Jak se změnily ceny ojetých VW s TDI po Dieselgate v Evropě? Realita překvapí

4.11.2016 | Marek Bednář | 11 příspěvků

Často slýcháme, že Evropanům je celá naftová aféra VW ukradená a jejich chování prakticky neovlivňuje. Tvrdá čísla ale hovoří o něčem jiném.

Emisní aférou koncernu Volkswagen, která vypukla v září loňského roku, se zabývali pravidelně, podrobně a z různých úhlů pohledu. Dieselgate, jak se rychle začalo skandálu říkat, hýbala motoristickým světem celý loňský podzim a pořádnou část prvního pololetí roku letošního. Je to tak velký problém, že Volkswagen musí šetřit, kde to jen jde, aby se nemusel zadlužovat.

Dieselgate vznikla v USA, vznětové motory Volkswagenu tam plnily přísná emisní nařízení ohledně oxidů dusíku jen v laboratorních testech, nikoliv při skutečné jízdě, což je podle tamních pravidel podvod. Principem byla „chytrá” elektronika, která poznala, kdy je auto měřeno, a podle toho zapnula v řídící jednotce motoru speciální mapování, se kterým vůz testem prošel. Kdykoliv jindy ale byla v činnosti jiná mapa, se kterým byl motor přívětivý uživatelsky, ale vypouštěl násobně víc různých emisí, zjednodušeně řečeno.

Motory EA189, ty hlavní, které byly zasažené touhle aférou, se prodávaly také v Evropě. Zde ale nic takového zakázáno není, alespoň ne jednoznačně. Podvod to je pořád, ale pravidla testu spotřeby NEDC podobných postupů umožňují spoustu. I proto v Evropě sice je dostupná oprava se známými dopady, ale majitelé dotčených aut nedostanou žádnou kompenzaci. Také proto, že by něco takového koncern mohlo položit.

Dotčené miliony aut nemají problém s provozem, můžou fungovat pořád dál, stejně jako fungovaly dosud. Žádný evropský stát nebude zakazovat jejich provoz, protože v Evropě se žádné porušení pravidel nekoná. Mnohokrát jsme tak slyšeli, že zatímco v Americe na VW padl jeden velký temný stín, Evropanům je to jedno. Jenže, jak se ukazuje, Volkswageny s motory 1,6 a 2,0 TDI EA189 padají v nelibost některých svých majitelů, kteří je prodávají dál. A zájem o ně ze strany kupujících také není tak velký, jako býval.

Svědčí o tom pokles cen, který zaznamenal německý inzertní server Mobile.de. Zaměřil se na Volkswageny s motory TDI o objemu 1 598 a 1 968 ccm, tedy dvě verze motoru EA189, na které se vztahuje emisní skandál. První registrace zkoumaných vozů byly nejdříve v roce 2007, a zaměřil se na vývoj cen a počtu inzerátů za období od září 2015, kdy Dieselgate vypukla, do října 2016.

Výsledky říkají, že průměrný pokles ceny napříč modely Volkswagenu s těmito motory je 6,4 %, zatímco počet inzerátů narostl o 23 %. Nejnižší průměrná cena byla zaznamenána v září letošního roku, přesně rok od propuknutí kauzy; je to jediné číslo pod 20 tisíc Eur (540 tisíc korun). Tehdy také vidíme výraznější pokles počtu inzerátů. V říjnu 2016 se cena dostala opět nad tuto hranici a i počet inzerátů roste.

Vývoj cen a nabídky ojetých aut s problematickými motory TDI EA189

Jak se změnily ceny ojetých VW s TDI po Dieselgate v Evropě? Realita překvapí - 1 - vyvoj cen vw tdi na mobile sourn 01Jak se změnily ceny ojetých VW s TDI po Dieselgate v Evropě? Realita překvapí - 2 - vyvoj cen vw tdi na mobile sourn 02

Vývoj cen je ovšem u každého modelu značky VW úplně jiný. Největší pokles zaznamenal model Tiguan, 16 %, Golf si naopak cenu docela drží, vidíme pokles jen o 3,8 %. A Passatu cena dokonce roste, jak ukazuje graf, a to o znatelných 16,7 %. Ceny MPV a dodávek Volkswagenu se s poklesem drží mezi Golfem a Tiguanem, jak ukáže tabulka.

Vývoj cen jednotlivých modelů VW s problematickými motory TDI EA189

Jak se změnily ceny ojetých VW s TDI po Dieselgate v Evropě? Realita překvapí - 3 - vyvoj cen vw tdi na mobile modely 01Jak se změnily ceny ojetých VW s TDI po Dieselgate v Evropě? Realita překvapí - 4 - vyvoj cen vw tdi na mobile modely 02

Celkový pokles cen 6,4 % se může jevit po těchto většinou dvouciferných číslech relativně malý. V takových sférách ho drží jediné - nízký pokles cen Golfu a nárůst cenu Passatu. Zajímavou informací také je, že bez ohledu na odmítnutí kompenzací Wolfsburgem některá velká dealerství v Německu údajně vykupují postižená auta za vyšší ceny, než jaké by pro daný model, věk, kilometrový proběh a opotřebování byly adekvátní.

Další otázkou je, jaké procento postižených aut, která byla zejména v posledních měsících nabízena k prodeji, prošlo opravou v autorizovaném servisu. Chce-li někdo postižené auto prodat, lze předpokládat, že se s opravou nebude namáhat, i když by za ni nic neplatil, že prostě auto prodá a nechá případné starosti na novém majiteli.

Existuje totiž otázka, co oprava udělá s životností motoru a jeho jednotlivých komponent, mj. katalyzátoru a filtru pevných částic. Volkswagen žádnou výslovnou záruku nedává, přestože ujišťuje o tom, že se softwarové změny na životnosti hardwaru negativně nepodepíšou, ale podle jiných informací z USA z července 2016 by motory plnící emisní normy i v reálném provozu produkovaly tolik pevných částic, že by byl DPF filtr ucpán nad míru, ze které je možné provést regeneraci, už po 80 tisících kilometrech.

Jak tomu bude ve skutečnosti, můžeme dnes jen odhadovat, ukáže to čas. Je ale možné, že vozy s motory EA189 čeká ještě další pokles cen nad rámec toho běžného, pokud bude stávající hardware snášet softwarové změny v delším časovém horizontu špatně.

Jak se změnily ceny ojetých VW s TDI po Dieselgate v Evropě? Realita překvapí - 5 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 004Jak se změnily ceny ojetých VW s TDI po Dieselgate v Evropě? Realita překvapí - 6 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 007Jak se změnily ceny ojetých VW s TDI po Dieselgate v Evropě? Realita překvapí - 7 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 012Jak se změnily ceny ojetých VW s TDI po Dieselgate v Evropě? Realita překvapí - 8 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 048Jak se změnily ceny ojetých VW s TDI po Dieselgate v Evropě? Realita překvapí - 9 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 144Jak se změnily ceny ojetých VW s TDI po Dieselgate v Evropě? Realita překvapí - 10 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 057
Pokles cen kvůli Dieselgate zcela minul jen Passat, ostatní modely výrazně zasáhl

Jak se změnily ceny ojetých VW s TDI po Dieselgate v Evropě? Realita překvapí - 11 - VW Dieselgate ADAC 01Jak se změnily ceny ojetých VW s TDI po Dieselgate v Evropě? Realita překvapí - 12 - VW Dieselgate ADAC 02Jak se změnily ceny ojetých VW s TDI po Dieselgate v Evropě? Realita překvapí - 13 - VW Dieselgate ADAC 03Jak se změnily ceny ojetých VW s TDI po Dieselgate v Evropě? Realita překvapí - 14 - VW Dieselgate ADAC 04Jak se změnily ceny ojetých VW s TDI po Dieselgate v Evropě? Realita překvapí - 15 - VW Dieselgate ADAC 05Jak se změnily ceny ojetých VW s TDI po Dieselgate v Evropě? Realita překvapí - 16 - VW Dieselgate ADAC 06Jak se změnily ceny ojetých VW s TDI po Dieselgate v Evropě? Realita překvapí - 17 - VW Dieselgate ADAC 07Jak se změnily ceny ojetých VW s TDI po Dieselgate v Evropě? Realita překvapí - 18 - VW Dieselgate ADAC 08Jak se změnily ceny ojetých VW s TDI po Dieselgate v Evropě? Realita překvapí - 19 - VW Dieselgate ADAC 09Jak se změnily ceny ojetých VW s TDI po Dieselgate v Evropě? Realita překvapí - 20 - Uprava TDI svolavaci akce VW mereni 01Jak se změnily ceny ojetých VW s TDI po Dieselgate v Evropě? Realita překvapí - 21 - Uprava TDI svolavaci akce VW mereni 02
U Golfu to platí relativně nejméně. S těmito výsledky vlivu na výkon a točivý moment testoval vliv softwarové opravy v červnu ADAC

Zdroj: Mobile.de

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 11 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše