Oprava motorů TDI podvádějících testy emisí zkrátí jejich životnost, říká EU

31.10.2016 | Petr Prokopec | 2 příspěvky

Dle nových zjištění EU nestojí na konci největší svolávací akce Volkswagenu jen pozitiva. Je ale také možné, že jde pouze o „italskou pomstu“.

Okolo kauzy Dieselgate bylo v posledních týdnech mnohem tišeji než třeba před rokem touto dobou, kdy největší skandál v historii Volkswagenu plnil stránky všech světových médií, nejen těch automobilových. Mohlo by se tedy zdát, že Němci již mají to nejhorší za sebou a nyní mohou bez problémů plánovat zejména svou elektrickou budoucnost. Jenže jak se říká, nechvalte dne před večerem. Nad koncernem VW Group se opět začínají stahovat mračna.

Německý magazín Der Spiegel publikoval informace z dokumentů Evropské komise, dle nichž mělo být zjištěno, že úpravy pohonných jednotek osazených „chytrým“ softwarem mohou tyto motory postupně zničit. Dle obvinění prý permanentní spuštění procedur, které přispívají ke snížení emisí NOx, vyvíjí mnohem větší nápor na jednotlivé komponenty agregátů. Dokládat to přitom mají výsledky testů, které komise získala od laboratoře Vela na severu Itálie.

Prozatím přitom ani Vela, ani samotná komise výsledky oficiálně nepublikovaly, nicméně jdou ruku v ruce s tím, co nedávno pronesl souzený technik VW. Vysvětleno pak rovněž nebylo, jakým přesně způsobem může k poničení motorů dojít a jaké velké škody mohou být. Evropská unie má ovšem nyní po VW Group požadovat dodatečnou záruku na provedené úpravy u již více než 1,23 milionů aut, kterým byl v důsledku největší svolávací akce koncernu přehrán software.

Už dříve bylo zjištěno, jaký má úprava vliv na emise, spotřebu a výkon, dlouhodobé aspekty jsou ale jiná věc. V reakci na zmíněné informace již mluvčí automobilky znovu potvrdil, že „aktualizace softwaru nemá žádný nepříznivý vliv na spotřebu paliva či výdrž motoru a jeho komponentů“. Dle něj tak žádné dodatečné záruky, které EU požaduje, „nejsou potřeba“. Je tedy otázkou, jestli tlak komise není jen honbou za politickými body.

Nedávný únik interního dokumentu totiž naznačil, že EU věděla o podvodech ze strany automobilek již dávno. Přesto to několik let neřešila, neboť nešlo o emise CO2, kolem kterých je vybudován multimiliardový byznys, nýbrž o již zmiňované emise NOx, o které se většina Evropanů ještě donedávna vůbec nezajímala. Nyní ale zjevně dobrý „kšeft“ roste i okolo nich.

Na další kroky EU jsme tedy zvědavi, stejně jako na německou odezvu. Je poněkud podezřelé, že s výsledky přišla italská laboratoř. Právě tamní Fiat přitom nyní vede spor s německou vládou stran - světe, div se - produkce emisí NOx. Ty mají jeho vozy překračovat ještě více než auta Volkswagenu, FCA se ovšem s regulemi vypořádalo trochu jinak.

Nebudeme ale kout spiklenecké teorie a místo toho se ještě v rychlosti přesuneme do Španělska, které bylo kauzou Dieselgate zasaženo rovněž. Tamní soud nařídil Volkswagenu Espana a dealerství Valladolid Wagen, aby vyplatily kompenzaci ve výši 5 000 Eur (cca 135 200 Kč) majiteli Audi Q5, a to právě kvůli inkriminovanému softwaru. Jde přitom o první verdikt svého druhu, proti kterému se španělské zastoupení hodlá odvolat. Šlo by totiž o nebezpečný precedent, jenž by otevřel cestu dalším žalobám.

S těmi ovšem VW Group může počítat tak jako tak, neboť momentálně proti němu jde v občanskoprávních sporech již více než 5 500 majitelů koncernových vozů. I kdyby byla kompenzace přiřknuta všem, pro Volkswagen by to sice nebylo likvidační, nicméně mohlo by se tento trend přelít i do dalších zemí a motivovat další majitele ke stejné akci. Odvolání tedy ještě bude zajímavé.

Majiteli vozu Audi Q5 přitom nešlo o emise NOx, spíše o jistou kompenzaci podvodu jako takového, kterého se měl stát obětí. Jenže je otázkou, zda se jí stal - Starý kontinent má mnohem benevolentnější regule než Amerika, kde má skandál kořeny. Odvolání se navíc možná dá čekat i na jeho straně, neboť původně ve své žalobě požadoval kromě financí i zcela nový vůz. A nakonec dostal jen to první...

Vliv nového software na výkon a točivý moment motoru dle ADAC

Oprava motorů TDI podvádějících testy emisí zkrátí jejich životnost, říká EU - 1 - Uprava TDI svolavaci akce VW mereni 01Oprava motorů TDI podvádějících testy emisí zkrátí jejich životnost, říká EU - 2 - Uprava TDI svolavaci akce VW mereni 02
Výkon i točivý moment se u tohoto vozu navýšily, reálné hodnoty však byly vyšší než udávané již před modifikací softwaru

Fotografie a video z testování nového software u ADAC

Oprava motorů TDI podvádějících testy emisí zkrátí jejich životnost, říká EU - 3 - VW Dieselgate ADAC 01Oprava motorů TDI podvádějících testy emisí zkrátí jejich životnost, říká EU - 4 - VW Dieselgate ADAC 02Oprava motorů TDI podvádějících testy emisí zkrátí jejich životnost, říká EU - 5 - VW Dieselgate ADAC 03Oprava motorů TDI podvádějících testy emisí zkrátí jejich životnost, říká EU - 6 - VW Dieselgate ADAC 04Oprava motorů TDI podvádějících testy emisí zkrátí jejich životnost, říká EU - 7 - VW Dieselgate ADAC 05Oprava motorů TDI podvádějících testy emisí zkrátí jejich životnost, říká EU - 8 - VW Dieselgate ADAC 06Oprava motorů TDI podvádějících testy emisí zkrátí jejich životnost, říká EU - 9 - VW Dieselgate ADAC 07Oprava motorů TDI podvádějících testy emisí zkrátí jejich životnost, říká EU - 10 - VW Dieselgate ADAC 08Oprava motorů TDI podvádějících testy emisí zkrátí jejich životnost, říká EU - 11 - VW Dieselgate ADAC 09
VW Golf 2,0 TDI byl jedním ze čtyř aut, které ADAC podrobil měřením

Zdroje: Der Spiegel, Auto News

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 2 příspěvky

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama