Island očima řidiče: krajinou ohně a ledu

Na Island se každoročně vydává mnoho turistů nejen od nás. Mnozí z nich se nechají naložit do autobusu a vozit od atrakce k atrakci. Existují ale také dobrodruzi, kteří by se rádi pustili do nejzapadlejších koutů tohoto mýty opředeného ostrova na vlastní pěst. Pro takové tu máme zkušenosti nasbírané v průběhu 3 500 km ujetých po všech možných druzích islandských povrchů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Island očima řidiče: krajinou ohně a ledu

18.9.2008 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek

Island očima řidiče: krajinou ohně a ledu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Na Island se každoročně vydává mnoho turistů nejen od nás. Mnozí z nich se nechají naložit do autobusu a vozit od atrakce k atrakci. Existují ale také dobrodruzi, kteří by se rádi pustili do nejzapadlejších koutů tohoto mýty opředeného ostrova na vlastní pěst. Pro takové tu máme zkušenosti nasbírané v průběhu 3 500 km ujetých po všech možných druzích islandských povrchů.

Jak jezdit (a jak ne)

Tuto kapitolu můžeme začít oficiálním videem vytvořeným právě pro návštěvníky Islandu. Pod ním naleznete překlad komentáře.

***************************************

Cestování po Islandu může být jedním z největších zážitků, ale tato krásná a drsná krajina také skrývá určité obtíže a překážky, se kterými jste se jako řidič ještě nemuseli setkat. Ukážeme vám několik věcí, na které byste při řízení na Islandu měli myslet a předejít tak případným problémům.

Štěrkové cesty: Zapamatujte si tuhle značku (MALBIK ENDAR), protože ta vám říká, že se blížíte k začátku štěrkové cesty, což může být extrémně nebezpečné. (Přechody mezi asfaltem a štěrkem bývají opravdu nepříjemné. Dost často hned na asfalt navazuje velmi robitý úsek.) To, že se na štěrkovou cestu při cestování po Islandu dostanete, je vysoce pravděpodobné. Za určitých podmínek, pokud nebudete opatrní, mohou být nebezpečné. Jestliže vaše auto začne ztrácet na volném štěrku adhezi, nepanikařte a rozhodně nebrzděte. Nebo brzděte tak, abyste nezablokovali kola, protože byste se mohli dostat například do hodin. Jestliže řídíte auto s manuální převodovkou je nejlepší vyšlápnoput spojku a mírnými pohyby volantu držet auto v přímém směru. Neuvolňujte spojku dokud nezískáte zpět plnou kontrolu nad vozidlem. Jemná práce s volantem je důležitá, určitě s ním náhle netrhejte. A ze všeho nejlepší je jezdit pomalu, pak se do takové situace nedostanete.

Rychlost: Když se podíváte na výsledky studií nehodovosti na Islandu, zjistíte, že za většinu z nich může nepřiměřená rychlost s ohledem na místní podmínky. Rychlostní omezení by měla být brána jen jako nápověda sdělující maximální rychlost za ideálních podmínek. Obecně je na zpevněných silnicích mimo města rychlost omezena na 90 km/h, ve městech pak na 50 km/h.

Potkávání se na štěrkových cestách: Jestliže se při cestě po štěrkové cestě potkáte s jiným vozidlem, mějte na paměti několik zásad. Za prvé, maximálních rychlost je 80 km/h, což samozřejmě platí za ideálních podmínek. Za druhé, tyto cesty jsou obvykle užší, než standardní cesty, takže je při vyhýbání se potřeba zpomalit a najet co nejblíže k pravému okraji cesty. A za třetí, pozor na adhezi na volném štěrku.

Slepé horizonty a zatáčky: Ty můžete potkat na mnoha místech na Islandu. Obvykle jsou označeny speciální značkou (BLINDHAEDIR). Jestliže k některému z nich dojete, měli byste být velmi opatrní. Zpomalte a najeďte si vpravo, nikdy nevíte, co jede v protisměru.

Úzké mosty: Mnoho mostů na Islandu je stavěno jako jednopruhové. Obecné pravidlo je, že kdo přijel dřív, ten také dříve jede na most. Přesto se stane, že některý z řidičů neodhadne situaci a je tak třeba věnovat pozornost protijedoucímu vozidlu, jestli vám, pokud ji máte, opravdu dává přednost.

Pásy: Mnoho smrtelných úrazů při nehodách nastává v důsledku nepoužití bezpečnostních pásů, proto jsou všichni pasažéři povinni se při jízdě poutat.

Počasí a uzavírky: Počasí se na Islandu může změnit velmi rychle, v jednu chvíli slunečno a klid, za okamžik vichřice se sněhovou bouří. Zkontrolujte nebo zjistěte si předpověď počasí, zvláště pokud jedete do odlehlých oblastí. Informace o počasí najdete online či můžete za volat na číslo (+354) 902 0600. Také informace o cestách jsou online, popřípadě je k dispozici linka 1779 (po dovolání se zmáčkněte 3).

Před cestou se ujistěte, že vaše vozidlo je vhodné pro vedlejší cesty popř. horské cesty. A mějte na paměti, že veškeré ježdění mimo vyznačené cesty je přísně zakázáno a že takové ježdění není kryto pojistkou.

Zvířata: Mnoho nehod se stává v důsledku podcenění přítomnosti zvířat na cestách. Jestliže nějaké uvidíte, zpomalte a ujistěte se, kam si to namíří.

Svícení ve dne: Na Islandu je celoroční povinnost svítit 24 hodin denně.

Toto video ukázalo hlavní body, které platí pro ježdění na Islandu a také se pokusilo zobrazit některé ze situací, do kterých se pravděpodobně dostanete. Být na ně připravený může znamenat rozdíl mezi životem a smrtí, proto vás žádáme, abyste o nich přemýšleli a při samotném řízení na Islandu používali zdravý rozum, uvážlivost a trpělivost. Řiďte bezpečně ať se nedostanete do problémů.
***************************************

Nemohu říci, že bych se vším, co v komentáři zaznělo, souhlasil. Začněme s jízdou po štěrkových cestách. Ve většině případů bude větším problém samotná kvalita povrchu, než podklad. Velká část z vedlejších cest je rozbitá a hlavně se na nich vytváří roleta, kvůli které stejně pojedete pomaleji, než povolenou osmdesátkou. Pokud si netroufáte, jeďte ve vyjetých kolejích, kde je tvrdý podklad a kde rozhodně nemusíte mít strach ze ztráty adheze. Já jsem většinu doby jezdil mimo ně, kde to tak neházelo, přesto problém se stabilitou nastal jen velmi zřídka. V zásadě platí zkušenosti nasbírané při jízdě v čerstvém mokrém sněhu. To vše platí pro sucho, za mokra se situace stává zajímavější. Prach se změní v blatíčko, které je velmi kluzké a zrádné. Kaluže zakryjí jámy a pak se vyplatí zpomalit.

Island očima řidiče: krajinou ohně a ledu - 4 - Island 2008 17Island očima řidiče: krajinou ohně a ledu - 5 - Island 2008 24Island očima řidiče: krajinou ohně a ledu - 6 - Island 2008 29Island očima řidiče: krajinou ohně a ledu - 7 - Island 2008 05Island očima řidiče: krajinou ohně a ledu - 8 - Island 2008 04Island očima řidiče: krajinou ohně a ledu - 9 - Island 2008 09
Tak takhle všelijak může vypadat na Islandu vypadat cesta.

Nebezpečné situace mohou nastat při předjíždění popřípadě při vyhýbání se s protijedoucím vozidlem. Předjíždět asi často nebudete, cesty jsou většinou dost úzké a za před vámi jedoucím autem se táhne hustá vlečka prachu či rozvířeného bláta. Turisté navíc neradi uhýbají, většinou se chovají jako naši klobouci. Když nemůžu jet rychleji já, nepojedeš ani ty. Míjení se je jiný problém a děje se samozřejmě daleko častěji. Je opravdu lepší zpomalit, najet na stranu a prostě počkat, až se ten naproti přežene. Kdyby nic, ušetříte si případné problémy s rozbitým čelním sklem či světlometem od kamenů a štěrku. Závěrem snad, že na domorodce v osobních autech až tak velký pozor dávat nemusíte, sice jezdí rychle, ale setkání s nimi bývá v pohodě, většinou zpomalí a uhnou na stranu. Horší jsou řidiči autobusů a hlavně náklaďáků. Na západních fjordech jsme v jeden den potkali cisternu s benzínem. Když jela v protisměru, měl jsem strach, že nás smete, když nás pak dojela při návratu, raději jsem zpomalil, zajel na kraj a nechal ji jet. Jen dodám, že jsem v tu chvíli jel 80 po cestě zařízlé do svahu a stejně se na mě její řidič přilepil jak vosa na bonbon.

Island očima řidiče: krajinou ohně a ledu - 10 - Island 2008 06
Pirát na obzoru.

Teď si asi řeknete, proč se tedy z ježdění po štěrkových cestách dělá taková věda, když vám tu tvrdím, že to vlastně nic není. Opravdu, nic to není, když budete řídit tak, jak byste měli řídit za všech okolností a nejen na Islandu. Tedy s rozumem. Na Islandu potkáte pomníky těch, kdo rozum nechali doma. Na mnoha místech je vystaven vrak nějakého miniauta z půjčovny, u kterého je bilboard upozorňující na nutnost zvýšené pozornosti při řízení.

Island očima řidiče: krajinou ohně a ledu - 11 - Island 2008 10
Na Islandu občas docela fouká.

Další z islandských specialit jsou již ve videu zmíněné slepé horizonty a zúžená místa. Mezi námi, místní dělají z komára velblouda. Na našich silnicích potkáte daleko horší místa a žádná značka na ně neupozorňuje. Tím vás nenabádám značení nerespektovat, přesto stačí najet si poněkud víc vpravo a jste v bezpečí.

Island očima řidiče: krajinou ohně a ledu - 12 - Island 2008 30
Pozor, slepý horizont.

Island očima řidiče: krajinou ohně a ledu - 13 - Island 2008 31
Ostrá vlevo, dvě, úzký most...

A poslední chuťovkou jsou zvířata a ptáci. Jak stojí v průvodci Lonely planet, kvůli ptákům se na Islandu nebrzdí. Tedy domorodci nebrzdí. Přesto je asi lepší zpomalit, jsou úseky (někdy označené jasně srozumitelnou značkou), kde budou ptáků celá mračna. To by se mohlo vážně podepsat třeba na čelním skle. Jinou kapitolou jsou ovce, koně a krávy. Zatímco setkání s volně pobíhajícím koněm či krávou je spíše vzácné, ovce jsou všude a vážně si dělají, co chtějí. Blízké setkání s nimi si raději zkuste v některé z místních restaurací, pochutnáte si, na cestě si na ně dávejte pozor.

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.