Čas nakupovat: ceny ojetých dieselů v Německu skokově klesly, možná na chvíli

Německo patří k zemím se stabilní poptávkou po autech s naftovými motory, kde se ceny příliš rychle nemění. Teď ale došlo k výjimce.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Čas nakupovat: ceny ojetých dieselů v Německu skokově klesly, možná na chvíli

23.2.2017 | Marek Bednář | 30 příspěvků

Německo patří k zemím se stabilní poptávkou po autech s naftovými motory, kde se ceny příliš rychle nemění. Teď ale došlo k výjimce.

Německo je jednou z bašt naftových aut. V Evropě tedy najdeme i země s větším procentním zastoupením vozů s dieselovými motory, jako třeba Francii či Rakousko, jejich přibližně poloviční podíl na prodejích osobních aut v Německu ale dělá z této země největší evropské odbytiště dieselů. A má to svůj racionální důvod - při jízdě stabilně vyššími rychlostmi dokáže být diesel hodně efektivní a na takovém Autobahnu se uplatní snad lépe než kde jinde.

Zájem o ně sice i tam poslední dobou klesal a i ceny negativně ovlivnila i Diesegate, nešlo ale o žádné drama. Teď se ale menší drama v Německu odehrává, neboť ceny ojetých dieselových aut tam skokově klesly o 10 až 20 %. Důvodem je velký pokles zájmu zákazníků, vyvolaný legislativními opatřeními města Stuttgart. To oznámilo nové nařízení, kterým chce od ledna 2018 bojovat se smogem. A další města ho údajně plánují následovat.

Stuttgart, hlavní město Bádenska-Württemberska a zároveň domov automobilek Mercedes-Benz nebo Porsche , leží v údolí ve tvaru mísy a v rámci Německa tam bývá nejhorší smog. Pro boj s touto situací bude od 1. ledna 2018 mít možnost vyhlásit zákaz provozu dieselových automobilů, které nesplňují emisní normu Euro 6.

Na stole tedy ani zdaleka není úplný zákaz dieselů, nýbrž teoretický zákaz provozu těch starších na pár dní v roce. Jenže by byl dost obtížně předvídatelný, a tak je zcela pochopitelná snaha obyvatel Stuttgartu a okolí se svého staršího dieselu zbavit. Třeba ve prospěch novějšího naftového vozu nebo benzínového auta.

Stuttgart navíc nemá být jediný, kdo podobné omezení chce zavést. Jména dalších měst s podobným záměrem nejsou konkrétně zmíněna, ovšem to spíš přispívá zmatení jak občanů, tak i automobilového průmyslu. Zástupci automobilek sice vyjádřili naději, že se situace v dohledné době uklidní, ale zatím se to neděje - a panika vyvolaná napříč Německem vytváří velký převis nabídky nad poptávkou, což ceny okamžitě tlačí dolů.

Automobilky už v reakci na stuttgartskou novinku varovaly před velkými ekonomickými ztrátami - dotčené vozy ztratily během pár dnů na hodnotě celkem prý až 4,24 miliardy Eur, tj. cca 113,6 miliardy korun - a před problémy, které nařízení způsobí lidem, kteří svá auta z nějakého důvodu potřebují a benzínový motor pro ně není schůdnou alternativou. Označily nařízení za „bližší neužitečnému aktivismu, než reálné snaze zlepšit kvalitu ovzduší”.

„Aktuálně můžeme hovořit pouze o současné situaci,” říká k věci Ansgar Klein, generální ředitel BVfK, Federace volného prodeje automobilů. „A vyjádřit naději, že se situace uklidní,” dodává. Reakce na stuttgartské opatření je překvapivě bouřlivá, čemuž napomáhá zmíněná nejistota, jak se k témuž postaví další města. Pro nás to ale může být výhodou - než (pokud) se situace uklidní, půjde v Německu diesely splňující nanejvýš Euro 5 koupit levněji než kdy jindy...

Čas nakupovat: ceny ojetých dieselů v Německu skokově klesly, možná na chvíli - 1 - Diesely Nemecko skokovy pokles cen 01Čas nakupovat: ceny ojetých dieselů v Německu skokově klesly, možná na chvíli - 2 - Diesely Nemecko skokovy pokles cen 02Čas nakupovat: ceny ojetých dieselů v Německu skokově klesly, možná na chvíli - 3 - Diesely Nemecko skokovy pokles cen 03Čas nakupovat: ceny ojetých dieselů v Německu skokově klesly, možná na chvíli - 4 - Diesely Nemecko skokovy pokles cen 04Čas nakupovat: ceny ojetých dieselů v Německu skokově klesly, možná na chvíli - 5 - Diesely Nemecko skokovy pokles cen 05Čas nakupovat: ceny ojetých dieselů v Německu skokově klesly, možná na chvíli - 6 - Diesely Nemecko skokovy pokles cen 06
Diesely splňující Euro 6 jsou v suchu, starší diesely čeká ve Stuttgartu omezení a další města uvažují o tomtéž. Ceny starších dieselů to žene dolů...

Zdroje: BVfK, Focus, DW

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 30 příspěvků

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše