Reklama

Jak velikost kol ovlivňuje jízdní vlastnosti auta v zimě? Přímé srovnání dá odpověď

Lidé mají tendenci kupovat si na zimu menší kola s pneumatikami o nižším profilu, ale je to vážně nejlepší volba? Přímé srovnání stejných pneu na 16-, 17- a 18palcových kolech řekne víc.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Jak velikost kol ovlivňuje jízdní vlastnosti auta v zimě? Přímé srovnání dá odpověď

24.10.2018 | Petr Prokopec

Lidé mají tendenci kupovat si na zimu menší kola s pneumatikami o nižším profilu, ale je to vážně nejlepší volba? Přímé srovnání stejných pneu na 16-, 17- a 18palcových kolech řekne víc.

Podzim je definitivně tady, zima pak za dveřmi. Podle spousty motoristů tedy nastal ideální čas na to, aby vyrazili do pneuservisu, kde letní obutí vymění za zimní. Není to ale nezbytně nutné. Zákon sice říká, že v období od 1. listopadu do 31. března můžete v situaci, kdy vozovku pokrývá souvislá vrstva sněhu či ledu a zároveň se dá předpokládat, že se tak stane, vyjet jen s autem na zimních, jenže se také můžete rozhodnout v takové dny nejezdit. Pak lze setrvat u letních pneumatik.

Jestliže se ale nehodláte přes zimu proměnit na pěšáka, plánujete cestu do zahraničí či třeba do českých hor, je výměna obutí na místě. Před pár dny jsme přinesli informace o nejlepších gumách v řadě rozměrů dle německého Auto Bildu. Ten otestoval více než 100 vzorků, aby nakonec v každé skupině vybral ty nejlepší.

Ani dnes nezůstaneme jen u jednoho rozměru, na rozdíl od testu Němců ale bude řeč vždy o jediném typu pneumatiky značky Goodyear. Právě ve spolupráci s touto firmou připravil Jonathan Benson z Tyre Reviews srovnání, jehož podstatou není hledání nejlepší konkrétní pneumatiky. Zaměřil se na rozdíly v brzdění, ovladatelnosti či komfortu stejné penu obuté na 16-, 17- a 18palcových kolech.

To je zajímavý pohled na věc, neboť lidé mají tendenci si kupovat na zimu kola s menším až velmi malým průměrem a na ně pneumatiky o vyšším profilu s tím, že je to lepší. Ale je to vážně tak? Jonathan se rozhodl dát skoro dokonalou odpověď a v rámci testu pokryl prakticky veškeré myslitelné situace, s jakými se v průběhu zimy můžete v autě setkat. Dojde tedy na jízdu na sněhu, která probíhala v testovacím centru Goodyearu ve finském Ivalu, kde teploty již dávno klesly pod bod mrazu. Kvůli ověření schopností na suchu či mokru se pak Benson musel přesunout do dalšího areálu ve francouzském Mirevalu. Tady jsou jeho závěry.

Jak velikost kol ovlivňuje jízdní vlastnosti auta v zimě? Přímé srovnání dá odpověď - 1 - Nejlepsi zimni pneumatika Tyre Reviews 2018 videoscreen 01Jak velikost kol ovlivňuje jízdní vlastnosti auta v zimě? Přímé srovnání dá odpověď - 2 - Nejlepsi zimni pneumatika Tyre Reviews 2018 videoscreen 02Jak velikost kol ovlivňuje jízdní vlastnosti auta v zimě? Přímé srovnání dá odpověď - 3 - Nejlepsi zimni pneumatika Tyre Reviews 2018 videoscreen 03Jak velikost kol ovlivňuje jízdní vlastnosti auta v zimě? Přímé srovnání dá odpověď - 4 - Nejlepsi zimni pneumatika Tyre Reviews 2018 videoscreen 04

1. Jízdní vlastnosti na sněhu

Pro toto srovnání byly sice vybrány tři sady stejných pneumatik o co možná nejbližších rozměrech, jen profilem se ale nelišily. Pneumatiky pro kola s nejmenším průměrem, tedy „šestnáctky” nebyly k dispozici v šíři 225 mm, a tak na nich přistály pneu o 20 mm užší. Takové obutí je pro jízdu na sněhu už fyzicky vhodnější, neboť při menší styčné ploše dochází k jejímu většímu zatížení. Pneumatika se tak do sněhu může zabořit, čímž získává větší oporu i stabilitu. Vlastně proto nepřekvapí, že nejlepší akcelerace i čas na kolo byly naměřeny na pneumatikách o rozměru 205/55 R16. Nicméně alternativy o rozměrech 225/45 R17 a 225/40 R18 nezůstaly příliš pozadu.

Při brzdění z 50 na 5 km/h pak osmnáctipalcová pneumatika dokonce vítězí, i když rozdíly znovu nejsou značné. Spíše než suchá čísla jsou ale podle Jonathana podstatnější subjektivní pocity. Šestnáctky sice jsou na sněžném okruhu nejrychlejší, testovaný VW Golf s nimi byl více přetáčivý než u většího rozměru. To nemusí být nutně chyba, taková charakteristika ale nesedne každému a na běžné silnice pro obyčejného řidiče zase tak moc vhodná nebude.

Osmnáctky pak od sedmnáctek nejsou v rámci subjektivního vnímání daleko, nicméně Benson dodává, že jimi osazený vůz je poněkud nevyvážený. V rámci jízdy na sněhu tedy vítězí 17palcové provedení se šířkou 225 milimetrů a 45procentním profilem. Bude ale stát na piedestalu celkově? To zjistíme až poté, co se dle výše oznámeného přesuneme ze severu Evropy na jih.

Jak velikost kol ovlivňuje jízdní vlastnosti auta v zimě? Přímé srovnání dá odpověď - 5 - Nejlepsi zimni pneumatika Tyre Reviews 2018 videoscreen 05Jak velikost kol ovlivňuje jízdní vlastnosti auta v zimě? Přímé srovnání dá odpověď - 6 - Nejlepsi zimni pneumatika Tyre Reviews 2018 videoscreen 06

2. Jízdní vlastnosti na mokru

V případě aquaplaningu v podstatě existují stejná pravidla jako při jízdě na sněhu. Čím užší tedy pneumatika je a čím vyšší má zároveň i profil, tím lépe se na vodě chová. Nepřekvapí proto, že šestnáctky jsou i tady ze stejného důvodu na vrcholu. Zajímavý je v tomto ohledu spíše odstup, jaký je spojen se sedmnáctkami a hlavně s osmnáctkami. Největší rozměr pak propadává také při brzdění na mokru, kde ovšem již na stupínek nejvyšší stoupají sedmnáctipalcové pneumatiky.

Situace se ovšem diametrálně obrací ve chvíli, kdy Jonathan začne sledovat ovladatelnost. Nejrychlejší čas na okruhu je spojen s osmnáctkami, i proto, že se v mnohém chovají jako letní pneumatiky, čemuž samozřejmě nahrávalo i počasí. Dle Bensona by ale test dopadl stejným způsobem i ve chvíli, kdy by došlo na pokles teplot. Také poté by sedmnáctky byly jen o chlup pozadu, zatímco na šestnáctky by zůstalo poslední místo.

Totéž lze zmínit v případě subjektivního vnímání, kdy nejmenší rozměr je považován s ohledem na vysoký profil pneumatiky jako příliš měkký. Vůz s ním tak má větší sklony k nedotáčivosti, což redukuje důvěru v přední kola. A kde chybí jistota, tam již můžeme být jen krůček od problémů. Pokud tedy máte výkonnější vůz, neměli byste se dle Bensona menšími rozměry ani zabývat.

Jak velikost kol ovlivňuje jízdní vlastnosti auta v zimě? Přímé srovnání dá odpověď - 7 - Nejlepsi zimni pneumatika Tyre Reviews 2018 videoscreen 07Jak velikost kol ovlivňuje jízdní vlastnosti auta v zimě? Přímé srovnání dá odpověď - 8 - Nejlepsi zimni pneumatika Tyre Reviews 2018 videoscreen 08

3. Jízdní vlastnosti na suchu

Osmnáctky jsou pak i jasně preferovaná volba na suchu, pokud přijde řeč na brzdění, ovladatelnost a s ní spojený čas na okruhu i subjektivní dojmy. Sedmnáctky znovu nejsou příliš daleko, na rozdíl od nejmenšího rozměru. V případě šestnáctek oproti tomu můžete počítat s výraznou nedotáčivostí, v zatáčkách se navíc gumy začnou „valit“ přes vysoký profil.

Mohlo by se tedy zdát, že nejmenší obutí je vyjma jízdy na sněhu pro zimu vlastně nejméně vhodné. Benson si je však vědom toho, že ne každý je závodník. Pro velkou spoustu lidí je prioritou komfort, a právě v této oblasti mají šestnáctky co nabídnout. Z onoho nevýhodného vysokého profilu se náhle stává benefit, neboť pneumatika lépe odfiltruje silniční nerovnosti, které bývají zejména na sklonku zimy největší.

Test zaměřený na komfort i hluk v kabině byl navíc prováděn se třemi lidmi na palubě, nemáme tu tedy jen Jonathanovy pocity, ale rovněž poznatky ostatních. Kameraman sedící vzadu tak kupříkladu zmiňoval o trochu vyšší komfort u osmnáctek než u sedmnáctek, což Benson vpředu nezaznamenal. Celá trojice se nicméně shodla na tom, že šestnáctky jsou bezkonkurenčně nejtišší.

Jak velikost kol ovlivňuje jízdní vlastnosti auta v zimě? Přímé srovnání dá odpověď - 9 - Nejlepsi zimni pneumatika Tyre Reviews 2018 videoscreen 09Jak velikost kol ovlivňuje jízdní vlastnosti auta v zimě? Přímé srovnání dá odpověď - 10 - Nejlepsi zimni pneumatika Tyre Reviews 2018 videoscreen 10

Závěr

Jaký je tedy verdikt? Dle Jonathana záleží na preferencích každého, určitě ale obecně neplatí, že malá kola na zimu jsou nejlepší. Jediné, v čem opravdu excelují, je komfort, jindy těží pouze z toho, že obouvají užší pneu. To jim pomůže v jasně měřitelných disciplínách, jako je jízda v hlubším sněhu či vodě, jenže jak často takové podmínky panují? Navíc ani celkové dojmy z použití menších kol nejsou tak pozitivní.

Závěr tedy jde proti zažité praxi - velmi malé rozdíly mezi jednotlivými alternativami při brzdění, akceleraci nebo v časech na kolo a celkově lepším pocitům z větších kol uvedou k závěru, že že sedmnáctipalcové provedení o rozměru 225/45 je nejuniverzálnější a nejlépe funguje za situací, které jsou v zimě tak jako tak nejčastější - tedy na suché nebo lehce mokré silnici. Pochopitelně, pro každé auto bude ideální velikost trochu jiná, ze srovnání ale jasně vyplývá, že na zimu je obecně lepší kompromis než opravdu malé kolo. A platí to podle Bensona tím spíše, čím levnější pneu kupujete. Rozdíly u méně kvalitního obutí prý budou v jednotlivých disciplínách jen větší.

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama