 modely - 1 - GM uzavirani tovaren 2018 avizo 01Zemětřesení v páté největší automobilce světa. Zavírá 5 továren, končí s 6 modely - 2 - GM uzavirani tovaren 2018 avizo 02Zemětřesení v páté největší automobilce světa. Zavírá 5 továren, končí s 6 modely - 3 - GM uzavirani tovaren 2018 avizo 03Zemětřesení v páté největší automobilce světa. Zavírá 5 továren, končí s 6 modely - 4 - GM uzavirani tovaren 2018 avizo 04
GM chystá rozsáhlou restrukturalizaci a uzavírání továren

Zemětřesení v páté největší automobilce světa. Zavírá 5 továren, končí s 6 modely - 5 - GM uzavirani tovaren 2018 avizo 05Zemětřesení v páté největší automobilce světa. Zavírá 5 továren, končí s 6 modely - 6 - GM uzavirani tovaren 2018 avizo 06Zemětřesení v páté největší automobilce světa. Zavírá 5 továren, končí s 6 modely - 7 - GM uzavirani tovaren 2018 avizo 07
Přes palubu navíc zamíří Chevrolet Cruze...

Zemětřesení v páté největší automobilce světa. Zavírá 5 továren, končí s 6 modely - 8 - GM uzavirani tovaren 2018 avizo 08Zemětřesení v páté největší automobilce světa. Zavírá 5 továren, končí s 6 modely - 9 - GM uzavirani tovaren 2018 avizo 09Zemětřesení v páté největší automobilce světa. Zavírá 5 továren, končí s 6 modely - 10 - GM uzavirani tovaren 2018 avizo 10
...Chevrolet Impala...

Zemětřesení v páté největší automobilce světa. Zavírá 5 továren, končí s 6 modely - 11 - GM uzavirani tovaren 2018 avizo 11Zemětřesení v páté největší automobilce světa. Zavírá 5 továren, končí s 6 modely - 12 - GM uzavirani tovaren 2018 avizo 12Zemětřesení v páté největší automobilce světa. Zavírá 5 továren, končí s 6 modely - 13 - GM uzavirani tovaren 2018 avizo 13
...Chevrolet Volt...

Zemětřesení v páté největší automobilce světa. Zavírá 5 továren, končí s 6 modely - 14 - GM uzavirani tovaren 2018 avizo 14Zemětřesení v páté největší automobilce světa. Zavírá 5 továren, končí s 6 modely - 15 - GM uzavirani tovaren 2018 avizo 15Zemětřesení v páté největší automobilce světa. Zavírá 5 továren, končí s 6 modely - 16 - GM uzavirani tovaren 2018 avizo 16Zemětřesení v páté největší automobilce světa. Zavírá 5 továren, končí s 6 modely - 17 - GM uzavirani tovaren 2018 avizo 17
...Cadillac XT6...

Zemětřesení v páté největší automobilce světa. Zavírá 5 továren, končí s 6 modely - 18 - GM uzavirani tovaren 2018 avizo 18Zemětřesení v páté největší automobilce světa. Zavírá 5 továren, končí s 6 modely - 19 - GM uzavirani tovaren 2018 avizo 19
...Cadillac CT6...

Zemětřesení v páté největší automobilce světa. Zavírá 5 továren, končí s 6 modely - 20 - GM uzavirani tovaren 2018 avizo 20Zemětřesení v páté největší automobilce světa. Zavírá 5 továren, končí s 6 modely - 21 - GM uzavirani tovaren 2018 avizo 21Zemětřesení v páté největší automobilce světa. Zavírá 5 továren, končí s 6 modely - 22 - GM uzavirani tovaren 2018 avizo 22
...nebo Buick LaCrosse

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama