Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Island očima řidiče: krajinou ohně a ledu
18.9.2008 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Na Island se každoročně vydává mnoho turistů nejen od nás. Mnozí z nich se nechají naložit do autobusu a vozit od atrakce k atrakci. Existují ale také dobrodruzi, kteří by se rádi pustili do nejzapadlejších koutů tohoto mýty opředeného ostrova na vlastní pěst. Pro takové tu máme zkušenosti nasbírané v průběhu 3 500 km ujetých po všech možných druzích islandských povrchů.
Přehled kapitol
Jak jezdit (a jak ne)
Tuto kapitolu můžeme začít oficiálním videem vytvořeným právě pro návštěvníky Islandu. Pod ním naleznete překlad komentáře.
***************************************
Cestování po Islandu může být jedním z největších zážitků, ale tato krásná a drsná krajina také skrývá určité obtíže a překážky, se kterými jste se jako řidič ještě nemuseli setkat. Ukážeme vám několik věcí, na které byste při řízení na Islandu měli myslet a předejít tak případným problémům.
Štěrkové cesty: Zapamatujte si tuhle značku (MALBIK ENDAR), protože ta vám říká, že se blížíte k začátku štěrkové cesty, což může být extrémně nebezpečné. (Přechody mezi asfaltem a štěrkem bývají opravdu nepříjemné. Dost často hned na asfalt navazuje velmi robitý úsek.) To, že se na štěrkovou cestu při cestování po Islandu dostanete, je vysoce pravděpodobné. Za určitých podmínek, pokud nebudete opatrní, mohou být nebezpečné. Jestliže vaše auto začne ztrácet na volném štěrku adhezi, nepanikařte a rozhodně nebrzděte. Nebo brzděte tak, abyste nezablokovali kola, protože byste se mohli dostat například do hodin. Jestliže řídíte auto s manuální převodovkou je nejlepší vyšlápnoput spojku a mírnými pohyby volantu držet auto v přímém směru. Neuvolňujte spojku dokud nezískáte zpět plnou kontrolu nad vozidlem. Jemná práce s volantem je důležitá, určitě s ním náhle netrhejte. A ze všeho nejlepší je jezdit pomalu, pak se do takové situace nedostanete.
Rychlost: Když se podíváte na výsledky studií nehodovosti na Islandu, zjistíte, že za většinu z nich může nepřiměřená rychlost s ohledem na místní podmínky. Rychlostní omezení by měla být brána jen jako nápověda sdělující maximální rychlost za ideálních podmínek. Obecně je na zpevněných silnicích mimo města rychlost omezena na 90 km/h, ve městech pak na 50 km/h.
Potkávání se na štěrkových cestách: Jestliže se při cestě po štěrkové cestě potkáte s jiným vozidlem, mějte na paměti několik zásad. Za prvé, maximálních rychlost je 80 km/h, což samozřejmě platí za ideálních podmínek. Za druhé, tyto cesty jsou obvykle užší, než standardní cesty, takže je při vyhýbání se potřeba zpomalit a najet co nejblíže k pravému okraji cesty. A za třetí, pozor na adhezi na volném štěrku.
Slepé horizonty a zatáčky: Ty můžete potkat na mnoha místech na Islandu. Obvykle jsou označeny speciální značkou (BLINDHAEDIR). Jestliže k některému z nich dojete, měli byste být velmi opatrní. Zpomalte a najeďte si vpravo, nikdy nevíte, co jede v protisměru.
Úzké mosty: Mnoho mostů na Islandu je stavěno jako jednopruhové. Obecné pravidlo je, že kdo přijel dřív, ten také dříve jede na most. Přesto se stane, že některý z řidičů neodhadne situaci a je tak třeba věnovat pozornost protijedoucímu vozidlu, jestli vám, pokud ji máte, opravdu dává přednost.
Pásy: Mnoho smrtelných úrazů při nehodách nastává v důsledku nepoužití bezpečnostních pásů, proto jsou všichni pasažéři povinni se při jízdě poutat.
Počasí a uzavírky: Počasí se na Islandu může změnit velmi rychle, v jednu chvíli slunečno a klid, za okamžik vichřice se sněhovou bouří. Zkontrolujte nebo zjistěte si předpověď počasí, zvláště pokud jedete do odlehlých oblastí. Informace o počasí najdete online či můžete za volat na číslo (+354) 902 0600. Také informace o cestách jsou online, popřípadě je k dispozici linka 1779 (po dovolání se zmáčkněte 3).
Před cestou se ujistěte, že vaše vozidlo je vhodné pro vedlejší cesty popř. horské cesty. A mějte na paměti, že veškeré ježdění mimo vyznačené cesty je přísně zakázáno a že takové ježdění není kryto pojistkou.
Zvířata: Mnoho nehod se stává v důsledku podcenění přítomnosti zvířat na cestách. Jestliže nějaké uvidíte, zpomalte a ujistěte se, kam si to namíří.
Svícení ve dne: Na Islandu je celoroční povinnost svítit 24 hodin denně.
Toto video ukázalo hlavní body, které platí pro ježdění na Islandu a také se pokusilo zobrazit některé ze situací, do kterých se pravděpodobně dostanete. Být na ně připravený může znamenat rozdíl mezi životem a smrtí, proto vás žádáme, abyste o nich přemýšleli a při samotném řízení na Islandu používali zdravý rozum, uvážlivost a trpělivost. Řiďte bezpečně ať se nedostanete do problémů.
***************************************
Nemohu říci, že bych se vším, co v komentáři zaznělo, souhlasil. Začněme s jízdou po štěrkových cestách. Ve většině případů bude větším problém samotná kvalita povrchu, než podklad. Velká část z vedlejších cest je rozbitá a hlavně se na nich vytváří roleta, kvůli které stejně pojedete pomaleji, než povolenou osmdesátkou. Pokud si netroufáte, jeďte ve vyjetých kolejích, kde je tvrdý podklad a kde rozhodně nemusíte mít strach ze ztráty adheze. Já jsem většinu doby jezdil mimo ně, kde to tak neházelo, přesto problém se stabilitou nastal jen velmi zřídka. V zásadě platí zkušenosti nasbírané při jízdě v čerstvém mokrém sněhu. To vše platí pro sucho, za mokra se situace stává zajímavější. Prach se změní v blatíčko, které je velmi kluzké a zrádné. Kaluže zakryjí jámy a pak se vyplatí zpomalit.
Tak takhle všelijak může vypadat na Islandu vypadat cesta.
Nebezpečné situace mohou nastat při předjíždění popřípadě při vyhýbání se s protijedoucím vozidlem. Předjíždět asi často nebudete, cesty jsou většinou dost úzké a za před vámi jedoucím autem se táhne hustá vlečka prachu či rozvířeného bláta. Turisté navíc neradi uhýbají, většinou se chovají jako naši klobouci. Když nemůžu jet rychleji já, nepojedeš ani ty. Míjení se je jiný problém a děje se samozřejmě daleko častěji. Je opravdu lepší zpomalit, najet na stranu a prostě počkat, až se ten naproti přežene. Kdyby nic, ušetříte si případné problémy s rozbitým čelním sklem či světlometem od kamenů a štěrku. Závěrem snad, že na domorodce v osobních autech až tak velký pozor dávat nemusíte, sice jezdí rychle, ale setkání s nimi bývá v pohodě, většinou zpomalí a uhnou na stranu. Horší jsou řidiči autobusů a hlavně náklaďáků. Na západních fjordech jsme v jeden den potkali cisternu s benzínem. Když jela v protisměru, měl jsem strach, že nás smete, když nás pak dojela při návratu, raději jsem zpomalil, zajel na kraj a nechal ji jet. Jen dodám, že jsem v tu chvíli jel 80 po cestě zařízlé do svahu a stejně se na mě její řidič přilepil jak vosa na bonbon.
Teď si asi řeknete, proč se tedy z ježdění po štěrkových cestách dělá taková věda, když vám tu tvrdím, že to vlastně nic není. Opravdu, nic to není, když budete řídit tak, jak byste měli řídit za všech okolností a nejen na Islandu. Tedy s rozumem. Na Islandu potkáte pomníky těch, kdo rozum nechali doma. Na mnoha místech je vystaven vrak nějakého miniauta z půjčovny, u kterého je bilboard upozorňující na nutnost zvýšené pozornosti při řízení.
Na Islandu občas docela fouká.
Další z islandských specialit jsou již ve videu zmíněné slepé horizonty a zúžená místa. Mezi námi, místní dělají z komára velblouda. Na našich silnicích potkáte daleko horší místa a žádná značka na ně neupozorňuje. Tím vás nenabádám značení nerespektovat, přesto stačí najet si poněkud víc vpravo a jste v bezpečí.
Pozor, slepý horizont.
Ostrá vlevo, dvě, úzký most...
A poslední chuťovkou jsou zvířata a ptáci. Jak stojí v průvodci Lonely planet, kvůli ptákům se na Islandu nebrzdí. Tedy domorodci nebrzdí. Přesto je asi lepší zpomalit, jsou úseky (někdy označené jasně srozumitelnou značkou), kde budou ptáků celá mračna. To by se mohlo vážně podepsat třeba na čelním skle. Jinou kapitolou jsou ovce, koně a krávy. Zatímco setkání s volně pobíhajícím koněm či krávou je spíše vzácné, ovce jsou všude a vážně si dělají, co chtějí. Blízké setkání s nimi si raději zkuste v některé z místních restaurací, pochutnáte si, na cestě si na ně dávejte pozor.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
dnes - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024 - 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
28.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Arab blbnul s legendárním off-roadem Toyoty na pláži. Šel přes střechu, vyletěl z kabiny a pak se podruhé narodil
2.4.2024 - Zřejmě už odpískaný bestseller VW je dnes jednou z mála levných cest k univerzálnímu autu, které vydrží
2.4.2024 - Korejci odhalili svůj první závodní elektromobil. Je tak absurdně těžký, že mu museli udělat vlastní závody
2.4.2024 - Vrcholný elektrický Mercedes ztrácí na ceně skoro polovinu za jediný rok, majitelům bere miliony. Němci už se bojí i Číňanů
3.4.2024 - Jediný moderní McLaren schopný uhánět 400 km/h měl být investiční jistota, teď se nedá prodat ani o 15 milionů levněji
3.4.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva