Ztráty hodnoty všech škodovek: co koupit a čemu se vyhnout?

Chcete si koupit nový vůz Škody a přemýšlíte, kterou verzi zvolit? Máme pro vás pár vodítek: očekávané ztráty hodnoty všech modelů a verzí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Ztráty hodnoty všech škodovek: co koupit a čemu se vyhnout?

15.6.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Ztráty hodnoty všech škodovek: co koupit a čemu se vyhnout?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Chcete si koupit nový vůz Škody a přemýšlíte, kterou verzi zvolit? Máme pro vás pár vodítek: očekávané ztráty hodnoty všech modelů a verzí.

Náklady na vlastnictví a provoz automobilu se skládají z různých součástí. Peněženku nejvíc pálí náklady na palivo a občas také nějaká ta oprava či jednou ročně pojištění, tyto položky ale nejsou tím nejpodstatnějším. Zejména koupíte-li si auto jako nové, musíte počítat také s poklesem ceny svého stroje - a ta může být v některých případech dost značná a tvořit většinu a nebo alespoň jasné největší položku celkových nákladů.

Tomuto tématu jsme se již věnovali, a to nikoliv jednou. Psali jsme o tom, která auta tratí na ceně nejméně po třech letech provozu a výsledky mohly být pro někoho překvapivé, zejména tvrdí-li u piva, že auto je dnes nové a zítra ojeté se čtvrtinou ceny pryč jako mávnutím kouzelného proutku. Našla se však auta, která si i po třech letech držela víc než 50 % své původní hodnoty.

Z opačné strany na to šla statistika, která ukazovala auta s největším poklesem hodnoty po jednom roku provozu a 15 tisících najetých kilometrech. Z těchto dat vyšly nejhůře „extrémní” verze, tj. zejména extrémně podmotorované či bez jakékoliv výbavy. Po příklad uveďme Škodu Octavia 1,2 TSI, která za pouhý rok ztratila přes pětinu své ceny. Na trhu ojetých aut zkrátka není zájem o nejslabší motorizace, často spojené s nejnižší výbavou. Superb 1,4 TSI je podobný případ, zatímco 2,0 TDI si bude držet cenu víc než dobře.

Tohle jsou jistě zajímavé statistiky, ale české prostředí je specifické jednou věcí - třetinu trhu u nás drží automobilka Škoda a jen tak se to jistě nezmění. Proto jsme se tentokrát zaměřili na to, jak si cenu drží jednotlivé modely naší domácí automobilky. Data mají stejný původ jako ony „ekonomické sebevraždy”, tedy stroje s největším poklesem hodnoty - pochází od DAT a ukazují pokles hodnoty u jednotlivých modelů i pro různé motorizace. Díky tomu můžeme takovýto přehled vyrobit. Opět se také bavíme o ztrátě hodnoty za jeden rok provozu a najetých 15 tisících kilometrech.

Abychom řekli maximum, ale zároveň zachovali dostatečnou přehlednost, od každého modelu je v přehledu jedna motorizace s více výbavovými variantami, ale bez ohledu na jeho výkon. Tedy třebaže existuje Octavia 1,6 TDI s několika různými výkony, najdete ji tu jen jednou, protože pokles ceny se v závislosti na výkonu či převodovce příliš neliší - očekávané poklesy pro rozličné výkonové verze s různými převodovky jsme tedy zprůměrovali. Naopak rozdíly ve výbavě zůstatek hodnoty ovlivňují docela hodně, proto máme v tabulkách více výbavových verzí a jednu motorovou.

Výsledkem tedy je 144 základních verzí Škodovek, které by měly reflektovat kompletní nabídku mladoboleslavské automobilky. Pokud nějaké procento poklesu platí pro Škodu Yeti 1,4 TSI, platí jak pro verzi o 125 i o 150 koních, pro manuál i automat. Připomeňme, že zkoumáme i nejnovější inkarnace daného auta a pokles hodnoty je v daném případě kvalifikovaným odhadem vycházejícím ze zkušeností poskytovatele dat. To platí zejména u nové Fabie a Superbu, které jsou na trhu jen chvíli. Ale už nezdržujme, tady jsou slíbené tabulky.

Škoda Citigo

Nejmenší model je strojem především do města a Škodovka do něj nenabízí tolik výbavy ani příliš silné motory, vrcholem je nějakých 75 koní a pořád je pod kapotou litrový tříválec. Největší výběr tu je mezi tří- a pětidveřovou karoserií a jestli chcete onu napůl integrovanou navigaci či nikoliv. Největší relativní pokles hodnoty, 18,5 % za pouhý rok, vidíme u základní výbavy Active. Naopak nejmenší pokles hodnoty vidíme u nejvyšší výbavy Style; jsou si dost blízko verze jak na benzín, tak i na zemní plyn s názvem G-TEC.


Ztráty hodnoty všech škodovek: co koupit a čemu se vyhnout? - 1 - Ztraty hodnoty Skoda Citigo

Ztráty hodnoty všech škodovek: co koupit a čemu se vyhnout? - 2 - Skoda Citigo test 02Ztráty hodnoty všech škodovek: co koupit a čemu se vyhnout? - 3 - Skoda Citigo test 08Ztráty hodnoty všech škodovek: co koupit a čemu se vyhnout? - 4 - Skoda Citigo test 07

Škoda Fabia

Podobný případ je Škoda Fabia, stroj větší, praktičtější a i v „krátké” verzi s přimhouřením oka a dobrými schopnostmi balit úsporně použitelný jako rodinné auto. Druhá generace byla velmi oblíbená a na tu třetí jsou dlouhé pořadníky, takže bude na ceně tratit celkově dost málo.

To do značné míry potvrzují i přiložená data, i zde ale najdeme výjimky. Zejména verze s neslabším motorem a nejchudší výbavou, tedy 1,0 MPI Active se základní cenou 234 900 Kč dobrou perspektivu nemá - je „vítězem”, když za rok přijde o 16,5 % své hodnoty. Silnější přeplňovaná dvanáctistovka ve vrcholné výbavě je na tom podstatně lépe s 13,3% ztrátou. Na dieselové varianty však nemá, třebaže nabídne o válec víc.

Ztráty hodnoty všech škodovek: co koupit a čemu se vyhnout? - 5 - Ztraty hodnoty Skoda Fabia

Ztráty hodnoty všech škodovek: co koupit a čemu se vyhnout? - 6 - Skoda Fabia III 2015 12 TSI test prvni 005Ztráty hodnoty všech škodovek: co koupit a čemu se vyhnout? - 7 - Skoda Fabia III 2015 12 TSI test prvni 009Ztráty hodnoty všech škodovek: co koupit a čemu se vyhnout? - 8 - Skoda Fabia III 2015 12 TSI test prvni 017

Škoda Fabia Combi

Pro „dlouhou” verzi, tedy Fabii Combi, platí v podstatě to stejné, co pro tu obyčejnou - nejvíce ztratí na ceně úplný základ, naopak nejméně bude tratit stroj s dieselovým motorem a nejvyšší výbavou. Na vítězném konci vidíme mezi hatchbackem a kombíkem rozdíl jen 0,2 %, na tom druhém to je 0,5 %, což ale stále není nijak mnoho.

Ztráty hodnoty všech škodovek: co koupit a čemu se vyhnout? - 9 - Ztraty hodnoty Skoda Fabia Combi

Ztráty hodnoty všech škodovek: co koupit a čemu se vyhnout? - 10 - Test Skoda Fabia Combi TDI 77 2015 prvni 02Ztráty hodnoty všech škodovek: co koupit a čemu se vyhnout? - 11 - Test Skoda Fabia Combi TDI 77 2015 prvni 06Ztráty hodnoty všech škodovek: co koupit a čemu se vyhnout? - 12 - Test Skoda Fabia Combi TDI 77 2015 prvni 09

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.