Moderní diesely už nekoupíte bez AdBlue, lidé přitom neví, jak s nimi zacházet

Modrá krytka hrdla s nápisem AdBlue se na naftových autech objevuje stále častěji, přesto řada lidí neví, jak s takovým vozem zacházet. Neznalost přitom může vést až k tomu, že už nenastartujete.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Moderní diesely už nekoupíte bez AdBlue, lidé přitom neví, jak s nimi zacházet

24.8.2019 | Mirek Mazal

Modrá krytka hrdla s nápisem AdBlue se na naftových autech objevuje stále častěji, přesto řada lidí neví, jak s takovým vozem zacházet. Neznalost přitom může vést až k tomu, že už nenastartujete.

Moderní dieselové motory mají z výroby dvě plnicí hrdla. Jeden otvor polyká naftové palivo, druhý složí k doplňování kapaliny zvané AdBlue. Pod tímto názvem se skrývá roztok syntetické močoviny v demineralizované vodě v poměru 32,5:67,5 %. Jeho vstřikováním do výfukové soustavy se čistí výfukové plyny vznětových motorů na úroveň posledních evolucí zejména evropských emisních limitů.

Vstřikování AdBlue je dnes už nezbytné, jelikož emisní standardy se stále zpřísňují a výrobci automobilů jsou nuceni snižovat emise oxidů dusíku. Důležitým krokem v tomto vývoji bylo zavedení normy Euro 6 předepisující maximální limit 80 gramů NOx na 100 kilometrů u osobních automobilů s naftovým motorem. Náročný úkol lze jen těžko splnit bez dodatečné úpravy spalin. Moderní agregáty navíc produkují vysokou hladinu oxidů dusíku, protože jsou navrženy pro efektivitu s co nejnižší spotřebou paliva.

Čištění se neodehrává přímo v motoru, jde skutečně jen o úpravu výfukových plynl. Ta se se odehrává v katalyzátoru selektivní tzv. katalytickou redukcí (SCR). Roztok AdBlue se vstřikuje dávkovacím čerpadlem v množství závisejícím na otáčkách motoru a zatížení vozidla. V katalyzátoru pak proběhne chemická reakce, při které vzniká amoniak. Ten reaguje s oxidy dusíku a přeměňuje je na neškodný dusík a vodní páru.

Současná vozidla mají na ekologickou směs vyhrazenou zvláštní nádrž obvykle s elektronicky sledovanou hladinou. Nedostatek náplně obvykle zobrazuje palubní systém podobně jako při potřebě dotankovat pohonné hmoty. Kapalina AdBlue je dostupná na benzínkách v kanystru nebo v označeném stojanu s pistolí. Intervaly potřebného dočerpání močoviny se liší v závislosti na pohonném ústrojí a stylu jízdy.

Existují auta s nedostatečným hlášením malého množství AdBlue v zásobě, ale většina zobrazuje včasné varování na displeji a ještě ukáže, kolik kilometrů přibližně zbývá. Varování přichází tisíce kilometrů dopředu, aby nemohlo být přehlédnuto. Jakmile nádrž vyschne, auto kdykoliv a kdekoliv přejde do nouzového stavu. Vypnutím motoru dojde na úplnou katastrofu, protože motor bez močoviny už znovu nenaskočí - ne snad, že by motor nebyl bez AdBlue schopen fungovat, jde o softwarové omezení mající zamezit neekologickému projevu moderních nafťáků.

Doplňování probíhá nejčastěji druhým hrdlem vedle běžného plnicího otvoru palivové nádrže. U starších modelů může být zapáchající voda dolévána do nádoby v kufru nebo v motorovém prostoru. Snadnějším řešením jsou již zmíněné stojany či dávkovače s ukazatelem natankovaného množství AdBlue. Nedoporučuje se využívat větší pistole pro kamiony, protože by mohlo dojít k přeplnění nádrže.

Ceny ekologického mixu se velmi liší. Za jednorázové natočení „plné” řidič vyplatí okolo pětistovky. Na trhu se čas od času objevují levnější produkty, obvykle ale není radno jim věnovat pozornost. Napodobeniny často nesplňují potřebné normy a spořiví jedinci mohou necertifikovanými náhradami zničit katalyzátor, což není zrovna levný špás.

Většina automobilů spotřebuje 1 až 1,5 litru AdBlue na tisíc ujetých kilometrů. Zkušenosti z testů ukazují, že například Mercedes-Benz E220d kombi si veze okolo 1,5 litru, Seat Alhambra též tak, Audi A6 Avant si naopak bralo méně než jeden litr na tisíc km. Pokud ale budete jezdit hodně rychle s hodně vysokou spotřebou paliva, spotřeba AdBlue se může vyšplhat i na více než dvojnásobek.


Moderní diesely už nekoupíte bez AdBlue, lidé přitom neví, jak s nimi zacházet - 1 - AdBlue zakladni informace foto 01Moderní diesely už nekoupíte bez AdBlue, lidé přitom neví, jak s nimi zacházet - 2 - AdBlue zakladni informace foto 02Moderní diesely už nekoupíte bez AdBlue, lidé přitom neví, jak s nimi zacházet - 3 - AdBlue zakladni informace foto 03Moderní diesely už nekoupíte bez AdBlue, lidé přitom neví, jak s nimi zacházet - 4 - AdBlue zakladni informace foto 04Moderní diesely už nekoupíte bez AdBlue, lidé přitom neví, jak s nimi zacházet - 5 - AdBlue zakladni informace foto 05Moderní diesely už nekoupíte bez AdBlue, lidé přitom neví, jak s nimi zacházet - 6 - AdBlue zakladni informace foto 06Moderní diesely už nekoupíte bez AdBlue, lidé přitom neví, jak s nimi zacházet - 7 - AdBlue zakladni informace foto 07Moderní diesely už nekoupíte bez AdBlue, lidé přitom neví, jak s nimi zacházet - 8 - AdBlue zakladni informace foto 08Moderní diesely už nekoupíte bez AdBlue, lidé přitom neví, jak s nimi zacházet - 9 - AdBlue zakladni informace foto 09Moderní diesely už nekoupíte bez AdBlue, lidé přitom neví, jak s nimi zacházet - 10 - AdBlue zakladni informace foto 10Moderní diesely už nekoupíte bez AdBlue, lidé přitom neví, jak s nimi zacházet - 11 - AdBlue zakladni informace foto 11Moderní diesely už nekoupíte bez AdBlue, lidé přitom neví, jak s nimi zacházet - 12 - AdBlue zakladni informace foto 12Moderní diesely už nekoupíte bez AdBlue, lidé přitom neví, jak s nimi zacházet - 13 - AdBlue zakladni informace foto 13Moderní diesely už nekoupíte bez AdBlue, lidé přitom neví, jak s nimi zacházet - 14 - AdBlue zakladni informace foto 14Moderní diesely už nekoupíte bez AdBlue, lidé přitom neví, jak s nimi zacházet - 15 - AdBlue zakladni informace foto 15Moderní diesely už nekoupíte bez AdBlue, lidé přitom neví, jak s nimi zacházet - 16 - AdBlue zakladni informace foto 16Moderní diesely už nekoupíte bez AdBlue, lidé přitom neví, jak s nimi zacházet - 17 - AdBlue zakladni informace foto 17
AdBlue nemá za sebou dostatečnou osvětu, přitom je už skoro v každém dieselu, proto jsme chtěli zrekapitulovat ty nejdůležitější informace

Zdroj: Auto Bild, TechnologicVehicles@Youtube

Mirek Mazal

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama