BMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky

Stál u zrodu divize Motorsport i řady 3, je autor sloganu The Ultimate Driving Machine. BMW pomohl přežít, teď říká, že by si žádné nekoupil.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

BMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky

13.2.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

BMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Stál u zrodu divize Motorsport i řady 3, je autor sloganu The Ultimate Driving Machine. BMW pomohl přežít, teď říká, že by si žádné nekoupil.

Bob Lutz dlouhodobě patří mezi nejvýznamnější postavy automobilového průmyslu. Řada věcí by bez jeho vlivu buď byla zcela jinak nebo by vůbec neexistovala. Vzpomeňme jednu z ikon amerických sportovních aut, Dodge Vier. Byl to Lutz, kdo prosadil jméno Viper, a právě on také vůbec přišel v roce 1988 s nápadem na duchovního nástupce AC Cobra.

Přestože se v posledních dekádách angažuje hlavně v zámoří, svou stopu zanechal i v Evropě. Lutz působil i v BMW jako viceprezident značky pro globální prodej a marketing a i když u ní strávil jen tři roky, zanechal zde nesmazatelnou stopu. Je jedním z těch, kteří se zasloužili o transformaci automobilky ve sportovní ikonu, stál u zrodu divize M(otosport) a významně se zapojil do vývoje první řady 3 E21. Ta se představila v roce 1975 a bez jeho intervence by pozbyla tradičních mnichovských „ledvinek”.

Z jeho pera také pochází jeden z nejúdernějších sloganů BMW „The Ultimate Driving Machine”, který automobilka používá dodnes. Za Lutze chtěla okouzlovat slovy „The Joy of Driving”, což právě on odmítl coby slova postrádající spojení s technickou výjimečností mnichovských aut. Dnes je Lutz v 85 letech veterán automobilového průmyslu a také bohatý člověk, který vlastní řadu aut a motocyklu. Automobil značky BMW mezi ním ale není ani jeden.

Právě na tuto věc byl tázán jedním ze čtenářů amerického webu Road & Track - proč nevlastní žádný automobil BMW, když je s touto značkou tak spojován. A odpověděl stroze, ale výstižně: „BMW mě dokázala nadchnout kvůli svým výjimečným výkonům, stylu a dynamice. Všechny tyto aspekty jsou dnes průměrné, zůstává jen společenská aura značky. Něco takového nepotřebuji a nebudu za to platit. Mám nicméně sedm motorek BMW,” řekl doslova Lutz.

Americký manažer tak ve dvou větách vystihl frustraci těch, kteří BMW po léta obdivovali a kupovali. Automobilka je úspěšná z hlediska svých prodejních i ekonomických výsledků, během uplynulých 15 let ale postupně zacílila na docela jinou klientelu, které ke spokojenosti stačí image značky. Až na drobné a beztak obvykle ne zcela přesvědčivé výjimky přestala nabízet technicky výjimečná auta zcela nesrovnatelná s čímkoli jiným na trhu. Začala místo faktické podstaty stavět na marketingu, který někteří berou. Ale někteří také ne a Lutz zjevně patří mezi ty druhé.

Pro automobilku to musí být tvrdá slova, neboť Lutz byl vždy tím, kdo si zakládal na opaku a svým impulsem v 70. letech minulého století nasměroval BMW k tomu, co eskalovalo někdy na přelomu milénia. Poté se ve firmě změnila kultura, lidé smýšlející jako Lutz odešli a automobilce dnes není svaté v podstatě nic - atmosféricky plněný motor v její nabídce dávno neexistuje, místo bazírování na šestiválcích se nebojí ani tříválců, nutností není ani pohon zadních kol, nic. Ve výsledku vám tak automobilka nabídne třeba X1 s předním pohonem, tříválcem a ne zase tak úchvatnou výbavou za milion korun. „Děkuji, nechci,” ji neříká jen Lutz.

Nebyla to ale jediná zajímavá slova, která z jeho úst zazněla. Jiného čtenáře zajímalo, jak se Lutz staví ke konci Viperu. Odpověď naznačuje, že ony hlavové airbagy možná nejsou celý důvod, proč s ním FCA končí. „Viperu došly dobré důvody k existenci. Původní premisa byla 'víc síly a rychlosti než kdokoliv jiný.' V posledních letech je ale Corvette ZR1 a Z06 lepší a i ve vlastní stáji má přemožitele - Hellcaty,” vysvětluje Lutz.

V tomto případě si však Lutzovi dovolíme oponovat. Jednak tu máme sice již starší, ale přesto všeříkající výsledky srovnání Viperu s Corvette a Challengerem SRT Hellcat; za volanty možná neseděli profesionálové, ale Vipery tehdy byly nejrychlejší. Jednak tu máme tohle čerstvé video, na kterém si Viper ACR dal k snídani Porsche 911 991 GT3.

A jednak je to právě Viper ACR, nikoliv Corvette nebo Hellcaty, kdo drží rekordy 13 amerických okruhů. Že je rychlejší než všichni ostatní, je tedy velmi pravděpodobné - v případě ACR alespoň tam, kde je hodně zatáček a málo rovinek, jak vysvětlil Jason Fenske. A snadno se může stát i to, že si Viper vezme zpět rekord Nordschleife...


BMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky - 1 - Bob Lutz historicke dalsi 01BMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky - 2 - Bob Lutz historicke dalsi 02BMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky - 3 - Bob Lutz historicke dalsi 03BMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky - 4 - Bob Lutz historicke dalsi 04BMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky - 5 - Bob Lutz historicke dalsi 06BMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky - 6 - Bob Lutz historicke dalsi 07BMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky - 7 - Bob Lutz historicke dalsi 08BMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky - 8 - Bob Lutz historicke dalsi 09BMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky - 9 - Bob Lutz historicke dalsi 10BMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky - 10 - Bob Lutz historicke dalsi 11BMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky - 11 - Bob Lutz historicke dalsi 12BMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky - 12 - Bob Lutz historicke dalsi 13BMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky - 13 - bob lutz gm 02BMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky - 14 - bob lutz gm 01BMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky - 15 - Via Motors Bob Lutz 01BMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky - 16 - Bob Lutz historicke dalsi 14
Bob Lutz toho v životě poznal opravdu hodně, jeho většinu spojil s vrcholovým managementem největších světových automobilek

BMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky - 17 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 01BMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky - 18 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 02BMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky - 19 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 03BMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky - 20 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 04BMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky - 21 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 05BMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky - 22 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 06BMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky - 23 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 07BMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky - 24 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 08BMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky - 25 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 09BMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky - 26 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 10BMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky - 27 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 11BMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky - 28 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 12BMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky - 29 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 12aBMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky - 30 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 13BMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky - 31 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 14BMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky - 32 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 15BMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky - 33 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 16BMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky - 34 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 17BMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky - 35 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 18BMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky - 36 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 19BMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky - 37 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 20BMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky - 38 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 21BMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky - 39 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 22BMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky - 40 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 23BMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky - 41 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 24
„BMW mě dokázala nadchnout kvůli svým výjimečným výkonům, stylu a dynamice. Všechny tyto aspekty jsou dnes průměrné..." Na snímcích aktuální BMW 340i F30 po faceliftu

Zdroj: Road & Track

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.