Změna kódových označení modelů BMW ukazuje, co všechno teď ovládá marketing

BMW 3 E30, E36, E46... Pamatujete? Jak byste nemohli. Tato kódová označení modelů BMW měla logiku. Teď si říkají G a F a žádnou nemají.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Změna kódových označení modelů BMW ukazuje, co všechno teď ovládá marketing

26.8.2017 | Marek Bednář | 24 příspěvků

BMW 3 E30, E36, E46... Pamatujete? Jak byste nemohli. Tato kódová označení modelů BMW měla logiku. Teď si říkají G a F a žádnou nemají.

Když jsme byli mladší, říkali jsme modelům BMW skoro častěji kódy generací, než obchodními označeními modelů. Všichni prostě věděli, že „E třicet devítka” je řada 5 a „E čtyřicet šestka” řada 3, mimochodem dodnes vyhledávaná. Koho bavila SUV, věděl také, že první generace X5 měla označení E53, a fanoušek sporťáků zase věděl, že krásné kabrio Z8 mělo kód hned vedle - E52.

Tyhle kódy nebyly samoúčelné a dobře se pamatovaly i proto, že měly svou logiku. Nikdo si je nevymyslel při pohledu z okna - ono E pochází z německého slova „Entwicklung”, doslova přeloženo „vývoj”, přesněji řekněme „vývojový stupeň”. A čísla za ním šla postupně, ovšem ne zcela, protože každý vývojový vůz se nedočkal sériové výroby. Entwicklung 28 se třeba do produkce dostalo, Entwicklung 29 nikoliv, ale Entwicklung 30, 31 a 32 zase ano.

Takhle to pokračovalo do začátku nového tisíciletí a nikdo s tím neměl problém. Pak ale do hry vstoupil marketing.

Lidé z toho oddělení si uvědomili, že tyto „interní” kódy jednotlivých modelů už dávno nejsou interní, že se tak autům prostě říká. Řada 3 se dělá dekády a když řeknete „mám trojku”, je to něco jako když povíte „mám boty” - může to znamenat různé věci. Proto se začalo říkat, že někdo má „trojku E46” a rozšířilo se to tak moc, že tomu rozumí i lidé, kteří nejsou zrovna fanoušky značky.

Někomu z marketingu se ale tahle čísla musela zdát obtížně vyslovitelná. Však „é-čtyřicet-šest” se neříká zrovna snadno, stejně jako spousta jiných kódů. Po řadě 7 E65 tak tak BMW začalo dávat novým modelům téměř výhradně kulatá čísla - řada 5 byla E60, řada 3 E90, X5 E70. Modely s „nekulatými” čísly byly výjimkou a většinou v rámci toho, co nemělo u BMW žádnou tradici a kódy tomu nikdo neříkal - např. řada 1 dostala číslo E81, X1 první generace je E84 a druhé generace F48. Jinak se ale automobilka držela kulatých čísel. Pak ovšem došla.

Říkat něčemu E100 by asi nebylo dost sexy, a tak se BMW se přesunulo o písmeno dál. K F jako... nic. Žádný vývojový stupeň, prostě F. Začalo se od F01 u řady 7, která se představila v roce 2008. Pak přišla řada 5 F10, řada 1 F20, řada 3 F30 atd. F se ale zřejmě okoukalo, a tak BMW, aniž by vyčerpalo všechny možnosti, přešlo na písmeno G, navíc ne od 01, ale 11. A tak je nová X3 G01, řada 7 G11, pětka G30 a tak to půjde dále.

V současnosti už tedy označení nemají vůbec žádnou spojitost s tím, kdy dané auto přišlo na svět. Řada 7 G11 se prodává od roku 2007, ale zbrusu nová M5, ta, co má v základu pohon všech kol, dostala označení F90. M3 vzniklá na základě sedanu generace F30 je označena F80.

Nové značení jednotlivých modelů BMW navíc vnáší chaos do celé věci i jinak - dříve byl jeden model jeden vývojový stupeň, tedy např. řada 3 E46 byla sedan, kupé, kabriolet i kombík. Od E90 je to ale jinak - protože už to nic neznamenalo, z kombi se udělalo E91, z kupé E92 a z kabria E93. A tak je tomu dodnes.

Je to na první pohled drobnost, hloupost, nesmysl. Na ten druhý to ale podtrhuje zkazky o tom, jak moc se v BMW změnila kultura, jak odlišně začala tato značka na přelomu milénia uvažovat a čemu podřídila vývoj nových aut. Marketing zkrátka začal ovládat vše a tato situace zašla až tak daleko, že „mu nestačila” kořist v podobě dramatické proměny samotných aut - zmocnil se každé myslitelné drobnosti, která má vazbu na image, kterou může jakýmkoli způsobem vyždímat a zlepšit jí vnímání toho či onoho bez jakékoli spojitosti s realitou. Na jednu stranu... proč ne. Na tu druhou se ale pak nelze divit, že bývalý viceprezident BMW říká, že automobilka už žije jen ze své aury a nic by si od ní nekoupil...

Změna kódových označení modelů BMW ukazuje, co všechno teď ovládá marketing - 1 - BMW 330i E46 historie 01Změna kódových označení modelů BMW ukazuje, co všechno teď ovládá marketing - 2 - BMW 330i E46 historie 02Změna kódových označení modelů BMW ukazuje, co všechno teď ovládá marketing - 3 - BMW 330i E46 historie 03
Ještě v dobách E46 byl původ označení jasný - byl to produkt vzešlý ze 46. auta, které se kdy u BMW pokusili vyvinout

Změna kódových označení modelů BMW ukazuje, co všechno teď ovládá marketing - 4 - BMW 7 Austin Yellow 01Změna kódových označení modelů BMW ukazuje, co všechno teď ovládá marketing - 5 - BMW 7 Austin Yellow 02Změna kódových označení modelů BMW ukazuje, co všechno teď ovládá marketing - 6 - BMW 7 Austin Yellow 03
Dnes jsme u písmen F a G bez vazby na cokoli. Je to jen kód, který se má dobře vyslovovat...

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 24 příspěvků

Reklama

Autobazar

zobrazit vše


Reklama