Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Britové chtějí do roku 2040 zakázat benziny i diesely, povolí jen elektromobily
9.8.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Liberální demokraté chystají novodobý hon na čarodějnice. Cílem je, jak jinak, snížení emisí CO2. Nákladních automobilů se zákaz kupodivu týkat nemá.
Kdysi dávno se říkalo, že „českých knížek hubitelé lití, moli, plíseň, jezuiti“. Stačilo ovšem pár století a rázem můžeme toto přísloví lehce parafrázovat. A to na „britského automobilismu hubitelé lití, Liberální demokrati“. Právě tato strana momentálně přišla s plánem, který by velmi ráda zrealizovala, pokud se v Anglii dostane k moci. Na jeho základě by do roku 2040 neměla po Británii jezdit žádná čistě benzinová a dieselová vozidla, místo nich by provoz byl povolen jen těm nejúspornějším hybridům a elektromobilům.
Tím ovšem snaha o likvidaci konvenčních automobilů, potření osobních svobod a poškození ekonomiky nekončí. Další částí plánu je totiž zpoplatnění silnic, zejména v přeplněných oblastech. Motoristé by podle Liberálních demokratů již neplatili jednorázovou částku (Vehicle Excise Duty, jde v podstatě o emisní daň), místo ní by byla zpoplatněna každá cesta, kterou podniknou. A to na základě vzdálenosti, emisí, které by případný hybrid vypouštěl, lokace a denní doby.
„Do roku 2040 budou na britských silnicích povolena pouze vozidla s velmi nízkou karbonovou stopou určená pro osobní provoz. Pokud to navíc technologie dovolí, rádi bychom tento záměr uskutečnili ještě dříve,“ píše se v dokumentu. Z toho mimo jiné vyplývá, že nákladní automobily produkující emisí několikanásobně více než vozy osobní budou z novodobého honu na čarodějnice vyjmuty. Je tedy patrné, že o ochranu životního prostředí Liberálním demokratům zase tak moc nejde. Něco podobného ostatně předvedl už před pár dny jejich člen Chris Davies, který se postaral o zákaz prodeje Mercedesů na území Francie - rovněž to je považováno za oportunistický krok neberoucí ohledy na racionální argumentaci Daimleru.
A co se má stát se současnými benzinovými a dieselovými vozy? Nic zvláštního, prostě je nebude možné provozovat a jejich majitelé nedostanou jakoukoliv náhradu. Plán totiž zmiňuje pouze tu kompenzaci, že emisní daně vybrané od řidičů vozidel s vyšší karbonovou stopou poslouží jako dotace pro ještě čistší vozidla. To znamená, že poplatky vybrané do roku 2040 by měly posloužit jako finanční zvýhodnění pro následný nákup elektromobilů. V době přeměny ovšem Liberální demokraté rozhodně nesáhnou do kapsy a nevykoupí váš starý vůz, stejně jako to neudělá ani žádný autobazar - takové auto se stane prakticky neprodejným.
Asi proto nepřekvapí, že proti danému záměru se již zvedla velká vlna nevole. Přece jen, britské silnice byly zaplaceny z peněz daňových poplatníků a nyní budou znovu zpoplatňovány? Jaké následky to bude mít pro firmy, jejichž aktivita je přímo spojena s provozem současných aut, jako jsou čerpací stanice? A proč se vlastně zákaz týká jen osobních vozů, když ty nákladní představují stejný „problém”?
To jsou otázky, na které Liberální demokraté nemají odpověď. Mluvčí britské automobilové asociace AA proto naznačuje, že jejich plán je ukvapený a měl by být uskutečněn teprve až v okamžiku, kdy bude po vozech s nízkou či nulovou karbonovou stopu opravdový zájem. Jak jsme si ovšem řekli již včera, poptávka tu prozatím není.
„Stanovit datum bez ohledu na existenci dat, která by ukázala dopad tohoto plánu, je velmi riskantní. AA proto věří, že automobily vybavené malým benzinovým nebo dieselovým motorem budou mít zásadní roli i po roce 2040. Věříme také, že poroste i prodej hybridů a elektromobilů, ovšem ne takovou měrou, aby v daném roce byly dominantní.“
Alespoň někdo tak má na celou záležitost zdravý pohled, podobné plány nelze zkrátka nalajnovat s třicetiletým předstihem bez ohledu na realitu. Je ale otázkou, nakolik se organizace jako AA prosadí. Zvláště v prostředí, kde po zákazu klasických automobilů volá kdejaký politik, kromě Britů má totiž podobné záměry i Francie či celá Evropská unie...
Doprava, tak jak ji známe, by ve Velké Británii měla do roku 2040 zaniknout. Tedy až na kamiony, ty budou paradoxně navzdory větší karbonové stopě povoleny i nadále
Zdroj: Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Stellantis našel uplatnění pro svou osiřelou továrnu v Polsku, bude tam montovat levná čínská auta
25.3.2024 - Únik provalil novou vrcholnou verzi Tesly Model 3, Musk využil své vlády nad Twitterem, aby zahladil stopy
25.3.2024 - Na těchto autech spekulující sběratelé prodělali kalhoty, jejich ceny se za pár let propadly až o 3 miliony Kč
25.3.2024 - Elektromobily ovlivní i americké prezidentské volby, odpor veřejnosti donutil Bidena zmírnit jejich nařizování
25.3.2024 - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 11:12 - petr_riha
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz