Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ztráty hodnoty všech škodovek: co koupit a čemu se vyhnout?
15.6.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Chcete si koupit nový vůz Škody a přemýšlíte, kterou verzi zvolit? Máme pro vás pár vodítek: očekávané ztráty hodnoty všech modelů a verzí.
Přehled kapitol
Náklady na vlastnictví a provoz automobilu se skládají z různých součástí. Peněženku nejvíc pálí náklady na palivo a občas také nějaká ta oprava či jednou ročně pojištění, tyto položky ale nejsou tím nejpodstatnějším. Zejména koupíte-li si auto jako nové, musíte počítat také s poklesem ceny svého stroje - a ta může být v některých případech dost značná a tvořit většinu a nebo alespoň jasné největší položku celkových nákladů.
Tomuto tématu jsme se již věnovali, a to nikoliv jednou. Psali jsme o tom, která auta tratí na ceně nejméně po třech letech provozu a výsledky mohly být pro někoho překvapivé, zejména tvrdí-li u piva, že auto je dnes nové a zítra ojeté se čtvrtinou ceny pryč jako mávnutím kouzelného proutku. Našla se však auta, která si i po třech letech držela víc než 50 % své původní hodnoty.
Z opačné strany na to šla statistika, která ukazovala auta s největším poklesem hodnoty po jednom roku provozu a 15 tisících najetých kilometrech. Z těchto dat vyšly nejhůře „extrémní” verze, tj. zejména extrémně podmotorované či bez jakékoliv výbavy. Po příklad uveďme Škodu Octavia 1,2 TSI, která za pouhý rok ztratila přes pětinu své ceny. Na trhu ojetých aut zkrátka není zájem o nejslabší motorizace, často spojené s nejnižší výbavou. Superb 1,4 TSI je podobný případ, zatímco 2,0 TDI si bude držet cenu víc než dobře.
Tohle jsou jistě zajímavé statistiky, ale české prostředí je specifické jednou věcí - třetinu trhu u nás drží automobilka Škoda a jen tak se to jistě nezmění. Proto jsme se tentokrát zaměřili na to, jak si cenu drží jednotlivé modely naší domácí automobilky. Data mají stejný původ jako ony „ekonomické sebevraždy”, tedy stroje s největším poklesem hodnoty - pochází od DAT a ukazují pokles hodnoty u jednotlivých modelů i pro různé motorizace. Díky tomu můžeme takovýto přehled vyrobit. Opět se také bavíme o ztrátě hodnoty za jeden rok provozu a najetých 15 tisících kilometrech.
Abychom řekli maximum, ale zároveň zachovali dostatečnou přehlednost, od každého modelu je v přehledu jedna motorizace s více výbavovými variantami, ale bez ohledu na jeho výkon. Tedy třebaže existuje Octavia 1,6 TDI s několika různými výkony, najdete ji tu jen jednou, protože pokles ceny se v závislosti na výkonu či převodovce příliš neliší - očekávané poklesy pro rozličné výkonové verze s různými převodovky jsme tedy zprůměrovali. Naopak rozdíly ve výbavě zůstatek hodnoty ovlivňují docela hodně, proto máme v tabulkách více výbavových verzí a jednu motorovou.
Výsledkem tedy je 144 základních verzí Škodovek, které by měly reflektovat kompletní nabídku mladoboleslavské automobilky. Pokud nějaké procento poklesu platí pro Škodu Yeti 1,4 TSI, platí jak pro verzi o 125 i o 150 koních, pro manuál i automat. Připomeňme, že zkoumáme i nejnovější inkarnace daného auta a pokles hodnoty je v daném případě kvalifikovaným odhadem vycházejícím ze zkušeností poskytovatele dat. To platí zejména u nové Fabie a Superbu, které jsou na trhu jen chvíli. Ale už nezdržujme, tady jsou slíbené tabulky.
Škoda Citigo
Nejmenší model je strojem především do města a Škodovka do něj nenabízí tolik výbavy ani příliš silné motory, vrcholem je nějakých 75 koní a pořád je pod kapotou litrový tříválec. Největší výběr tu je mezi tří- a pětidveřovou karoserií a jestli chcete onu napůl integrovanou navigaci či nikoliv. Největší relativní pokles hodnoty, 18,5 % za pouhý rok, vidíme u základní výbavy Active. Naopak nejmenší pokles hodnoty vidíme u nejvyšší výbavy Style; jsou si dost blízko verze jak na benzín, tak i na zemní plyn s názvem G-TEC.
Škoda Fabia
Podobný případ je Škoda Fabia, stroj větší, praktičtější a i v „krátké” verzi s přimhouřením oka a dobrými schopnostmi balit úsporně použitelný jako rodinné auto. Druhá generace byla velmi oblíbená a na tu třetí jsou dlouhé pořadníky, takže bude na ceně tratit celkově dost málo.
To do značné míry potvrzují i přiložená data, i zde ale najdeme výjimky. Zejména verze s neslabším motorem a nejchudší výbavou, tedy 1,0 MPI Active se základní cenou 234 900 Kč dobrou perspektivu nemá - je „vítězem”, když za rok přijde o 16,5 % své hodnoty. Silnější přeplňovaná dvanáctistovka ve vrcholné výbavě je na tom podstatně lépe s 13,3% ztrátou. Na dieselové varianty však nemá, třebaže nabídne o válec víc.
Škoda Fabia Combi
Pro „dlouhou” verzi, tedy Fabii Combi, platí v podstatě to stejné, co pro tu obyčejnou - nejvíce ztratí na ceně úplný základ, naopak nejméně bude tratit stroj s dieselovým motorem a nejvyšší výbavou. Na vítězném konci vidíme mezi hatchbackem a kombíkem rozdíl jen 0,2 %, na tom druhém to je 0,5 %, což ale stále není nijak mnoho.
Následující >1 / 3
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 9 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva