Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejspolehlivější auta dle TÜV Report 2014: Opel překvapivě na vrcholu
6.12.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Další kolo statistik vycházejících z výsledků technických kontrol je tu a má překvapivého vítěze.
Přehled kapitol
Pokud patříte mezi naše pravidelné čtenáře, pak jste si dozajista všimli, že vám přinášíme několik jistot. Ty sice nejsou sociální a mnohdy nemohou tak zcela sloužit za bernou minci, přesto jim přikládáme pomalu stejnou váhu jako křesťanství svaté trojici. Jen s tím rozdílem, že my vám nabízíme o jednoho „svatého více“. K reportům o prodejích nových automobilů, výsledcích crash testů Euro NCAP a studiích J.D. Power se totiž každoročně před Vánoci přidávají statistiky spolehlivosti TÜV.
Letošek nemůže být výjimkou a než zamíříme za samotnými výsledky, sluší se představit, oč vlastně jde. A to možná i pamětníkům, přece jen od loňska mohlo cosi z paměti vypadnout. Ba co víc, svaz Verband der TÜV má pro letošek novou metodiku, která vychází z redefinice závad a nedostatků zjištěných při technických kontrolách. Svým způsobem bychom tak nový žebříček neměli srovnávat s těmi starými, ale znáte to - občas se tomu člověk prostě nevyhne.

Letošní TÜV Report v číslech
Tak tedy, TÜV Report v období od července 2012 do června 2013 prozkoumal výsledky z více než osmi milionů technických kontrol, které byly na území Německa v daném období provedeny. V závislosti na změně metodiky přitom některým vadám byl přidělen menší a jiným větší význam. Silně zkorodované vedení brzd je tak nadále značnou závadou, bez níž nelze osvědčení získat. Na druhou stranu, při lehkých prasklinách manžety hnacího hřídele certifikaci klidně dostanete.
Na základě těchto změn tak svým způsobem došlo k vylepšení statistik, neboť z kontrol by mělo odjet bez závad hned 60,7 procenta vozů (loni to bylo 55,1 %), a to bez ohledu na stáří. Zároveň se pak poměrně výrazně snížila i kategorie vozů s lehčími závadami (14,3 procenta namísto loňských 24,9 %). Další nárůst ovšem zaznamenala oblast podstatných závad, která se zvedla z 20 procent na 24,9 %. V rámci provozně méně bezpečných vozidel pak kvóta zůstala takřka neměnná (0,1 %).
Co nám ovšem tato čísla říkají? V podstatě vlastně nic kromě faktu, že TÜV Report jen čaroval se sloupečky. Mnohem větší výpovědní hodnotu tak pro nás spíše bude mít seznam nejčastějších závad. Zde se totiž alespoň nějakým způsobem můžeme připravit na to, jaké opravy nás v blízké či vzdálenější budoucnosti čekají. Jedná se však o průměr bez rozdílů značek, i v tomto ohledu tak realita nakonec může být trochu jiná.
Při pohledu na daná procenta je však zřejmé, že osvětlení je nadále problémem číslo jedna, a to u všech „věkových” kategorií. Jelikož se navíc podle inspektorů TÜV jedná o zásadní prvek spojený s bezpečností silničního provozu, patří špatně fungující světla mezi závady závažné. I tady se ale prý blýská na lepší časy, především díky vyšší kvalitě žárovek v moderních vozech i většímu množství ikonek na palubní desce, jež na daný problém upozorní dříve (či mnohdy s předstihem). Tím bychom ale úvod mohli ukončit a podívat se na samotné výsledky.
Nejčastější závady u vozů starých maximálně 3 roky
Nejčastější závady u vozů starých maximálně 5 let
Nejčastější závady u vozů starých maximálně 7 let
Nejčastější závady u vozů starých maximálně 9 let
Nejčastější závady u vozů starých maximálně 11 let
Zlato míří do Rüsselsheimu, stříbro a bronz do Japonska
Než se ovšem dostaneme k jednotlivým kategoriím, jež řeší stáří, je třeba vyhlásit absolutní vítěze. A je nutné zmínit, že překvapivé jsou především zlaté vavříny. Získává je totiž Opel Meriva, tedy vůz, který kupříkladu předloni (stále tak jde o druhou generaci, neboť ta se začala vyrábět na sklonku roku 2009) skončil na jednadvacáté příčce se čtyřprocentní kvótou závad. Ta pro letošek vystoupala dokonce na 4,2 %, přesto to německému kompaktnímu MPV vyráběnému ve španělské Saragosse stačilo na první místo, což nás nutí přemýšlet o změněné metodice TÜV ještě jednou.
Politikaření ale ponechme „popelníčkovi“ a spol., místo toho se vraťme na letošní pódium, kde na druhém místě skončila Mazda 2 (4,6 procenta závad) a na třetím Toyota iQ (4,8 %). U té bohužel srovnání s loňským rokem nemůžeme provést, neboť do daného žebříčku nebyla zařazena, u Mazdy však výsledky máme - a povzbuzující příliš nejsou, neboť vůz sice poskočil z páté pozice, počet závad však v rámci TÜV Reportu 2013 činil jen 3,1 procenta. Opět je přitom otázkou, zda za tím stojí změna metodiky či zhoršení výroby japonského hatchbacku. My se ovšem přikláníme k prvnímu. A tedy k našemu předchozímu konstatování, že letošek bychom s loňskem či předloňskem opravdu neměli srovnávat.
Tohle je nejlepší trojka letošního ročníku. Alespoň podle nové metodiky
Pád Audi Q5 z loňského druhého na letošní páté místo nás ovšem jen utvrzuje, že je cosi shnilého na metodice TÜV Reportu. Zatímco totiž loni činila kvóta závad 2,8 procenta, letos je to již 5,5 %. Počet najetých kilometrů se přitom prakticky nezměnil (61 tisíc km versus 63 tisíc km). A co je nejkurióznější, v roce 2012 SUV prošlo faceliftem, který se kromě jiného zaměřoval hlavně na přední a zadní světlomety. Tedy na oblast, které inspektoři TÜV přikládají velkou váhu. Že by ale soudruzi v Ingolstadtu někde udělali chybu? To se nám příliš nezdá...
V rámci postarších vozů se ale již vše zdá být v pořádku, přece jen se jedná o oblast, která již není tak důležitá pro automobilky jako spíše pro bazary. Ty by přitom nejčastěji měli sahat po Toyotě Prius, která zvítězila v kategorii čtyř až pětiletých a šesti až sedmiletých vozidel. Nejsme si ale jisti, zda hybridní model bude zrovna nejčastější volbou zákazníků. Ti by totiž dozajista raději sáhli třeba po takovém Porsche 911, které opanovalo kategorie osmi až devítiletých a deseti až jedenáctiletých automobilů.
Zevrubný soupis tak máme za sebou a můžeme vyrazit za výsledky jednotlivých kategorií.
Následující >1 / 2
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včeraNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
29.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Lídry jsou Bulega, Manzi a Neila 10:36
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie včera 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho 29.4.2025
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey 29.4.2025
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
Nejčtenější články
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
1.4.2025Zlobil? Šéf Seatu po kritických slovech na adresu elektromobilů a EU náhle s okamžitou platností skončil
1.4.2025Uniklý ceník příplatků Bugatti Tourbillon ukazuje, jak moc jsme všichni chudí, kupec Ferrari by neměl ani na lepší lak
1.4.2025Tohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
1.4.2025Giugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
1.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva